Någon som vet var bränslerelät på min polo sitter?
Det är en vw polo år 90 cupé.
Bytte bränslefiltret i sommras då det gammla läckte.
Var på väg hem i fredagskväll och tyckte bilen började gå lite dåligt, speciellt när man gasade. Hade nästan ingen soppa kvar så jag trodde det berodde på det. Hällde i en dunk soppa dagen efter och skulle starta men den ville inte.
Den går på startmotorn.
Skulle själv gissa på pumpen eller relät!
Är det bara en förpump på den här modellen som sitter vid filtret där bak under bilen eller finns det även en mekanisk pump i motorrummet?
Tacksam för svar!
det finns 2st el-pumpar på denna modell
ena sitter i tanken tillsammans med armaturen och är avsedd för förgasarmotor och fungerar som förpump
den andra som sitter i bakaxeltunneln är huvudpumpen
båda måste verka för att den ska gå som den ska
rent elektriskt är dessa 2 parallelkopplade
man ska kunna höra denna/dessa gå när man slå på tändningen några sekunder
man kommer åt den som är i tanken genom en lucka under baksätesdynan,
för att felsöka denna kan man lossa på turslangen och slå på tändningen för att se att det kommer ut soppa, armaturen kan suga sig fast ordentligt men med hjälp av en utfälld polygrip och en skruvmejsel att ta spjärn med får man ut den
:-)
Tog bort tändstiften och höll de mot motorn utan någon gnista på något stift.
Måste man ha bra kontakt mot blocket för att man ska få gnista eller räcker det med att hålla de mot blocket?
Lossade fördelarlocket och stiftet i den och den verkar vara ok, kollade även rotorn och den verkar vara ok.
Kan det vara tändspolen?
Bilen gick som sagt var hela vägen hem i fredags
Var sak jag börja?
mycket intressant
då kan vi gå vidare i felsökningen
om soppapumpen/pumparna gå när man kör runt startmotorn kan man utesluta fel på hallgivaren
annars kan de vara fel på tändmodulen
genom att hålla en tex. Spänningsprovare (biltema 15-144 eller likn.)
mellan + och anslutning 1 på tändspolen så ska denna blikna när man drar runt startmotor
återkomm gärna för fortsatt felsökning
PS har du motorkoden för denna modell så kan det underlätta när man gå vidare i felsökningen DS
Skickar lite info:
MODELLINFO
Fabrikat: VOLKSWAGEN
Modell: POLO (II)
Typ: 1.3 Kat
Årsmodeller: 1988-1994
TYPINFO
Kaross: 86C
Motor: NZ
KW: 40
FORDONSDATA
Fordon: VOLKSWAGEN POLO COUPÉ
Chassinummer: ZZZ80ZLW223341
Årsm.: 1990
Reg.datum: 19900921
Tillverkad: 000000
Gruppkod: VW 002151
Kaross: Kombi
Fordonstyp: PB
Färg: VIT
MOTORDATA
Bränsle: Bensin
Motorkod: NZ
Effekt: 40
Enhet: DIN
DRIVNING
Växellåda: Manuell
Hur bör jag gå vidare i felsökningen då jag inte har någon utrussning för felmedelanden.
Ska jag chansa på att köpa en ny tändspole?
du ska inte chansa på att köpa en ny tändspole
du skriver att motorkoden är NZ
är tändspolen och tändsmodulen för sig?
har själv en polo från 1991 med motorkod AAV
där sitter dessa ihop i en klump
men är tändspolen fristående är det ännu enklare att felsöka
resitansmät mellan anslutning 1 och 15 en alla anslutningar lossade där ska endast vara några enstaka ohm mär sedan mellan utgången till fördelaren och valfri 1 eller 15 där ska det vara uppskattningsvis några kohm
kolla om det är en 3, 6 eller 7 polers tändmodul för fortsatt
har du kollat att pumparna surrar vid startförsök ??
de kan eventuellt finnas uttag för diagnostik på min sitter det under en liten lucka framför vä knä troligen inte på NZ
men är det pga. trasig tändspole/modul kommer ni ej ändå få ut något vettigt denna väg
När man vrider på nyckeln så låter det ett litet surrande hjud som sedan slutar direkt.
Ska kolla lite i morgon vad det är för tändspole och modul och återkommer då.
Får införskaffa mig en spänningsprovare för 50:- och börja mäta lite.
när du vrider på nyckeln och slå på tändningen så ska det låta ett litet surrande
som varar några sekunder men när du väl försöker starta motorn så ska de surra hela tiden man försöker starta motorn, men man kan behöva en medhjälpare för detta
det är detta som är intressant för att man ska kunna gå vidare :x
Fick tag i en tändspole av exakt samma sort på skroten som jag satte på men utan resultat.
Lite svårt att se om man har gnista då man mekar själv.
Har igen spänningsprovare men vad är sannlikheten att båda tändspolarana är trasiga.
Plockade på mig en hel del andra el-prylar när jag ändå var där som fördelarlock, rotor, tändkablar och en tändmodul.
Det kostade mig nästan inget då jag fick plocka själv av en golf med samma grejer sim i min polo.
Hittar ingen tändmodul på min bil, vet någon var den sitter på min polo?
Det låter som att soppapumpen funkar när jag försöker starta, men jag ska kolla om det kommer någon soppa då jag tar bort slangen från pumpen under bilen, men det får bli imorn.
Någon med tips och idéer?
Tack på förhand
förmodligen sitter den under plasten för kupéluftintaget
Jo grundförutsättningen för att en motor skall gå är ju att det finns både gnista som bränsle och sedan tänkbara orsaker får man sedan utgå ifrån om/vilket av dessa elementen som utgått.
Så försök försäkra dig om att gnista verkligen uteblir från ett tändstift och om denna finns lossa som du är inne på returledningen och dra en slangstump till en burk som det då bör komma bränsle i bra flöde med körning på starten.
Upptäckte att motorn inte drar runt kollade kamremmen och det ser ut som om den har fastnat. kugget längst ner drar runt men remmen vill inte.
Kan det vara så att dte är kamremmen som är så dålig och slapp att den inte vill starta eller kan det vara något inne i motorn som har hängt sig??
huanamej
har du tur så är det bara remmen som är kass
om du har otur har kolvarna tagit ventiltalrikarna som har blivt krökta :x
Och hur ska jag veta om det bara är kamremmen som är kass?
Drar man runt motorn manuellt lite och sedan försöker starta den så går det för en sekund innan remmen inte drar runt längre. Tyckte att bilen började slira lite mycket i slutet men trodde att det var v-remmen som började bli lite slapp och dålig.
Finns det ingen spännrulle vid kamremmen?