En rondell är väl heller aldrig så liten att inte ser eller hinner reagera om en bil inte kör ut ur rondellen före dig, innan den fortsätter vidare förbi din 'infart'.
Annars tycker jag det faller under ouppmärksamhet.
Jag tror att alla lär ut olika :-)
För tror jag man skulle göra som du sa, men med nya lagen så blinkar man bara ut.
För blinkade många vänster när dom åkte runt i rondellen & slutade blinka när dom åkte ut = lika otydligt.
Ensak som kan bli förvirrande om någon inte blinkar alls är:
Bil.1 kör in fråm motsat håll från dig & skall åka 270 grader. du sak åka 180 grader
Rondellen är tvåfilig & alla vägar dit också.
bil 1 åker inner varv, du väljar ytter varv & kör in i direkt bakom bil1 När bil 1 kommet till sin avfart så svänger han höger presis framför dig, har han inte andvänt högerblinkers så är du helt oförberädd.
Då är väl jag hopplöst gammaldags då, men jag vidhåller fortfarande att man skall blinka vänster vid 270-graderssväng, om inte annat så åtminstone för tydlighets skull. Detta är lika viktigt som att blinka när man kör ut. Jag förstår era poänger, men eftersom majoriteten faktiskt blinkar på detta sätt är det ju dumt att ändra på det. Förresten, helljusblink vid omkörning, det är väl inget fel med det? Återigen en signal för tydlighets skull.
Om nu mitt blinkande är olagligt så får jag väl börja ägna mig åt lite civil olydnad :p
Om nån sätter igång att blinka med helljuset för att köra om lär iaf inte jag ge plats åt denne. Det är ju för f*n ohyfsat :OO
Tanken är nog bra från körskolans synvinkel, men IRL blir det ju ofta ett helt fel användande av helljusblink.
[ Detta Inlägg ändrades av: PeW den 2002-02-19 06:54 ]
Nu var det ett tag sedan jag gick i bilskola, men såvitt jag minns använder man faktiskt körriktningsvisarna vid omkörning (man byter ju fil). Helljusblink förekommer på Autobahn när någon vill utnyttja fri fart. Jag har sett det även i Sverige bland bilister som vill bryta rätt så ordentligt mot hastighetsgränserna. Jag har inget minne av att bilskolan skulle rekommendera helljusblink för omkörningar. Annars är helljusblink att betrakta som ett "visuellt signalhorn" (ljustuta).
Quote:
On 2002-02-19 10:40, UlfT wrote:
Nu var det ett tag sedan jag gick i bilskola, men såvitt jag minns använder man faktiskt körriktningsvisarna vid omkörning (man byter ju fil).
Jupp, *fortsätter läsa i teoriboken*
Quote:
2. Genomföraande
ge tecken i god tid
blablabla
dvs blinka när man ska köra om, dock står det inget om att man behöver blinka när man skall tillbaka till rätt fil igen.
Och ang. rondeller, återigen från teoriboken ;-)
Quote:
Ska du svänga till höger ska du placera dig i höger när du kör in i cirkulationen. Du behöver inte ge tecken när du kör in i cirkulationen, men när du lämnar den ger du tecken åt höger i god tid
dvs, så länge inte bilen i fråga blinkar höger så skall man anta att den skall fortsätta köra runt ;-)
Kanske skall nämna att alla teoribokscitat kommer från boken "Du & Jag i trafiken", 18 upplagan, tryckt 2001
Quote:
dock står det inget om att man behöver blinka när man skall tillbaka till rätt fil igen.
Håller med. Däremot skadar det inte att blinka tillbaka för tydlighetens skull. :-)
Vad bra med lite tydliga bekräftelser ur "the book".. :-)
Men det här med ljustuta vid omkörning ÄR ett dj***a oskick, funkade kanske på 60-talet i små SAAB 92:or men numera blir det ju associerat med sprättar i BMW :OO som försöker hävda sig... så dessa kan se sig totalt nonchalerade av iaf mig :e
Självklart så står det inte att man ska blinka tillbaka efter en omkörning.
Det är väll knapast någon som antar att man kommer fortsätta köra i mötande trafiks fil !!!
Däremot så måste man blinka när man byter fil på en tvåfilig motorväg
Quote:
On 2002-02-19 20:13, CarMan wrote:
Självklart så står det inte att man ska blinka tillbaka efter en omkörning.
Det är väll knapast någon som antar att man kommer fortsätta köra i mötande trafiks fil !!!
Är i det fallet inte direkt frågan om, utan snarare när, därför kan det vara allmänt trevligt för den man kört om att man blinkar när man skall tillbaka ;-)
Jovisst.
Nu när det kom upp med motorvägar... är det inte fortfarande väjningsplikt för de som redan kör på motorvägen gentemot de som kör upp på motorvägen? Märker att många verkar anse att de inte ska ge plats utan låta folk pressas kvar i vägrenen...
[ Detta Inlägg ändrades av: PeW den 2002-02-19 23:04 ]
Quote:
On 2002-02-19 23:03, PeW wrote:
Jovisst.
Nu när det kom upp med motorvägar... är det inte fortfarande väjningsplikt för de som redan kör på motorvägen gentemot de som kör upp på motorvägen? Märker att många verkar anse att de inte ska ge plats utan låta folk pressas kvar i vägrenen...
Står inget i min teoribok om att folk på motorvägen skulle ha väjningsplikt för de som skall in på den, dock så står det att när när ett accelerationsfält saknas, skall trafiken som skall in på motorvägen lämna företräde åt de som kör på den.
Sen står det även följande
Quote:
"Du & Jag i trafiken", 18e upplagan, sid. 259
När du kör på en motorväg och närmar dig en påfart med accelerationsfält ska du vara särskillt försiktig. Där kan komma en bil som i hög fart är på väg in på motorvägen. Då är det bra om du går ut i körfältet närmast till vänster om dig så att du lämnar plats åt den andra bilen. Se dock upp så att du inte stör trafiken bakom dig.
_________________
"Om man kört
Nürburgring och påstår sig inte ha varit rädd, då är man antingen en lögnare eller så körde man helt enkelt inte fort nog"
- Jackie Stewart
[ Detta Inlägg ändrades av: JoakimE den 2002-02-20 00:33 ]