TTobbeTrådstart2003-07-22Varför behöver man olja i bensinen i på en tvåtaktsmotor och inte på en fyrtaktsmotor?
Metall , friktion, kompression, explosion osv på båda....så vad är skillnaden?
Därför i en 4 takt har du ett oljesystem som pumpar runt olja i motorn och ut i kolven via oljeringarna detta saknas på en 2 takt som får sin smörjning av oljan i bensinen som inte förbränns. Så är det om ingen annan har en bättre förklaring :q
KKrister Lindholm2003-08-10 · #
MoPar 66 wrote:
Därför i en 4 takt har du ett oljesystem som pumpar runt olja i motorn och ut i kolven via oljeringarna detta saknas på en 2 takt som får sin smörjning av oljan i bensinen som inte förbränns. Så är det om ingen annan har en bättre förklaring :q
Ja, det är väl en korrekt & dessutom mycket enkel/förenklad förklaring på det hela. :)
2-taktaren & 4-taktaren är ju två ganska skilda konstruktioner i det stora hela...
MoPar 66 wrote:
Därför i en 4 takt har du ett oljesystem som pumpar runt olja i motorn och ut i kolven via oljeringarna detta saknas på en 2 takt som får sin smörjning av oljan i bensinen som inte förbränns. Så är det om ingen annan har en bättre förklaring :q
Aha svårar än så var det alltså inte :e