Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80042
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja ska man nu nyssna på alla råd från biltillverkare som diverse mackar så i stort exploderar en motor bara man pytsar i lite etanol,, hårt dragit alltså.. 🙂

    Hade jag nu haft denna typ av traktor hade jag inte tvekat en sekund att köra även den på spriten,, men nu får den egna BM 400 tugga lite surdiesel då dom mycket få timmarna per år den används till vedhanteringen,,, denna tål inte alls biodeisel osv. :-/

    Vet flertalet traktorforum där detta disskuterats rätt intensivt och att det där överlag fungerat mycket bra med att köra en fotogentraktor på spriten.
    Där tex även gamla T-forden med vara extrem lågkompad så fungerarde den.

    #80096
    Puman
    Deltagare

    Faktum är att ni bägge har rätt…. En tumregel är egentligen att Gamla motorer ska ha gammal sorts bränsle… Moderna motorer moderna bränslen…
    Ett exempel…: Min traktorgrävare jag hade tidigare, den hade körts med rapsolja…. Det beckade igen i pumpen efter ett färre antal timmar då den var van vid riktig fet diesel.. -70 års modell var den…

    En Tvåtakts båtmotor…. testa aldrig Aspen eller annan alkyladsoppa om den är äldre än -85 års modell…. jag lovar den beckar igen…. då den är konstruerad för gammal hederlig bensin och 2 stroke oil….

    Likaså äldre bilar, visst går det att köra på tex etanol E85… men det är ju mera aggresivt på dessa gjutjärnsväggar än det är på tex moderna alu/lättmetalltoppar…
    det funkar ett tag , men i det långa loppet… Nja… Förgasare , insprutare mm ,, ja det går säkert alla tiders, men övrigt material som kommer i kontakt med förut nämnda… Nej det fräter i längden…
    Kom ihåg att bensinen och dieseln nuförtiden inte är av samma dignitet som tidigare… dom gamla motorerna är byggda för det gamla receptet…

    Fotogen däremot som är av den äldre skolan, den är ju fet… den lägger sig som en mjuk o fin film på alla material utan att skada eller fräta… det ryker en del när man startar upp maskinen efter dvalan med fotogeninpackning, men det försvinner snart med rena och fina väggar som utgångsläge…

    #80107
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja där cirkulerar fortfarande myter framförallt gällande olika bränslens mer än väl påstådda agresivitet där den allt mer omfattande erfarenheten även visar som att tex etanolen fungerar mycket bra även gällande gjutgärnstoppar även under många år.
    Detta även med gjutjärns motorer som gått tusentals med timmar på etanol (E85) utan problem eller andra följdskador.

    Påståendet där är ogrundat, ingen har kunna bevisa att E85 är skadligt för vare sig motor, slangar eller packningar. Industrin som tillverkar materialen i bränslesystemets komponenter hävdar tvärtom att den modernare bensinen fräter mer på bilens komponenter än etanol gör (etanol finns ju redan i all 95-oktan bensin): Bensin är i så fall mer skadligt för motor, slangar och packningar än E85. (finns hur mycket onfo om detta som helst att googla efter).

    Rätt eller fel, får var och en avgöra i så fall… 🙂

    http://www.etanol.nu

    #80108
    hAzel_eYeZ
    Deltagare

    Min tvekan till att köra på ren bensin eller etanol handlade mer om ”förångaren” dvs att grenrör o insug är en enhet för att värma fotogenet så det förångas. På fordson fram till -48 sitter en ”kingston” förångare och på en sådan sitter överst ett spjällhus medan delar av det man kallar förgasare sitter i den varma delen. Det går säkert bra att ta en kort tur på etanol eller bensin men ska man deltaga i plöjningstävling är det klokast att mixa sitt bränsle av tex bensin och diesel. Man kan mixa med lacknafta mm efter vad jag hört. För att undvika spikningar är det dock bra att man får ett oktantal nära motorfotogen, ca 50.

    #80110
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja just detta med eventuella förångnings problem i samband med etanolkörning av fotogentraktorer har man för egen del mindre erfarenheter av.
    Mer än ofta från olika traktorforum som däremot påvisat att det fungerar även för längre tids användning, men visst är man själv osäker så undviker man det helt enkelt. 🙂

    Där fungerar det helt klart överlag med en mix av just bensin och etanol för sådana typer av motorer.

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng