Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Råd om varm broms som verkar ligga på.

Startad av MrsH · 2009-04-01 · 18 svar

pjb
V6 Power.
Hm, nu var det ju inte så att din hjälp inte "dög"? Utan att vi faktiskt klarade av det själva med hjälp av de råd vi fått.
Jag tackar som sagt för erbjudandet, men det gick ju utan att vi behövde ta hjälp.

Sen om det räckte med att fixa till oket återstår att se. Hjulet blir inte varmt som tidigare (provat en kortare stund körning).
Däremot är det roterande, skrapande ljudet kvar då och då.
Får se om det är kvar efter vi strax satt på nya bromsbelägg, isåfall kanske det i värsta fall är hjullagret som tagit slut?
slirfeldt
Jo det brukar alltid kännas extra bra då man själv kunnat åstadkomma något,,, och med lite tur så kan det fungera nu då och efter byte till nya bromsklossar, lite lhud och viss tröghet finns det alltid även hos ett fullt fungerande hjul.

Men under rotation utan belägg bör inget oljud finnas som i så fall kan tyda på att dess hjullager är på gång,,,
wicke
Självklart är det bra om man kan det själv det tycker jag med när jag slipper be folk om hjälp:) Angående skrapandet så bytte jag själv mina bromsbelägg på min Saab 900 då det skrapade vid inbromsning o även skrapade ibland då o då. Bytte beläggen o det blev tyst o nu kan man bromsa igen. Hoppas det hjälper för er med. Skulle det vara hjullagret så brukar det låta hela tiden o öka med hastigheten. Lycka Till!

Edit: Har ni kollat glidpinnarna? Om de kärvar så får ni också anliggande broms. Ta väck o slipa/gnugga bort eventuell rost på de, sen på med något fett, helst bromscylinderfett som är avsett för ändamålet men funkar i värsta fall med vanligt fett med om det skulle vara så. Se till så de går lätt att trycka in o att de kommer ut efter intryckandet :)
pjb
Jag tror att det löst sig för nu iallfall.
När vi motionerat kolven så blev vi av med värmeutvecklingen och efter att ha bytt beläggen så är det inte längre något missljud.

Så nu ska vi åka iväg idag och nu slipper vi vara oroliga att bilen inte klarar 30 mil.
Tack allihopa för alla råd.