@Peter H 34671 wrote:Jo precis som bland annat MPalm beskriver felsymtomen, så är det relativt vanligt förekommande på just VW lådor detta lagerljud, trågigt att med för så pass ny bil som en 04:a och som sagt ett visst vinande ljud från lådan är "original".
Men är det ett tilltagande sådanat är det så nämda ingående lager som håller på att ge upp, fast oftast kan man för det fortsätta åka tusentals mil utan praktiska problem, oljebyte i växellådan kan hjälpa men oftast är det ekonomiska vettigast att satsa på en bättre begagand låda och gärna från någon bil som iaf inte gått längre än sin egen,,,
"själv bytt ett antal sådana lådor med dessa fenomen"
OOOps, nu såg jag ett stort fel... det är ju inte en -04 utan en -94... :x . Men antar att det inte förändrar något nämnvärt...
/O
nja inte annat än att sannolikheten för kass låda ökade med ca 100%
Jaha, det var en -94, tänkte väl att det var lite extremt med dåligt lager på en 4år gammal bil :D
Då kan du nog lungt köra vidare, om det inte låter allt för jävligt, och byta växellåda när det blir dags för lagning...
Ja där känner jag mera igen symtomen där dom flesta av mina säkert 5-6 vag lådor jag bytt har varit rena 80 talsbilar till tidiga 90 talare,,, men som sagt så är det bara att köra på och vid eventuellt byte finns det relativt gott om passande lådor. :-)
@laan.swe 34688 wrote:OOOps, nu såg jag ett stort fel... det är ju inte en -04 utan en -94... :x . Men antar att det inte förändrar något nämnvärt...
/O
då har du inte någon fsi-motor i den iaf
skulle gissa på att nivåpluggen sitter strax under kopplingsarmen ??
Min 1,4 fsi lämnade jag för kopplingsats byte och fick massa andra problem.De på service tror att det är kamaxel fel.Kostar för mycket att byta.Föreslår att byta hela motor.!!! De är inte kloka tror jag men vet ej vad det kan vara för nåt.Det rasslar i motor och motorlampan tänd också.Vad förbanad man blir ibland =) .Är det nån som vet vad det kan vara för nåt? Golfen är lite segare och motor lampan tänd 1,4 fsi
@pexian 35940 wrote:Min 1,4 fsi lämnade jag för kopplingsats byte och fick massa andra problem.De på service tror att det är kamaxel fel.Kostar för mycket att byta.Föreslår att byta hela motor.!!! De är inte kloka tror jag men vet ej vad det kan vara för nåt.Det rasslar i motor och motorlampan tänd också.Vad förbanad man blir ibland =) .Är det nån som vet vad det kan vara för nåt? Golfen är lite segare och motor lampan tänd 1,4 fsi
väldig intressant
väldigt tråkigt
jag har själv en VW golf 1.6 -04 fsi som vi det här laget gått 11.500mil
motorn är likandan som 1.4 fsi förutom slaglängden och effekten
hur lång har den gått?
vad för olja han använts? helsyntet? delsyntet? mineral? Bytesintervall?
jag kör min på E85 till 100% utan att den protesterar
Det hände föra veckan , vet inte om det har samband med koplingsats byte.(tror inte riktig på mekanikern) Jag körde fram bilen till hans affär och han konstaterade att det var koplingen.Han skulle byta hela satsen och det blev massa andra fel.Jag gjorde servis hos samma gubbe och helsyntetisk olja hade jag.Efter deta var jag på auktoriserad verkstad och de säger att det kan vara många saker.De misstänker att kamaxel är sönder eller givare.Det vara massa felkoder och bla bla bla.Fick betala 2000 spänn för kabelbyte till givaren.De är inte kloka de heller.Hur tror de att folk kommer att köpa nyare bilar om de inte kan laga de? Hel syntetisk olja kastrol och alltid service och ändå händer detta.Mistänker att de hittar på massa men vad ska jag göra?
ett exempel är att gå till readytech.se och köpa en VAG/CAN-Felkodsläsare 625:- alt.
elm323 interface och programmet scantool.net det fungerar åsså på min i allafal
och presentera evt. felkoder här för fortsatt kosultation
själv har jag haft problem med en vevaxelgivare vilket jag fick fekod på
men ville ej laga det själv eftersom bilen då var så pass nu att den hade fabriksgaranti kvar
först hade jag de hos bernes i östersund eftersom jag var på resa genom sverige
men då hade jag raderart felkoderna
när jag kom hem lämnade jag den hos jeppsons i karlskrona som bytte det mesta innan
dom kom fram till samma slutsats som jag nämligen vevaxelgivaren tack och lov på garantin
den var så slut denna givare att motorn ej gick att varva upp till mer än 3000-5000 rpm
samt sporadiskt bortfall
har det ej varit garanti på bilen hade jag bytt den själv och det hade varit ut världen