hehe.. Nejdå Peter ingen öm Toyotatråd, men det var väldigt luddigt formulerat och det lät verkligen som att det var skit...
Men Kvalitetstester på kvalitetstester visar ju att Japanarna är i topp... Så varför då inte i första hand förespråka det för en som kanske inte är så intresserad av att meka eller ha bilen på verkstad ofta.
Ditt sista inlägg däremot gör jag tummen upp för....
Ja jag har iaf svårt att få det uppfattas som "bara" skit,, men det är ju bara jag det,, :-)
Visst att sedan japaner överlag behöver man bara läsa vilket begbils test som helst för att konstatera att dom ligger väldigt högt upp kvalitéts mässigt,
inget snack om det.
Menar med det bara att det även finns billiga som mycket hållbara japaner vare sig det handlar om Toyota eller annan japanare, både tillverkade i Japan som i europa där även tex hela andra generationen (93-02) av Micra avsedd för den europeiska marknaden var tillverkade i England, håller ihop mycket bra.
Jag ser ingenstans att vi har skrivit att annat än japanskt är skit... Du får ursäkta Peter, men jag håller inte med dig den här ggn...
Vi skriver inte SKIT för att det är ett sämre köp, utan vi skriver att man kan överväga japanskt istället om man är intresserad av annat än att meka...
Men just Mitsubishi vet i 17 om jag hade köpt i det formatet.
Deras motorer är bra men lite törstigare... sen ska man alltid vid Mitsubishiägande se till bromsarna... Jag har haft 2 st Mitsu, och min älskade fru 1 st...
Bromsarna är jättebra och rekommenderas vid husvagnsdragning... Inget snack där, men man måste plocka isär dom ibland och smörja upp dom.... Annars inget probs med Mitsu.... Bara tanka och serva...
ett tips är att du inte kollar efter GDI motorn bara, för den är den törstigaste dom har...
Ingen fara är själv du får väl ha vilken åsikt du nu vill,,, är själv sedan många år själv ägt en rad för att inte säga uteslutande japaner, just för att slippa meka själv och har just nu två stycken plus en japansk MC som samtliga bara rullar på. :-)
Så nu blev det i alla fall skrivet! :-)
Men nu för att det inte sk bli än mer OT i tråden.
Så till Mitsubishi Grandis som den modellen du troligen kikat in dig på så får den iaf av dom flesta begaganat tester överlag bra kritik,,, som en av dom vettigare bilarna i skaran familjebussar, där heller inte bilprovningen har mer att klaga på ens gällande dess bromsar...
Men som spekulant till modellen med 2,4 motorn är att det är en tämligen dyr service vid just 9000 mil som kan kosta närmare 10 000:- där ingår tex kamremsbyte för den motorn. Annars är service intervallen dom mer riktigta var 1500: e mil
Där stort plus sätts för dom bakersta storlarna som helt kan fällas ner i golvet och gör därmet lastytan helt plan, där denna som modell finns både som 6 som 7 sitsig. Som då har endera tre stolar på mittenplats för sjusits modellen och endast två i sexsits versionen.
Med motorerna finns en 2,4 liters bensinare på 165 hk och 217 Nm. Den motorn har variabla ventiltider och känns stark över ett brett varvtalsregister som finns både med manuell som automatlåda, till en snitt förbrukning på runda 0,94l/mil.
Vidare finns en 2 liters turbodiesel på 136 hk och 310 Nm tillverkad av VW, till denna finns dock endast sexväxlad låda, som är snål och utmärkt för långåkare.
Dock är Grandis inte testad enligt Euro NCAP, men har nästan all utrustning man kan kräva. I övrigt redan i standard utförandet "Intense" väl utrustad, med bland annat färddator, acc till den mer påkostade "Instyle" som bland annat har xenonljus.
HhAzel_eYeZ2012-05-19 · #@Peter H 76907 wrote:Ingen fara är själv du får väl ha vilken åsikt du nu vill,,, är själv sedan många år själv ägt en rad för att inte säga uteslutande japaner, just för att slippa meka själv och har just nu två stycken plus en japansk MC som samtliga bara rullar på. :-)
Så nu blev det i alla fall skrivet! :-)
Men nu för att det inte sk bli än mer OT i tråden.
Så till Mitsubishi Grandis som den modellen du troligen kikat in dig på så får den iaf av dom flesta begaganat tester överlag bra kritik,,, som en av dom vettigare bilarna i skaran familjebussar, där heller inte bilprovningen har mer att klaga på ens gällande dess bromsar...
Men som spekulant till modellen med 2,4 motorn är att det är en tämligen dyr service vid just 9000 mil som kan kosta närmare 10 000:- där ingår tex kamremsbyte för den motorn. Annars är service intervallen dom mer riktigta var 1500: e mil
Där stort plus sätts för dom bakersta storlarna som helt kan fällas ner i golvet och gör därmet lastytan helt plan, där denna som modell finns både som 6 som 7 sitsig. Som då har endera tre stolar på mittenplats för sjusits modellen och endast två i sexsits versionen.
Med motorerna finns en 2,4 liters bensinare på 165 hk och 217 Nm. Den motorn har variabla ventiltider och känns stark över ett brett varvtalsregister som finns både med manuell som automatlåda, till en snitt förbrukning på runda 0,94l/mil.
Vidare finns en 2 liters turbodiesel på 136 hk och 310 Nm tillverkad av VW, till denna finns dock endast sexväxlad låda, som är snål och utmärkt för långåkare.
Dock är Grandis inte testad enligt Euro NCAP, men har nästan all utrustning man kan kräva. I övrigt redan i standard utförandet "Intense" väl utrustad, med bland annat färddator, acc till den mer påkostade "Instyle" som bland annat har xenonljus.
Tack för ert engagemang! Skippade grandisen just med tanke på den dyra 9000-mila servicen. Det ex jag tittade på var inte heller den utlovade pärlan och med tanke på det och kommande kostnader så gick den bort.
Men jag har köpt en bil, märkestrogen vw. Är inte alls övertygad om att det märket är bättre än andra men modellprogrammet är brett och bilar som känns trevliga att köra tillverkar de. En toaran diesel med dsg låda. Mer mil än "grandisen" men ett betydligt bättre skick.
Får väl hoppas jag inte behöver starta någon tråd om ickefungeranda växellåda eller dylikt framöver.
Angående japanska bilar så har även jag varit mkt nöjd ägare av en corolla, enda bilen jag köpt ny.
Jo så sant även solen har ju som bekant sina fläckar,,, och kul att di aif verkar hittat "din" och det är ju med viktigt att man trivs även körmässigt med en bil.
Sedan vet du att det vid eventuella kommande problem alltid kan vända dig hit. :-)
Evt. skulle man kunna göra en service på DSG-automaten i förebyggande syfte om detta inte är gjort
oljan som är special för denna låda ska heta 052 182 någonting
ett komplett kit orginal finns här:
https://shop.ahw-shop.de/vw-golf-5-1k/filter-und-inspektion/1.4-tsi-122-ps/dsg-oelwechsel-set-zb-golf-iv-v-vi-jetta-touran-passat-original?c=1911
olja:
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getriebeoel/DGK-DSG:::8_226.html
gäller under försutsättning att det är en DSG6 med våta lameller
HhAzel_eYeZ2012-05-20 · #Tack för tipset. Tror dock att jag passar på det där oljebytet, det var ju tyvärr inte bara att byta. Överkurs för hobbymekare.
HhAzel_eYeZ2012-06-01 · #Dåligt karma när det gäller bilar tror jag, vart stående i skogen strax söder om börstil längs 288. "Engine fault" hette det men heder åt bilhandlaren i östhammar som omgående löste problemet med bärgning och hyrbil. Kunde fortsätta någon halvtimme sen för att hämta ungarna..
Med vilken bil hände detta? Annars inte alltid lätt att ha med bilar att göra,,, jo det var ju med ett rätt ödsligt ställe på 288:an att få stopp på med.
HhAzel_eYeZ2012-06-02 · #Det var den bil jag köpte för två veckor sedan. En VW touaran, den gick jättefint tills nu då. Har kört den knappt hundra mil. Men som tur är är det nu handlaren som får lösa problemet..
Första gången jag blir stående på detta sätt..