Detta ämne innehåller 19 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 7 år, 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19282

    Mazd
    Deltagare

    Har blivit med traktor… Skam till sägandes vet jag ännu inte exakt vad det är för traktor. En Ford är det och den ska enligt uppgift vara fotogendriven. Och där har jag problemet. Vad ska jag köra på när inte motorfotogen går att köpa längre???

    Ska inte köra mycket, så bränslekostnaden har inte så stor betydelse. Vill bara att det ska fungera bra och inte gå illa åt motorn.

    Har letat runt på nätet och det verkar vara lite som att fråga hur man eldar med ved eller hur man kör bil: Alla män vet bäst, trots att ingen verkar ha riktig koll egentligen.

    Därför vänder jag mig hit (där jag vet att kompetensen finns). Kanske finns det några traktorfreaks här som kan hjälpa mig???

    Har förstått att det finns lite olika system för förvärmning mm på fotogenmotorer, så jag återkommer såklart med info om traktormodell så fort som jag vet vad det är som jag fått. (Tack, lilla mamma. Du är bäst!)

    (Och när jag äntligen vill ha en sån där t-shirt med ”Fuck You I Drive a Ford” så finns de inte att köpa längre. Fanns ju på varenda sommarmarknad för något år sedan.) Skulle vara fint med en dylik i XXL utanpå skoterjackan när jag kör hem traktorn ca 20mil i höstrusket.)

    Mvh

    Mazd

    #77491

    slirfeldt
    Deltagare

    Den som söker skall finna heter det ju och pröva sök på tex fotogentraktor så kommer du finna en mängd sidor med mer eller mindre traktorfrälsta,,, men som ersättningsbränsle näms ofta då fotogen som sådan riktigt inte finns att tillgå längre, brukar man blanda 75% diesel och 25% bensin. Tillsätt gärna lite blyersättningsmedel i bensinen. (citerat från ett traktorforum).

    Enligt Ok/Q8:s kunniga i ämnet skall man blanda 75 procent bensin och 25 procent diesel. Då får man en densitet på bränslet som ligger väldigt nära gammal hederlig motorfotogen. Allt detta enligt information som finns att tillgå på fotogentraktorsidan. http://www.angelfire.com/retro/fotogen

    Vidare har man genom åren med varit i kontakt med främst grållefolk med fotoagenmotorer som riktigt fått upp intresset med etanol som dessa konstrutioner med trivs med där flera kört på 50/50 bensin/etanol i sina fotogentraktorer till ren E85 med lite större munstycken utan faktiska problem. Är annars lite avis då den egna traktorn en Volvo BM400 Buster är just dieseldriven men används max någon timme per år med vedhanteringen annars skulle man helre haft en etanoldriven sådan…

    #77503

    BrageDares
    Deltagare

    Jo, jag har hittat bland annat de uppgifter du skriver om Peter H, och det kanske i praktiken inte har någon betydelse hur man blandar utan funkar med lite hur som helst. Fotogentraktorer kanske inte är så petiga med maten? Men för mig som är helt nollad på såväl traktorer som fotogen så låter det som stor skillnad mellan att blanda bensin och diesel 75/25 respektive 25/75…

    #77505

    slirfeldt
    Deltagare

    Nej som sagt och även av egna tidigare erfarenheter så är dess typer av motorer om man säger så inte vidare kinkiga med maten och även av alla hörsägner som gott bland gubbar som kört sådana maskiner på lite vad som helst utan problem,,, 🙂

    Som jag med förstått det är det således mindre känsligt med sådana blandningar till dessa äldre motorer och även Ok:S informatör nämner för att hamna närmast möjliga fotogen skall man blanda 75 procent bensin och 25 procent diesel, så tror jag man ligger rätt nära sanningen.

    #77506

    BrageDares
    Deltagare

    Lite pinsamt att berätta nästan, men idag fick jag veta att det är en diesel. Så jag har fördjupat mig i ett problem som jag tydligen inte har. Har lärt mig en del på kuppen. Tack likaväl Peter H!

    #77510

    slirfeldt
    Deltagare

    Blev faktiskt med lite förvånad för har för mig att Ford som traktor var så pass ny för fotogeneran men då vet du iaf att det är diesel nu då. 🙂
    Men ändå kör denna på vanlig diesel och ingen biodiesel som dessa motorer heller klarar av gav med upp dom tankarna då även den egna traktorn körs så pass lite.

    #77512

    BrageDares
    Deltagare

    Biodiesel ska jag inte försöka mig på. Har hört att det ska gå att få slangat direkt från tanken på polska långtradare på Biltemaparkeringen i Linköping för en billig peng. Då kommer man nog så långt från biodiesel som det går. Nä, ska inte försöka mig på det heller.

    Håller de på med sommardiesel och vinterdiesel fortfarande, förresten?

    #77519

    slirfeldt
    Deltagare

    Nej själv gav jag med direkt upp redan efter några samtal med traktormekar där bland annat dessa föråldrade insprutningspumpar nära på direkt packar i hop med biodieseln. Inte helt bevandrad i detta med handelsdieseln men vet iaf att Preem bara har en åretrunt diesel kallad APC (Active Cleaning Power) så har det iaf hos dom utgått.

    #77522

    Puman
    Deltagare

    Jag kan tillägga det att även RAPSOLJA är mer eller mindre rent skadligt för pumpen… Det beckar igen otroligt.. jag hade en MF grävare med en PERKINSmotor i.. Förra ägaren hade kört på Rapsolja, och han fick ställa den ute på en skogskant….
    Gamla dieslar mår bäst av den gamla sortens bränsle….

    #77523

    slirfeldt
    Deltagare

    Ja det är precis densamma med rapsolja fungerar heller inte bra till äldre insprutningspumpar och har så av en rad anledningar inte ens prövat detta,, så det som gäller där är hederlig gammal diesel. 🙂

    #77768

    Puman
    Deltagare

    När vi ändå pratar fotogen så vill jag slå ett slag för konservering av motorer… Snöslungan står ju hela sommaren, liksom gräsklipparen och jordfräsen får göra på vintern….
    Slå i lite fotogen ihop med bensinen och låt motorn gå tio minuter ungefär..Då har du gett motorn och framförallt förgasaren en bra konservering inför vilan…
    Det finns även Stabilizer att köpa, men har man fotogen så är det att föredra….

    #77777

    slirfeldt
    Deltagare

    Densamma gäller ju i så fall även gräsklippare och andra sommar relaterade trädgårdsmaskiner. Sedan nämner många sådana verkstäder att kör man väl på alkylatsoppa så behövs i regel ingen mera konservering inför uppehållet. Men visst det är ju aldrig fel att i vilket fall slå i nämda fotogen i den egenskap det nu går att skaffa sådan.

    #80036

    hAzel_eYeZ
    Deltagare

    En gammal tråd men tänkte ändå kommentera receptet på motorfotogen. Enligt min erfarenhet fungerar blandningen i receptet från tiden då motorfotogen försvann från marknaden dåligt. Det kan bero på att kvaliteten på bensin och diesel inte är densamma nuförtiden. Jag brukar blanda max 50% diesel till bensinen, mer diesel ger problem i form av oförbränd diesel som späder olja, ryker och släcker stift. Köra på ren bensin är inte heller att rekommendera med tanke på förvärmningen. Etanol går bort av samma skäl, det är ju ännu mer benäget att förångas än bensin. Vill man köra på dessa bränslen är det ombyggnation som gäller. Grenrör anpassat för bensindrift och om möjligt höja kompressionen som är låg i en fotogenmotor.

    #80040

    slirfeldt
    Deltagare

    Annrs vet jag flertalet sådana traktorägare överlag positivt kört dessa på etanol och då startat dessa på bensin trots relativ lågkomp.
    Som då i övrigt naturligtvis anpassats för att få tillräckligt med bränsle osv.

    #80041

    hAzel_eYeZ
    Deltagare

    @peter H 76757 wrote:

    Annrs vet jag flertalet sådana traktorägare överlag positivt kört dessa på etanol och då startat dessa på bensin trots relativ lågkomp.
    Som då i övrigt naturligtvis anpassats för att få tillräckligt med bränsle osv.

    Intressant, har inte provat själv men har hört om problem med ånglås tex. Mejlade för några år sedan preem och blev avrådd att prova e85 till traktorn. Men jag kanske provar nu, blandningen kan ju justeras en del på förgasaren på min höglundare.

    Men som sagt, ”evaporatorn” och den låga kompressionen är väl det som kan ge problem.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng