Quote:
"Du & Jag i trafiken", 18e upplagan, sid. 259
När du kör på en motorväg och närmar dig en påfart med accelerationsfält ska du vara särskillt försiktig. Där kan komma en bil som i hög fart är på väg in på motorvägen. Då är det bra om du går ut i körfältet närmast till vänster om dig så att du lämnar plats åt den andra bilen. Se dock upp så att du inte stör trafiken bakom dig.
Ehh... Ska man kryssa tvärs över motorvägen för att "lämna fri väg" till de som ska åka på alltså?
När jag tog mitt körkort på det glada 80talet så var det regler som gällde & inte rekommendationer ;-)
r) Jävla engelska BBB-taggar :e
_________________
/Skywalker
AKA Krister Lindholm
Administratör
https://motorforum.nu
[ Detta Inlägg ändrades av: Skywalker den 2002-02-20 07:20 ] Tog kortet i början av 80-talet och det var glasklart att de som kör på motorvägen SKALL ge plats åt de som kör på. Förslagsvis "kryssa" till vänster körfält eftersom de i vänster körfält har väjningsplikt mot de som kör i höger körfält... ganska logiskt om man tänker efter, eller hur? §e
Men.. Har den som kör på motorvägen verkligen väjningsplikt mot de som ska köra på?????
Låter helt vansinnigt.
Angående väjningsplikt:
https://www.vv.se/vag_traf/trafikregler/nyregler/svenska/accel.htm
Innebär inte att man nödvändigtvis måste byta körfält, men någon form av underlättande ska man göra.
Sky <- varför låter det vansinnigt? Tänk själv om den som kör i ett accelerationsfält måste tvärnita för att det inte gavs plats... och sen rullar ut i 40km/h på motorvägen! Eller ska denne backa och ta ny sats? :e
Från UlfT's länk ->
Quote:
3 kap. 43 §
"- - - En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."
Nu var det ju ett tag sen jag tog kortet §e men såvitt jag kommer ihåg var de dj***igt hårda på detta på uppkörningen!
*Kanske ska byta nick till "gubbe med hatt"? :e *
[ Detta Inlägg ändrades av: PeW den 2002-02-20 11:01 ]
Quote:
On 2002-02-20 10:58, PeW wrote:
Tänk själv om den som kör i ett accelerationsfält måste tvärnita för att det inte gavs plats... och sen rullar ut i 40km/h på motorvägen! Eller ska denne backa och ta ny sats? :e
Bara för att vara petig, det är olagligt att backa på av/påfarter ;-)
Hmm... Jag som trodde att jag kunde det här med bilkörning :e
Jag är till 99% säker på att den som kör på motorvägen ej ska lämna företräde till den som kör på.
Den som kör på skall andvända påfarten till att anpassa fart & vaståns så att han kommer in.
Dess utom så passerar han en sträckad linje = filbyte = lämnaföreträde !
Om det är köbildning så gäller kughjuls prinsipen.
CarMan, vad var då detta?
Quote:
3 kap. 43 §
"- - - En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas
Och hur skulle "kugghjulsprincipen" fungera om endast de påkörande ska anpassa sig? :e
Det som gäller för påkörande är naturligtvis som du säger... men det gäller även för de som redan kör på motorvägen att väja, dvs ge plats. ;-)
_________________
[ Detta Inlägg ändrades av: Gubbe med hatt den 2002-02-20 18:42 ]Nu verkar diskussionen ha svängt lite. Jag får tacka för att jag fått svar på åtminstone min sista fråga. Angående cirkulationsplatser har jag kikat runt lite, och jag har blivit förbryllad över påståendet att man inte behöver blinka innan man är inne i cirkulationsplatsen. Jag testade detta i praktiken vid en 90-graders cirkulation. Cirkulationsplatsens storlek var "Small" och jag blinkade höger. Jag hann med ungefär 1/2 blinkning innan jag var ute ur den. :l Kommentarer? PS. Det står ingenting om att man inte ska blinka vänster i cirkulationsplats. Det handlar ju om att få flyt i trafiken och därför borde det i alla fall starkt rekommenderas.
-> Ratten
Quote:
Jag hann med ungefär 1/2 blinkning innan jag var ute ur den.
Det låter som en liten rondell. Under de förutsättningarna håller jag med dig om att det är bra att blinka vänster redan innan man går in i rondellen. Så var ju reglerna också en gång i tiden. Men i en stor rondell kommer du råka ut för problemet att ingen har någon koll på var du körde in i rondellen någonstans. Blinkar du vänster då, hur ska de då veta vilken av de nio utfarterna du tänker välja? Då är det tydligare att blinka ut ur rondellen först när du ska ut, och inblinkningar är ointressanta.
Där håller jag med. Man får försöka använda det sunda förnuftet.
Solklart. Tänk såhär:
Du kör på en rak fin väg med 30 filer. I filen bredvid ligger en bil som plötsligt, utan att blinka, kör in i dig från sida genom att byta fil.
Vem har gjort rätt?
Rondellprblematiken skulle lösa sig ganska enkelt om folk tänkte på dom dom raka vägar med in och utfarter till höger. JMHO
/Lime