Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

"Sjungande/Gnisslande" ljud från motor/växellåda

Startad av laan.swe · 2008-08-09 · 24 svar

laan.sweTrådstart
Har en Golf -04, 1,4 som jag har problem med. När motorn går (både vid tomgång utan växel och vid körning) så uppstår ett "sjungande" ljud någonstans från motorn. Har inte lyckats hitta exakt vart det kommer från, men någonstans från den sidan av motorn där växellådan sitter. Några tips om vad det kan vara? Lager som är slut?

Olja finns i motorn.

Tack,

/O
aw73
följer ljudet motorvarvet ?
är det skillnad om koppligspepedalen är upp eller nere ?
för forsatt felsökning ta bort drivremmen för generatorn
för att konstatera om det finns kvar
astrago
@a128 34578 wrote:
följer ljudet motorvarvet ?
är det skillnad om koppligspepedalen är upp eller nere ?
för forsatt felsökning ta bort drivremmen för generatorn
för att konstatera om det finns kvar

Kollade precis och ljudet försvinner när jag trampar kopplingen. Ljudet följer även varvtalet...
anden__z
Urtrampningslagret är min gissning.
MoPar 66
Håller med föregående skrivare
AJ80
vad är det för låt?
aw73
om det skulle vara urtrampninglagret såborde ljudet bara finnas där när kopplingen är nedtryckt

är oljenivån i växellådan kollad ??

det finns 2 st pluggar med invändig sexkant på 17mm
det är den som sitter högst upp av dessa två som är nivåpluggen

oljan som används heter API-GL4
Kostya
Jag håller med, det kan vara lagret på ingående axeln till lådan som sjunger. Väldigt vanligt att den låter lite, svårt att säga om det är allvarligt utan att höra själv.

Missljud vid koppling med kopplingen uppe: ingående lager

Missljud med nedtryckt koppling: urtrampningslager

Våran Golf har ett dubbelmasse-svänghjul, undrar hur det låter när det går sönder? Vet inte om alla Golfar har det.
Har hört att de inte är så bra...
aw73
är det fsi 1.4
eller är det vanlig 1.4
astrago
@a128 34592 wrote:
om det skulle vara urtrampninglagret såborde ljudet bara finnas där när kopplingen är nedtryckt

är oljenivån i växellådan kollad ??

det finns 2 st pluggar med invändig sexkant på 17mm
det är den som sitter högst upp av dessa två som är nivåpluggen

oljan som används heter API-GL4

Har försökt kolla nivån, lite svårt, för har ingen ficklampa där jag är nu... Men den lilla "pluggen-i-pluggen" hade lossnat, så det kan vara så att det läckt ut olja genom den när jag kört. Ska kolla mer noggrant när jag får tag på en lampa.

Dum fråga från en okunning: Är det bara att fylla på med olja upp till toppen av pluggen om det visar sig vara dåligt med olja i växellådan och hoppas på att det hjälper? Ska det göras när motorn står på tomgång eller avstängd?

Om det inte hjälper och det är lagret till axeln antar jag att det är svårt att byta för den som inte är så duktig? --> In på verkstad...
astrago
@a128 34594 wrote:
är det fsi 1.4
eller är det vanlig 1.4

Vanlig 1.4
aw73
@laan.swe 34595 wrote:
Har försökt kolla nivån, lite svårt, för har ingen ficklampa där jag är nu... Men den lilla "pluggen-i-pluggen" hade lossnat, så det kan vara så att det läckt ut olja genom den när jag kört. Ska kolla mer noggrant när jag får tag på en lampa.

Dum fråga från en okunning: Är det bara att fylla på med olja upp till toppen av pluggen om det visar sig vara dåligt med olja i växellådan och hoppas på att det hjälper? Ska det göras när motorn står på tomgång eller avstängd?

Om det inte hjälper och det är lagret till axeln antar jag att det är svårt att byta för den som inte är så duktig? --> In på verkstad...


det ska finnas en plugg just där högra/långa drivaxeln går ut från växellådan (sett från motorsidan)
den kommer man åt lättast från undersidan, man fyller på med hjälp av en tratt och slang till det börja rinna över, motorn ska vara avstängd
lämplig hylsa för att lossa denna är biltema 10-196 https://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80467

om det har läckt ut såpass mycket så att det blir oljud ilådan borde det har synts en pöl på marken

att byta detta lager är ett ganska omfattande jobb eftersom lådan måste demonteras fån bilen och öppnas, det handla isåfall om ett 5-siffrigt belopp
vanligtvis handlar det om en utbytes eller beganad låda X(

men innan man gör något så drastisk åtgärd måste man utreda var det beror på

hittade även denna på nätet:
https://www.hellstenvaxellador.se
ExLim
tjaa har samma problem med min polo -97 ... skrammel/rassel å när jag trycker ner kopplingen så blir det tyst ... så lär väl vara lagret vid ingående axel suck .....
lenaola
japp låter som växellådan e kass men som sagt kolla förståfrämst oljan
slirfeldt
Jo precis som bland annat MPalm beskriver felsymtomen, så är det relativt vanligt förekommande på just VW lådor detta lagerljud, trågigt att med för så pass ny bil som en 04:a och som sagt ett visst vinande ljud från lådan är "original".

Men är det ett tilltagande sådanat är det så nämda ingående lager som håller på att ge upp, fast oftast kan man för det fortsätta åka tusentals mil utan praktiska problem, oljebyte i växellådan kan hjälpa men oftast är det ekonomiska vettigast att satsa på en bättre begagand låda och gärna från någon bil som iaf inte gått längre än sin egen,,,

"själv bytt ett antal sådana lådor med dessa fenomen"

Fler trådar i Hjälpforumet Bil