Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Rost på stomme och golv.

Startad av corp · 2007-11-11 · 23 svar

mockels
Intressant läsning! Kul att läsa ett omdöme av ngn som kan svetsning, för annars tycker jag mest att flusstråden får skäll av alla "förståsigpåare", Jag använder själv flusstråd alltsomoftast då jag i regel är hänvisad till att vara utomhus. Tycker att jag har vant mig med det och det fungerar med den nackdelen att det blir slagg och loppor, men detta går alltså att minimera mha svetsspray om jag förstod rätt?
BrageDares
Tjena spj!

Ang lopporna så använde jag svetsspray på plåten, så som man egentligen inte ska göra för det kan påverka svetsförbandet, om man ska vara petig. Flusstråden var som sagt inte så känslig för orenheter så det gick bra ändå. Loppor blir det ändå i massor men dom fastnar inte.

Blev lite nyfiken också. Vad har Du för svetsaggregat?

Mvh
mockels
Den som jag kör flusstråden med är bara en billig enkel modell från Jula, sån som bara går att köra flusstråd i, ingen möjlghet att koppla på gas ens. Men det fungerar fint till bilar och klenare småreparationer. Om jag ska klaga på något så är den inte särskilt jämn i trådutmatningen, hastigheten kan variera en del under pågående svetsning, men jag har absolut inga estetiska ambitioner på det jag kladdar ihop, bara det håller och fungerar (bond-tattar-reparationer).
Jag måste f.ö. tacka dig - blev fast på det där forumet du hänvisade till, verkar riktigt trevligt. =D
Mvh Peter
Weird_G
Kanske lite offtopic , men hur som helst så har en jobbarkompis en gammal volva som fick tvåor på sparklådor & reservhjulsblja . hans brorsson jobbar på volvo & fixade till det där . med lim !
enligt han så svetsar man inte sånt numera utan andvänder bara lim . bilen gick föresten igenom .
Nån som hört talas om det här förut & vad är det för lim man använder ?
mockels
Hoppsan! Där ser man.. Jag har aldrig hört talas om det förut, men nog går det att besikta med alla möjliga lösningar.... Tänker på stylade bilar med plastkjolar etc... inte så lätt att veta hur det ser bakom dem. =D
Det skulle vara mycket intressant att få veta mer om det där limmet, blev väldigt nyfiken!
OpelMicke
@spj 26247 wrote:
Den som jag kör flusstråden med är bara en billig enkel modell från Jula, sån som bara går att köra flusstråd i, ingen möjlghet att koppla på gas ens. Men det fungerar fint till bilar och klenare småreparationer. Om jag ska klaga på något så är den inte särskilt jämn i trådutmatningen, hastigheten kan variera en del under pågående svetsning, men jag har absolut inga estetiska ambitioner på det jag kladdar ihop, bara det håller och fungerar (bond-tattar-reparationer).
Jag måste f.ö. tacka dig - blev fast på det där forumet du hänvisade till, verkar riktigt trevligt. =D
Mvh Peter


fundera oxå på en sådan svets men har hört lite olika om hur dom är, men blir det lika bra som med gas?? tänkte på om man ska byta skärmkanter svetsa golv, motorutrymmet m,m.
Vet du förresten om det finns svets med flussfylld tråd som har anslutning för gas??
BrageDares
Hej! Jag letade runt i diverse forum och frågade om svetsning med flusstråd. Hittade bara diverse spekulationer och illa underbyggd kritik. Stötte även på många andra som ställde samma frågor. Till sist tröttnade jag och köpte en på chans.

Mycket bra till bilplåt om man som jag gärna helsvetsar synliga skarvar typ skärmkanter. Det blir inte lika varmt så man sparar avsvalningstid utan att riskera att plåten slår sig.

Det finns många mig/mag-aggregat som kan användas antingen med flusstråd eller med vanlig tråd och skyddsgas. Det är bara dom allra minsta som inte går att koppla gas till.

Mvh.
mockels
Jo, som Mazd skriver; Man får höra alla de möjliga varianter om flusstråd. Det bästa är ju att skapa en egen uppfattning, och så är det nog lite av en vanesak hur fogarna blir. Jag har kladdat i många bilar med min och det har fungerat bra, grejerna sitter fast osv. Nu är min en ganska gammal pjäs som jag tror inte finns kvar längre, de nyare verkar vara mindre och smidigare, men kanske då också klenare, det vet jag faktiskt inte. Men tekniken går ju framåt så nog ska de fungera de också.
Lycka till iaf.
slirfeldt
Jo precis och det jag med flera misstänker som främst har anser sig ha dålig erfarenhet med tex flussfylld tråd (Mig) är att man satsat på dom allra billigaste kombi svetsarna där tex trådmatningingen är mycket difust inställbar osv, som ofta långt i från håller måttet, har själv testat sådana med blandnat resultat, men som med tex ESAB svetsarna lirar i en annan division.

Medan man kanske lägger till en slant och får då en betydligt bättre svets, själv var det ett tag sedan jag använde flussfylld tråd och i dag går det förmodligen på ett ut även kostmässigt, även då den tråden är lite dyrare så har man den snudd på svindyra gasen att dras med,, och som sagt tekniken går ju framåt.

Vill med det även slå ett litet slag för marknadens klart billgaste pinnsvets som imponerat mig mycket och som då främst en suverän allround svets (Julas 40-140A) för måttliga 899:-, som ledigt klarar 4 mm plåt med 16A säkring, som nu överlevt 5 år hos mig,,

Angående limmade karossdelar är något som kommer mer och mer vid plåt reparationer, dels med tanke på att allt mer delar är galvade eller av aluminium, till dom allt mer elektronik späckade bilarna som inte tål svtesströmmarna.
Och det handlar om en sorts epoxylim, som knappast blir något för hemma fixaren att pyssla med, då det krävs extrem renlighet och stor kunskap fast vem vet om några år finns det säker sådana satser att köpa på Biltema. :-)