Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 6 år sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22842

    Erik Arransson
    Deltagare

    Hallåj!

    Fick en kul ide genom att bensin är så j*kla dyrt nuförtiden. Etanol är bra nog mycket billigare. Att köra själva motorn på etanol går garanterat, men det är med oljan jag funderar på. I skotern så tankar man ju oljeblandad benisn, brukar oftast ha 3%. Kan jag blanda i etanol, så den utspädda oljan också blandar sig med etanolen? Eller måste jag ha specialolja för det? Skulle ju vara kul att se hur mycket billigare det blir 🙂 Och om man får ut mer eller mindre effekt 😀 Alla motorer jag pratar om förresten är förgasarmotorer 🙂

    Finns säkert nån klurig rackare som vet det här exakt! 😀

    #82141

    Ludde_57
    Deltagare

    Du måste ha olja avsedd för Etanol annars blandar den sig inte med etanolen. Vanlig 2 taktsolja fungerar inte vad jag hört.
    Peter vet säkert mer om vad för olja som fungerar.

    #82158

    oppobNapuncop
    Deltagare

    Okej 🙂

    #82164

    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst vid det här laget kan det säkerligen räknas i hundratals som kör sina 2-taktare på biobränslet E85 och även riktigt länge utan vidare problem.
    Gjorde det enkelt för mig och länkar till en kanonsida i ämnet soim troligt ger dom flesta svar på dessa funderingar:http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php

    Annars är det för oljeblandad soppa anpassad 2-takts olja som riktigt blandar sig med etanolen som gäller. Där det för separatsmorda motorer i regel fungerar med vilken 2-takts olja som helst.
    Själv har jag i flera år kört egna motorsågen en snik husqvarna (136) på ren E85 utan problem alls bara att ställa ut blandskruvarna något och även puchen under renovering kommer med självklart att rulla på enbart E85.

    #82166

    oppobNapuncop
    Deltagare

    Kalassida! Svarade på alla mina frågor 🙂 oljan var ju dyr, men ändå inte så chockerande eftersom jag ofta köper olja på den lokala macken som inte är så billig.. 120kr /l brukar det vara där. Synd att etanololjorna inte tålde kyla nått bra. En skoter kan lätt dra över 2 liter/milen så det skulle nog bli mycket billigare att köra på sprit! Dessutom mycket roligare!

    Tror du att man får ut mer eller mindre effekt? Eller ungefär samma? Alltid kul om man får en ännu piggare maskin! Många av oljorna var gjorda för höga varv, kan tänka mig att min skoter varvar kring 10-tusen varv. Har en 340-spirit motor gjord av suzuki. Eftersom motorn nästan är lite liten för den skotern varvar den uta hel*etet för att nå de höga effekterna! riktigt fin motor för övrigt!

    #82167

    slirfeldt
    Deltagare

    Jo man brukar kunna få svar på det mesta angående spriten på den sidan,,,
    Nu var det ett tag sedan man körde mer frekvent 2-takt med spriten men har för mig att att oljan inte var allt för dyr. Där även av egna erfarenheter som med i egna fallet den konverterade motorsågen var det iaf inte där några problem med oljan och vintertid.

    Klart det blir billigare med spriten som det ju brukar bli, där även effekten även gällande två taktare fås ut mer effekt och inte bara är placebo effekten,, E85 håller ju ändå sina 104 Oktan alltså lite av racingsoppa ju. 🙂

    #82181

    Nitrogen
    Deltagare

    @peter H 81227 wrote:

    Jo man brukar kunna få svar på det mesta angående spriten på den sidan,,,
    Nu var det ett tag sedan man körde mer frekvent 2-takt med spriten men har för mig att att oljan inte var allt för dyr. Där även av egna erfarenheter som med i egna fallet den konverterade motorsågen var det iaf inte där några problem med oljan och vintertid.

    Klart det blir billigare med spriten som det ju brukar bli, där även effekten även gällande två taktare fås ut mer effekt och inte bara är placebo effekten,, E85 håller ju ändå sina 104 Oktan alltså lite av racingsoppa ju. 🙂

    Ett problem med E85 vintertid är ju att den har så hög flampunkt. Altså att den inte vill förångas i kyla, utan kondenserar på metalldelarna. Detta gör motorer svårstartade på vintern. Gäller särskilt tvåtaktare där bränslet har långt att gå genom kalla kanaler innan den kan förbrännas. Men med någon förvärmning, eller varmgarage ska det inte vara nåt problem. Det där står det ju oxo en del om på etanolsidan har jag för mig. För att få ut mer effekt måste man höja tändningen. Det är det som är vitsen med högt oktantal, att den tål högre tryck och temp innan den självantänder och altså spikar/knackar. Vet inte hur det är på en skotermotor, men om det är som en gammal mc/moppe, kan man ju backa tändningen genom att vrida plattan som triggern/brytarna/vevinkelsensorn sitter på. Högre oktantal ger altså inget extra av sig själv. Men många motorer med högt komp eller turbomotorer med högt laddtryck går bättre på tex E85, då man slipper sänka tändningen så mkt. Min egen Thunderbird tex, vill gärna spika på 95 oktan och rätt inställd tändning.

    #82183

    slirfeldt
    Deltagare

    Precis,, där av hade då jag använde motorsågen mycket vintertid hade jag den i pannrummet innan användning så var dessa kallstarts problem genast borta…

    Annars som sagt är all form av förvärmning som tex motorvärmare, till all uppfinnings rikedom till det området som funnits på det länkade forumet. Där fungerar annars dessa piggyback system överaskande väldigt bra utan vidare förvärmning, just med dessa i regel inbyggda kallstarthjälp som ger mer bränsle under kallstarter.

    Visst etanol som bränsle är mycket fördelaktigt med höjd kompression, höjd tändning osv. Det var Brassarna redan tidigt ute med rejält kompressionshöjt med standard etanol bilarna för att än bättre få ut effekt med deras 96 %iga bränsle (E96).
    Men för ren standard körning så visar erfarenhaten att det oftast fungerar bra med enbart mer bränsle, där man dessutom kan växla lättare mellan bränslena om man nu vill det utan vidare ombyggnad av motorn i fråga…

    Dess bränsle E85 har med dom senaste åren allt mer upptäckts av biltrimmare osv just med att kunna använda det 104 Oktan biobränslet och till vettig peng.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng