Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Startar Inte...

Startad av AnnaHill · 2007-09-17 · 18 svar

slirfeldt
Synd att inte en del som hittat sina fel, återkommer med resultatet,,, men men sitter iaf med reparationshandboken för denna bil och försöker bli klok på vilka komponter det kan vara fråga om..

Men att en givare skulle slå ut en annan verka med lite för osanorlikt, men ett annat med dessa mycket känt fel var/är krånglande säkringsboxar på dessa årsmodeller, som med kunde ge dom mest skumma felen som tex dina symtom och dessa boxar bytes ofta ut på grund av urusla lödningar bla.

Framgår inte i denna bok,, men det bör gå på enkalt sätt utläsa felkoder ur denna bil, vilket skulle underlätta mycket, är inte med riktigt var nu den givaren "under" bilen skulle vara för givare,, för vevaxelns positionsgivare sitter framtill på sidan på motorn och även kamaxelgivaren sitter högst upp på motorn, vid kamaxeln således.

Vilken soppa du hamnat i,, men har du heller inte varit inne på det mera fordspecifika fordsidan: https://fmcs.mer.nu/forum/index.php , så utöm dina funderingar där med,,, i hopp att hitta på en lösning.
harris2
okej... men de kan alltså vara så att vevaxelsgivaren måste bytas ut för att bilen ska starta?? Stämmer det att kamremsgivaren och vevaxelsgivaren arbetar tillsammans och ifall någon av dom har gått så startar inte bilen??
slirfeldt
Dessa givare jobbar inte tillsammans direkt, utan styrenheten/databoxen tar in värden från dessa och säkerligen flera andra givare, för att sedan ge rätt impulser så tändning/bränsle blir optimalt.

Men visst är tex vevaxels positionsgivare defekt så är det troliga att styrenheten inte "kan få igång" bilen,,,
skanedanne
Vet inte om det är relevant här men en tidigare granne hade problem med vevaxel givaren på sin 745a,det han gjorde när bilen inte startade var att dra isär kontakten till givaren och spruta in 5-56 och koppla ihop och sedan var det bra ett tag.

Mvh Per