Då säger jag så här till min medpassagerare: Oj, titta! En isfläck.
Samma överraskning varje år....
Men så kör man lite för fort för att man ska klara av situationen. Och så finns det en gångtrafikant bredvid, sen finns det ingen gående på gågatan bredvid, där står bilen istället.
Quote:
On 2001-11-09 18:45, Racerankan wrote:
Du behöver inte blanda in dubbfria vinterdäck i denna diskussionen.
Om det kommer en isfläck på gatan, vad tror du händer då?
Du behöver inte blanda in dubbfria vinterdäck i denna diskussionen.
Om det kommer en isfläck på gatan, vad tror du händer då?
Varför inte blanda in dubbfria däck? Har du sån bra erfarenhet av dubbfria däck så att du inte ens kan jämföra dess kvalitet med dubbdäck menar du?
Om det kommer en isfläck på gatan så kör man över den helt enkelt... Vad skulle man annars göra? Stanna & gråta över att man inte har en enda dubb i däcket?
Dubbdäck ÄR inte nödvändigtvis bättre än dubbfria däck på is.. Endast på riktigt hal is när temperaturen är runt 0 grader så funkar dubben bättre, annars är det ingen större skillnad.
Fast jag kanske har fel? Har iofs kört på både dubb & dubbfritt i 12 eller 13 vintrar så lite erfarenhet av däck har jag nog ;-)
Btw.. Jag säljer nya dubb/dubbfria däck dagligen. Kanske det ger lite insikt i det hela med? :e
Desutom kör många med dubbdäck som dubben är slut på, & då för dom bara oväsen & ger en falsk trygghet.
[citat]Endast på riktigt hal is när temperaturen är runt 0 grader så funkar dubben bättre[/citat]
Men omd et nu är hal is och under 0 grader som det ofta är.
Men omd et nu är hal is och under 0 grader som det ofta är.
https://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1774439.svd
"I vinter kommer det att rulla drygt ettusen färre bilar med dubbdäck i Stockholmstrafiken. Taxi Stockholm har beslutat att alla deras bilar ska köra dubbfritt."
"I vinter kommer det att rulla drygt ettusen färre bilar med dubbdäck i Stockholmstrafiken. Taxi Stockholm har beslutat att alla deras bilar ska köra dubbfritt."
Vinterdäckstest i AB
https://www.aftonbladet.se/bil/article3423686.ab
https://www.aftonbladet.se/bil/article3423686.ab
https://www.aftonbladet.se/bil/article3373283.ab
"Redan i dag kan du gå ut och köpa Goodrides odubbade däck till din familjs bil. Däck som tar nästan fyra gånger så lång sträcka på sig att stanna som årets bästa däck. 190 meter mot 51!"
"Redan i dag kan du gå ut och köpa Goodrides odubbade däck till din familjs bil. Däck som tar nästan fyra gånger så lång sträcka på sig att stanna som årets bästa däck. 190 meter mot 51!"
Collin bloggar appropå VV´s prat om dubbfritt VS dubbat... :e
https://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/993177/
VV´s annons https://www.vv.se/filer/55207/BQ_VST004_Dubbannons_D%C3%A4ck_081002_2.pdf
https://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/993177/
VV´s annons https://www.vv.se/filer/55207/BQ_VST004_Dubbannons_D%C3%A4ck_081002_2.pdf