Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

polo 90 startar inte!

Startad av ella · 2009-01-24 · 24 svar

Paks
Kan man byta kamrem själv??
berit
Tro är att icke veta, men.... enl Autodata så krockar kolvar och ventiler på din motor när kamremmen går av. Det betyder att toppen måste bytas el renoveras....:x

När det gäller huruvuda du kan byta rem själv, så kan jag bara säga att det är en relativt enkel modell och att man inte behöver några special verktyg.

Innan man monterar en ny rem bör man vrida vevaxeln 90grader från ÖD (övre dödpunkt) så att alla kolvar hamnar på mitten. Försök sedan att med handkraft vrida runt kamaxeln minst ett helt varv, det ska gå trögt och lite ryckigt ventilfjädrarna är starka, går det kan man prova med att montera en ny rem:l

En Haynes bok behövs nog:l Och gärna ngn som gjort det förut:rolleyes:
Jag tror faktiskt att du behöver ta hjälp av ngn. Kanske lämna in den på ngt fordonstekniskt gymnasium? :i Blir ju ofta billigt men kan ta lååång tid!
aw73
jag har bytt på min 91:a isamband med byte av vevaxelpackbox förgäves
först för att få bor remskivan måste man lossa på den stor vevaxelbulten
innan dess lossa på dom fyra insexskruvar som håller skivan på plats
för att man pga. det trånga utrymmet kunna avlägnsa denna skiva tillsamans med kamremskuggen man bör även kolla vattenpumpen noga för att överväga utbyte av denna åsså eftersom den drivs av kamremmen

lite bökigare än på en golf II eller III 1.6 el.1.8

jag gissar på att bilen ej är särskilt välskött
har det bytts olja + filter?
oljenivå växellåda?
underede regebunden spolning och rostskydd?

är bilen i dåligt skick kommer reparationskostnaderna troligen överstiga bilens värde :x
slirfeldt
Jo i regel skall man nog fundera både en och två gånger innan man ger sig på ett kamremsbyte och speciellt om man inte är vidare teknisk kunnig, kan bli mycket tokigt och även dyrt om det nu går fel, som bara med att lossa nämda vevaxel bult kan i vissa fall kräva sin man eller kvinna..

Men åter till bilen i fråga som det låter lite oroveckande det du nämde att kamremmen verkade stå still medan motorn går runt och just risken att kolvar och ventiler kolliderar är stor på denna modell, som du omgående bör låta kontrollera mera ingående.
Paks
Ska nog försöka med ett kamremsbyte och om det inte fungar så blir det skroten.
Visst borde man höra om det är något fel i kolvarna och ventilerna när man drar runt motorn manuellt?

Kan man få i en golfmotor i min polo?
Jag kan få en gratis
slirfeldt
Är själv osäker på hurvida denna motor klarar ett kamremsbrott (detta kan en VAG verkstad svara på), men visst känner du meksuget kan du ju alltid pröva med att byta kamrem och visst man kan säkert höra/känna att kolvar osv snurrar på, men det säkraste är att kompressionstesta att funktionen är fullgod med den nya remmen på rätt plats.

Jo en golfmotor i en Polo ska väl inte vara ett helt omöjligt projekt då dessa i regel i princip är samma motor, men där kringutrustningen kan ställa till det fast är det i liknande cylindervolym osv, så bör heller inte sbp bli några större problem av dom som redan gjort sådana konverteringar.
aw73
förvisso har när denna bilmodell var aktuell har golfen utomlands funnits med denna polomotor (1,3 och 1.05 liter) men att stoppa i en golfmotor 1,6 el 1,8(med tillhörande växellåda) i polo , knappast eftersom golfmotorn (1,6 eller 1,8) är större , vilket leder till omfattande jobb, allt ska passa tex. drivaxlar, angasrör, motorfästen luftilterhus givare för insprut, kabelhärvor, det blir många timmars jobb ocn donande

det är trångt nog i min 91:a var det gäller remskivan

motorn i denna modell har kompressionstal 9.5:1 och är på 55hk och det är inte omöjligt att den kan ha klarat sig, men före allt annat sätt dit en ny/beganad kuggrem och starta upp maskinen och gör ett kompprov
slirfeldt
Precis och dom som nu gjort sådana konverteringar har så som beskrivits förmodligen fått lägga ner en hel del tid på just anpassningen,, och jo nog är det trångt så det räcker även med den lilla motorn.

Så satsa med en ny kamrem och sedan ett komprov och se om det finns hopp för den befintliga motorn.
bibban
hej.
tyvärr har jag sett ett identiskt problem på en liknande polo.
det visade sig vara databoxen.
jag måste reservera mig för att jag inte vet vilken årsmodell den var.
mitt tips är att försöka låna en databox från en bildemontering och testa.
/g
bibban
f-låt,
hade inte läst hela historien.
självklart är det inte databoxen i detta fallet.
/g