Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saaben tvärdog! bränslepumpen? [HJÄLP!]

Startad av turbosharp · 2007-05-24 · 26 svar

KJnbceja
har lyckats pilla ihop allt nu. och den nya pumpen brummar på fint, dock pumpar den inte upp något bränsle när man tar loss anslutningen precis ovanför.

har jag misslyckats när jag sänkt ner paketet kanske?
till saken hör att batteriet börjar bli ytterst trött vid det här laget, startmotor går tungt, men pumpen (när man kör enbart den) borde ju gå att få tryck i.

man behöver väll inte fylla på men en bensinskvätt ovanifrån då den normalt redan ska ligga i bränslet nu va?

tacksam för svar
KJnbceja
Nu funkar pumpen! den både brummar och ger tryck, tryckte ner backventilen på tryckslangen med ett rejält sprut som resultat :)

ett problem följs alltid av ett annat, fick starthjälp men bilen vägrade såklart starta. tände till bråkdelen av en sekund, men var sen helt tändlös. eftersom den tänt innan antar jag att tändning osv är okey.

jag noterade att det inte kom bränsle tillbaka via returen. har inte pillat med insprut på detta sättet innan, men är det inte så att returen öppnar och går tillbaka vid ett visst tryck i systemet runt insprutarna? alltså borde det kommit tillbaka? (även fast motorn inte går)

har svårt att tro att det skulle vara stop i systemet, men utesluter inte möjligheten. har ett nytt filter liggandes, men vet inte om jag vågar byta då anslutningarna ser väldigt rostiga ut =/ ,, utesluter heller inte luft i systemet då jag inte fått rundgång via returen så att säga.

det bästa måste väll vara om jag kan kolla vid motorn om det finns tryck fram eller ej?
kollade på anslutningen (tryck/retur) direkt vid insprutarna, men det är någon knepig koppling, har inte lyckats få av den iaf. någon som vet hur man lättast går tillväga?

mvh oscar
slirfeldt
Ja normalt bör du så länge pumpen går ha ett visst retur flöde, då det är bränsletrycksregulatorn (som håller bränsletrycket) pyttsar överskotts soppan vidare till tanken.

Men pröva med att lossa returledningen (den till tanken) vid fuelrailen samtidigt som du kör på starten, man kan till och med ansluta en tillfällig slang dit samtidigt som motorn går så att man kan tömma tanken på så vis,,,
KJnbceja
yes, det låter som en bra idé! dock kvarstår problemet med kopplingen. det är den jag har problem med, vågar jag ta i med våld eller krävs specialverktyg?

gummislangen övergår med nånsorts koppling till röret på fuelrailen, svårförklarat. både tryck och retur går in i fuelrailen och jag har svårt att se var tryckregulatorn skulle sitta, sitter dock en klocka på ena sidan och är kopplat till undertrycks sidan på insugsröret.


jag skickade ett pm till dig peter, men din inbox verkar vara full.
slirfeldt
Det är en bra idé,, för så jobbar jag ;-)
Är dock inte hundra hur dessa kopplingar i detalj är, men ofta om det inte rör sig om "vanlig" slang och slangklämma brukar det vara ett mutter förband som håller denna nippel som i regel därunder har en vanlig 8mm slang anslutning.

Och denna klocka på sidan är just en bränsletrycksregulator som sedan leder ut returbränslet vidare,, jo upptäckte detta just att egna inboxen var full,, skall fixa detta på en gång,,,,
KJnbceja
jag fick tipset att med två mejslar trycka loss anslutningen, ska gå på det senare =) tacksam för fler tips!

okey bränsletrycksregulatorn =)
nu var mitt batteri väldigt trött (på laddning nu) men efter att pumpen fått upp trycket gick den väldigt trött, där borde returen slagit på kan man tycka. ska inte uttala mig mer innan jag testat med fräsht batteri tror jag.

i tanken använde jag nu en vanlig bränsleslang av gummi (de som oftast sitter i motorrumet) var det en tabbe, eller klarar denna bränslet även på utsidan?

edit: varför reglerar bränsletrycksregulatorn med undertryck från insuget?
är det kanske därför jag inte fått någon retur, då undertryck ej varit närvarande?


ha de bra grabbar och tjejer ;)
mvh oscar
slirfeldt
Jaha det rör sig om en klämrings historia,,, ja det bör då gå vägen med lite lätt våld,, har ännu inte fått förmånen att skruva bränsle med Saab än,,,

Jo fick du bara snurr på pumpen så borde du fått i gång returen med, men som sagt testa igen med fräscht batteri, och med den vanliga bränsleslangen i tanken kan du vara tämligen lugn för.
Då jag själv med liknande jobb med använt vanlig soppaslang och dessutom i den mer än väl påstådda aggressiva etanolen,,, :-)

edit:bränsletrycksregulatorn regleras som sagt riktigt med undertryck från insuget för att på så sätt öka på bränsletrycket/flödet vid accelleration och bör inte ha någon inverkan på ditt problem,,,
KJnbceja
Bilen funkar!

javisst, efter ett nyladdat batteri lite startgas och envishet startade bilen tillslut. behövde aldrig kolla trycket i ledningarna utan tippar på att det fräsha batteriet var det som krävdes.

tack för alla komentarer, fråga mig gärna om nått är oklart :)

mvh oscar
slirfeldt
Kul att det löste sig till slut, som det i regel brukar göra iaf efter några varv här på forumet,,,, ;-)
Alden
Hej!
Har exakt samma fel som dig, men har stött på ännu ett problem. Har bytt pumpen och satt tillbaka "burken" i tanken. Men "nipplarna" som sitter på ovansidan på burken gick av! Köpte nya hos SAAB (egentligen till 9000 men gick att få dit med mindre modifikation enl. SAAB), men resterna av de gamla sitter som berget!! Någon som vet om de ska tas på nåt speciellt sätt tex skruvas eller dylikt.. eller det är våld och vaselin som gäller?

Mvh
Andréas
KJnbceja
nej jag vet inte en chans i världen att få loss dom utan att slita allt i bitar, jag klippte eller rättare sagt skar av dom precis efter nippeln och använde våld och smörjmedel för att få dit den nya stumpen.

har det löst sig kanske?
Alden
Hej! Varit borta ett tag..
Japp, använde en riktigt "smal" tång och smörjmedel. Fick dit alla kopplingar och grejer. Startade bilen(på första fösöket, utan startgas! hehe..), körde en hel dag i ren lycka :)
Skulle starta den dagen efter det, bilen gick igång, körde tio meter och sen hosta den till och dog. Sedan har jag försökt ett antal gånger att starta den, väntat länge mellan försöken, försökt många gånger under kort tid osv
Samma sak hela tiden: Den går igång (så tändning verkar vara OK), går på tomgång 2-3 sekunder och dör sen. Kopplingarna sedan pumpbytet OK, säkringar hela (Reläer vet jag dock inte), och stiften bytta nyss.. Filtret litegrann igensatt men kom bra med bensin när jag körde igång pumpen med slangen av från filtret.. Kanske är det ändå? Någon som har en idé?

/Andréas