jag ska ta vidare tråden när jag fått reda på vad som är fel med min bil, skall lämna in den till seat verkstad nästa vecka.
hoppas de hittar felet och en god förklaring så skall jag bidra med det i tråden!
tills dess håller jag tummarna för att det inte blir allt för dyrt!
Har fortfarande inte löst problemet med min bil. Köpte vag original tändkablar för "endast" 1800kr och den ryckte lika mycket för det. Och lambda sonden gick att lossa ett halv varv men sen vart det stop. Ville inte dra sönder skiten så lät den gamla vara kvar och mätte igen spänningen och då såg jag att den jobbade som den skulle..
Min bil vill ju dö lite hur som helst så jag tröttnade och köpte ytterligare en bil (har nu 3 bilar och en mc). Så Seaten har stått avställd hela vintern. Som sagt lagras inga felkoder.
@henkepenke okej jobbigt, jag var och lämnade in bilen i morse på en auktoriserad seat verkstad i åkersberga, jag satt ner å pratade om problemet med bilen och nämde lite saker du hade kollat på din bil eftersom du beskriver exakt samma problem som jag hafthar.
börja med att han jag pratade med misstänkte tändkablarna som första åtgärd, men nämnde så klart att du testat köpa nya och att det ej löste problemet.
snacka lite till och åkte hem.
senare på dagen ringer dom och säger att dom upptäkt att den lilla slangen som går mellan luftmassemätaren (luftmängdmätaren) tjyvade luft, och att även olje locket's packning var kass och det sög lite luft där med! hur som så är ny slang och nytt lockpackning beställt så på torsdag kommer grejjorna hem.
Vi får se om detta löser problemet, han sa att han hoppas verkligen att inte lambda har blivit skadad pga detta, å andra sidan har inte den gett någon felkod heller!
uppdaterar så fort jag hört av resultatet!!!
sådär nu är bilen lagad. jag går direkt på sak!!! det var (vad det nu heter) vevaxel givaren, som håller koll på hur vevaxeln står , när motorn belv varm så slutade den vara "med i matchen" och där av mina ryck när motorn kommit upp i temp samt att det inte fanns någon acceleration!
förutom att den är bytt så upptäckte dem att det sög luft i oljelocket(dålig packning) samt mellan luftmassemätaren och spjällhuset så tjyyvades det en del luft. alla 3 saker jag nämnt är åtgärdade och bilen går som en dröm, nästa steg blir att göra en hjulinställning efter att sommardäcken åkt på =)
har aldrig mekkat med en bil eller bilmotor så fråga mig ingenting angående hur givarensonden fungerar, för jag kan inte svara på det!
notan landade på 5280:-, dem sa för övrigt att lambda sonden inte hade tagit skada.
IMPULSGIVARE FÖR VEVAXEL var namnet på givaren =)
Okey "jollo_123",, bra med en slutrapport i ämnet även om det kostade en slant där det typiskt med sådana fenomen kan vara rätt omfattande att felsöka.
Även om felkodsavläsning kan ge vissa svar till tänkbara orsaker och visst dessa impulsgivaren kan med ha lite olika felsymtom och inte helt ovanligt med värmerelaterade sådana.