Visst är det märkligt att alla blir precis lika chockade varje år när man vaknar upp ur sin varma trygga säng och tittar ut genom fönstret för att upptäcka att det kommit nära en decimeter nysnö medans man sovit...
Än märkligare är den totala överraskning man möts av när ens blankslitna sommardäck inte har nått grepp alls & att alla begagnade vinterdäck + fälgar är slutsålda på bilskroten för flera veckor sen samt att det är kilomterlånga köer till varenda ställe som säljer/monterar nya däck...
Det allra märkligaste är de som mot förmodan skott sin bil med bra vinterdäck & trots det kryper fram i 50km/h på 90-vägar i tron om att de har blanka sommardäck!
Människan är ingen komplett jubelidiot eller en fulländad varelse på nått sätt, men visst blir människan en underlig liten filur när det helt plötsligt & utan förvarning kommit lite snö på marken?!?!?! :e
Ja och man blir grymt sugen på att åka skoter.... :e
Jag för min del håller mig gärna väldigt lugn första gången jag åker i snö även om jag alltid varit i tid med vinterdäcken. Kör typ mellan 70-90 som max hastighet.
Idag när jag skulle åka till jobbet så glömde jag i tröttheten att vara lätt på bromsfoten när jag skulle svänga in, ja jag blev ganska pigg efteråt. Så jag tar det lugnt med rätta tills alla kanaler är inkopplade på vinterkörning.
Sedan att det finns fördelar som att man kan svänga ut och vända på en femöring från parkeringsplatsen gör livet lite bättre på vintern, jag har givetvis bakhjusdrift på härket. Imorgon skall det blir nöjsamt att ta sig upp för backen här hemma :e . Fanskapet går inget vidare på lägre varv vissa stunder.
Jag har DSTC på nya bilen. :-)
Kul !!!
Den har jag testat ordentligt !!!
[citat]Det allra märkligaste är de som mot förmodan skott sin bil med bra vinterdäck & trots det kryper fram i 50km/h på 90-vägar i tron om att de har blanka sommardäck![/citat]
Erfarenhet?
Nej, jag bara ljuger som vanligt.
Jag syftar inte på dig utan på bilägarna.
Oavsett hur bra dubbdäck du har i snö så har du sämre grepp än med sommardäck på torr asfalt.
Det är inte särskilt mycket som skiljer gummiblandningen åt i däcken, köldresistans och några grejer till.
Sedan är det dubben som sitter och ger ökad friktion men du är inte i närheten av ett vanligt sommardäck på torr asfalt.
Jag som trodde att ett vinterdäck på vintern hade samma grepp som ett sommardäck på sommaren....
Det allra märkligaste är de som mot förmodan skott sin bil med bra vinterdäck & trots det kryper fram i 50km/h på 90-vägar i tron om att de har blanka sommardäck!
Quote:
On 2001-11-09 11:29, Racerankan wrote:
Det allra märkligaste är de som mot förmodan skott sin bil med bra vinterdäck & trots det kryper fram i 50km/h på 90-vägar i tron om att de har blanka sommardäck!
Ja? Jag menar att man
INTE behöver krypa fram om man har vinterdäck på sin bil.. Var det svårt att utläsa ur min text?
Med bra vinterdäck så kan man i de festa fall hålla lagstadgad hastighet utan att köra ihjäl sig själv eller sina medtrafikanter...
Ja visst går det. Det är inga problem att hålla hastigheter över lagstadgad heller. Det är när man ska bromsa som det skiter sig om dubbarna tappar greppet.
Nu är ju inte ett dubbdäck bättre än ett modernt dubbfritt däck på mer än ren blankis eller blöt is så det där med dubbarna & när de tappar greppet köper jag inte helt, trots att du har relativt rätt i sak! ;-)
_________________
/Skywalker
AKA Krister Lindholm
Administratör
https://motorforum.nu
[ Detta Inlägg ändrades av: Skywalker den 2001-11-09 12:00 ]Du behöver inte blanda in dubbfria vinterdäck i denna diskussionen.
Om det kommer en isfläck på gatan, vad tror du händer då?