Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Vilken bil ska jag köpa?

Startad av jenny_u · 2010-02-19 · 39 svar

slirfeldt
Jo det är just detta med kan man nu inte så mycket bil blir man ofta hänvisad till handlare vilket många gånger även är utvägen om man inte har tex någon bekant osv som kan vara "bilexpert" vid privatköp, där bara jag själv i några fall gett sådan hjälp.
fraggelpelle
Vill man ha en problemfri bil och kan tänka sig att lägga "körglädjen" lite åt sidan men ändå åka säkert och bekvämt, så skall man ju definitivt ta en titt på Toyota.

Själv har jag Toyotas VVT-i, men kollegan har en första generationens Avensis med just "leanburn motorn" och han har haft den sedan den var ny, 1999. Han har mest kört till/från jobbet frånsett någon längre tur nån gång om året, och har aldrig haft problem att den sotat igen. Faktiskt inget som gått sönder på den under alla år, förutom att dom fått komplettera med lite mer fett i styrväxeln.
berit
Tråkigt att några som har en positiv erfarenhet känner sig trängda av andras erfarenheter.

Här kommer en länk till ett annat forum där leanburn-tekniken debatteras.

Sammanfattningsvis kan man säga att Toyota anses lyckats bättre, men att tekniken har svagheter.
Om man orkar läsa så kan man se att Mitsubishi GDI döms ut...:o
https://www.zatzy.com/allmaent/253076-har-mitsubishi-slutat-gdi-motorer.html

Jag skulle vilja säga ngt om tråden och dess syfte...
Tråd-startaren vill ha goda råd för hennes specifika behov som är tydligt angivna. Då känns inte debatten om en specifik motortekniks vara el icke vara rätt.

Alla erfarenheter räknas men man kan inte heller avfärda fakta. En saklig diskussion om "leanburn" skulle kunna vara intressant i en annan tråd.

Att rekommendera en specifik bil utan att belysa modelens välkända svagheter är ju inte schysst.

Även om man gillar GAIS :x så gör ju inte det laget till bästa! Och att råda någon att satsa pengar på detsamma är ju inte heller schysst :OO

Peace!
Ludde_57
Tråden rensad från diverse onödiga inlägg, v.v håll er bättre till ämnet så slipper fler inlägg raderas.
fraggelpelle
Alla ser vi ju olika på saken, men jag får då inte dåligt samvete att rekommendera en Toyota till trådskaparen. En ganska vanlig rekomendation för de vill ha en problemfri bil. Har inte hört något negativt om Toyotas motorer vad gäller användande av leanburn tekniken, förutom möjligtvis att de kan ge ett litet ryck när de går mellan de olika förbränningslägena. Däremot har ju Toyota haft sina problem också. Skaffar man en VVT-i, så bör man vara uppmärkssam på att den inte tar mycket olja. Den bör vara modifierad mot detta.

DrDolittle, tråden du länkar till diskuterar i princip bara Mitshubishis GDI motor. Den vet jag inget om. Det enda jag hittade om Toyota där var:
"Toyotas lean burn motorer bygger på samma princip skillnaden är bara att de har fått det att fungera =)"

PM mig gärna med länk/info om problem med Toyotas leanburn motorer. Skulle gärna vilja veta mer om det, men håller det utanför den här tråden då...
Weird_G
Toyta är säkert bra bilar , tyvärr tycker jag att dom är för dyra på begmarknaden . Kanske är dom värda sitt pris men jag tvivlar .
Jag tycker du skall kolla in modell som du gillar , sen söka på google om modellen . Då får du fram mycket relevany information .
Vi bilägare har ett felregister på hemsidan som kan ge en vink hur ägarna tycker kvaliten är på sina bilar .
Själv är jag en nöjd fordägare , men inte tänker jag höja den till skyarna för det , då jag kan repparera en del själv så har jag kanske en högre toleransnivå vad gäller småfel . fast det finns på de flesta bilar så ,,,,
Renult skulle jag dock avråda ifrån , då tillverkaren går ut med att kvaliten på laguna inte är vad dom önskat så kan man någ dra en liten slutsatts på det i alla fall . obs att det gälde förra generationen av dom , nuvarande vet jag nada om .
Koreanrena tror jag inte allt för mycket på heller , av egen erfarenhet som gav en erfarenhet av att det som finns på en bil , det kan gå sönder , eller i det fallet , det gick sönder .

https://www.kvd.se/ är den auktionsida som kan vara värt att kolla på . dom gör en anständig genomgång på bilarna & redovisar det på försäljningsidan .
Köpa bil är en djungel , jag är på väg jag med .
aw73
den enklaste är att gå till bytbil.com och välja en bil i intervaller 100.000 - 120.000:- som trådskaparen önskar och kyssa för dom alternativ tex. kombi växellåda etc. för att se alternativt utbud
det där med att jappsen har bra kvalitet är en myt, ok upp till 10.000-15.000mil sedan ska man sälja den annars blir det mycket fula hål i plånkan har en släktning utaför stockholm som hade en mazda 323 från 1997 motorn fick renoveras för 27.000:- när den hade gått 16.500mil eftersom den gick ojämt, folkvagnarna bara tuffar på 20.000... 30.000 mil osv.
sebbe
Ludde_57
@mynameisEmil 54574 wrote:
https://www.dn.se/2.738/2.739/japanska-bilar-har-nojda-agare-1.593518


"Enkäten gällde vilka bilägare som var mest nöjda med sina köp efter ett års körning"

Frågeställningen i tråden gäller väl lite äldre bilar, och hur gammal är artikeln i länken egentligen? Publicerat 2007-10-17 15:40
sebbe
aa men tror du att man kan köra en ny svindyr tysk -09:a för dom pengarna ? tror inte jag,, man ska satsa på något lite äldre än så för 120.000... så däför tror jag att man kan få nytta av ''enkäten''... :)
fraggelpelle
Alla har vi ju olika erfarenheter... känner en som har en Mazda 626 1990, som rullat drygt 45000mil. Då är han iof händing så han kunnat fixa den obligatoriska rosten själv...

Mycket beror ju på hur man tar hand om bilen, samt en gnutta tur. Men inte tror jag alla folkvagnar rullar 30000mil utan problem heller.
Icke bilkunnig
Jag är totalnovis på bilar, de ska bara fungera när man sätter i nyckeln. Kan knappt fylla på olja! Jag skulle gladeligen köpt en sprojlans bil, eller behållt Hondan, men det är ju en ekonomisk fråga. Även en ekonomisk fråga när det gäller service eftersom jag inte gör ett skvatt själv, byter inte ens däck själv.

Volvo känns ju tryggt och bra, har haft en S40 för många år sedan som var bra. Men man måste ju välja äldre årsmodeller för att kunna köpa en bil i min prisklass, och äldre bilar går sönder mer eller? Jag är livrädd att få tag i en bil som måste in på verkstad en gång i halvåret, visserligen tjänar jag bra men jag har inte hur mycket pengar som helst. Bensinräkningen är hög nog med de milen jag kör så att säga...

Var inne på Peugeot 307 eller VW Polo, mest för prisets skull (Peugeot) och namnets skull (VW). Nu har jag dålig erfarenhet av franska bilar så den går bort nästan av direkt av den anledningen. Är asiatiska bilar bättre för vårt svenska klimat (rost osv)?

En S40 som kanske är 5 år gammal, vad tror ni om det? Har den kedja eller rem? Den kostnaden tenderar ju att dra iväg vet jag av erfarenhet...

Fortfarande lika osäker tyvärr...
aw73
BRA !! att du specar lite mera detaljerat vad du söker

VW polo !! kollar man runt lite så får man en 09:a med ca 4000 mil på mätaren för
109.000:- men strävar man efter bästa bränsleekonomi välj en med FSi-motor som denna har kam-kedja, alla andra har kam-rem
där finns en 05:a som gått ca 5000mil för 75.000:-

Peugegot 307 här får man en 07: som gått 5000 som även kan gå på brännvin med 5 dörrar
för ca 115.000:- Svenska Zloty
vet ej om det är kedja eller rem på denna

kolla gärna runt på bytbil.com eller blocket.se och sätt kriterierna,

när det gäller prutning kan det vara svårt att göra detta hos bilnasarna men försök att få till någon extrvagansa tex. vinterhjul, extra garantitid eller annat lull-lull

när det gäller service och rep. gör jag en uppmaning till er: skippa märkesverkstaden
dom verkar bara plocka en på pengar, man får mer valuta för pengarna om man anlita en allbilverkstad läs mera om detta:
https://motorforum.nu/showthread.php?t=13026

skulle du göra ett köp och få problem tveka inte att använda er av motorforum.nu för konsultation
och sist och inte minst igen: ingen bil klarar över 2000mil utan att byta motorolja utan att för eller sena råka ut för trubbel

har du någon som du vill köpa kan man testa den innan köp:
https://www.bilcert.se/index.php/page/show/79
https://www.motormannen.se/mm1/site/04_MTest/test/testcenter/index.html
berit
Dåliga erfarenheter av franska bilar :OO....ja vi brukar skoja på verkstan att bäst före datum är 2år el 5000mil vilket som inträffar förts Peugeot alltså...övriga fransoser lika illa.... (Rem på alla 307)..(207 0ch 308 har några fina 1,6 från BMW :upp...finns sur fransk 1,6 också samma som i 307, undvik den :ner)

S40/V50 hör till de sämre Volvo-bilarna och delar mkt med Ford Focus....avstå den också till förmån för Vw tycker jag:o

För vissa av oss är ju tyska bilar en religon :o och därför kan jag väl instämma i kören om det nu är en mindre bil du vill ha.."Vw Golf el Polo med FSI" men Saab'arna är fina, många och relativt billiga både i inköp underhåll och även förbrukning om man är lät på gas-foten :upp

https://www.blocket.se/halland/Saab_9_5_2_0t_LINEAR_BIOPOWER_25864273.htm?ca=15&w=3 Knappt 6000mil, en auktions sajt så det kan väl bli både billigare och dyrare beroende på intresset...

https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_5_2_0_Vector_Biopower_25861486.htm?ca=15&w=3 Här nästan 12000mil men det mesta i utrustning
slirfeldt
Nejdå inte mycket att fundera på för egen del iaf och tur är väl att man fortfarande är barnkär vet du,, ;-) så det tar jag så gärna detta med just fårrd och visst jag har med meckat mycket skrotfärdiga fordar i mina dagar skall ni med veta, uj uj ja,,

Det vara bara så att man halkade in på det spåret med ett antal mondeosar som samtliga bara rullat på och faktiskt gett mig betydligt mindre bekymmer än någon annan så kallad "kvalitetsbil".

Så att,, gärna ford på våran gård som för närvarande i princip är fordlös,,, då nuvara nade galaxyn ju från sett motorn (2,3) är inget annat än en VW rakt igenom... :-)

Fast nu har det väl iaf blivit väl mycket OT i denna tråden va å kanske dags för en egen märkesvits tråd,,,