Något är troligen felmonterat. Ta loss och kolla om allt sitter som det ska. Den del som membranet sitter på ska kunna glida upp och ned ,får inte gå trögt.
Volvo 240 - orkar inte i "uppförsbackar" på motorväg +dålig acceleration+maxfart 80km
Olja ska du ha en hel del i förgasaren, på min gamla 240 (där förgasaren hade en gul hatt, men som inte satt mitt på utan lite ut mot kanten av locket) finns där en klack inuti förgasaren som syns om du kikar ner i hålet. Klacken ska helt enkelt vara under ytan av förgasarolja.
vad tror ni händer om man häller lite olja där man byter membranet? (jag gjorde väl ungefär som han på reklamen...lite här och där) bilen gick trögt redan innan jag gjorde detta
man kan inte fylla på för mycket olja va? jag fyllde typ till kanten vid den gula hatten/skruven.
man kan inte fylla på för mycket olja va? jag fyllde typ till kanten vid den gula hatten/skruven.
@Poke 32396 wrote:
Har nu varit ute och skruvat lite...och allt verkar sitta bra enligt mig. Delen som sitter ihop med membranet glider fint upp och ner, och snurrar bra också....ska den kunna snurra???
Nu är situationen följande...jag gasar och det händer knappt någonting! Bilen startar hur enkelt som helst men det finns ingen kraft att ta av...vill slippa bli bärgad till en verkstad på grund av ett ev. enkelt fel.
Om någon av er finns i Uppsala kanske någon kan hjälpa mig mot ersättning?
Edit:
Har jag missat något vad gäller membranet? Har ju skruvat fast det som det gamla satt, men jag undrar om det kanske inte är tätt nog. Ska man fästa det på något sätt längst ut? Alltså där omkretsen är som störst...
Något är troligen felmonterat. Ta loss och kolla om allt sitter som det ska. Den del som membranet sitter på ska kunna glida upp och ned ,får inte gå trögt.
Har nu varit ute och skruvat lite...och allt verkar sitta bra enligt mig. Delen som sitter ihop med membranet glider fint upp och ner, och snurrar bra också....ska den kunna snurra???
Nu är situationen följande...jag gasar och det händer knappt någonting! Bilen startar hur enkelt som helst men det finns ingen kraft att ta av...vill slippa bli bärgad till en verkstad på grund av ett ev. enkelt fel.
Om någon av er finns i Uppsala kanske någon kan hjälpa mig mot ersättning?
Edit:
Har jag missat något vad gäller membranet? Har ju skruvat fast det som det gamla satt, men jag undrar om det kanske inte är tätt nog. Ska man fästa det på något sätt längst ut? Alltså där omkretsen är som störst...
Som en liten spinoff till tidigare tråd...
Min 240 har alltså fått nytt förgasarmembran samt förgasarolja. Det förra membranet hade ett hål i sig stort som en sockerbit och jag antar att det var det som gjorde att min bil var trött och seg (gjorde 70km/h på slutet)
Efter membran- och oljebyte gjorde den 20km/h ett tag och nu startar den bara. När jag ger gas så händer i princip ingenting.
Vad är felet?
Någon från Uppsala som ev. kan hjälpa mig mot ersättning om det inte är något jag kan göra själv?
Läs gärna första tråden om ni vill ha mer historia/bakgrund...
Min 240 har alltså fått nytt förgasarmembran samt förgasarolja. Det förra membranet hade ett hål i sig stort som en sockerbit och jag antar att det var det som gjorde att min bil var trött och seg (gjorde 70km/h på slutet)
Efter membran- och oljebyte gjorde den 20km/h ett tag och nu startar den bara. När jag ger gas så händer i princip ingenting.
Vad är felet?
Någon från Uppsala som ev. kan hjälpa mig mot ersättning om det inte är något jag kan göra själv?
Läs gärna första tråden om ni vill ha mer historia/bakgrund...
Membranet är troligen felmonterat.
Det finns en klack på membranet som skall passa in i motsvarande fördjupning i förgasaren.
Det finns en klack på membranet som skall passa in i motsvarande fördjupning i förgasaren.
Var ute i morse igen och märkte att det fanns två klackar och nu är det åtgärdat och bilen svarar äntligen på gas!
Men nu har jag ett annat problem...den går ryckigt ffa när jag gasar för snabbt. Antar att det är skit i förgasaren och jag gissar på olja...
Frågan är alltså vad kan det vara för smuts och spelare det någon roll?
Vart ska jag rengöra och hur?
Men nu har jag ett annat problem...den går ryckigt ffa när jag gasar för snabbt. Antar att det är skit i förgasaren och jag gissar på olja...
Frågan är alltså vad kan det vara för smuts och spelare det någon roll?
Vart ska jag rengöra och hur?
Sitter det något filter på bränsleslangen, mellan pump och förgasare?
Om inte så kan det vara lämpligt att montera ett plast-"moped"-filter på bränsleslangen för att minska risken för smuts i förgasaren.
Är oljenivån korrekt i förgasaren?
Hur är skicket på tändstift, fördelarlock mm?
Om inte så kan det vara lämpligt att montera ett plast-"moped"-filter på bränsleslangen för att minska risken för smuts i förgasaren.
Är oljenivån korrekt i förgasaren?
Hur är skicket på tändstift, fördelarlock mm?
Oljenivå är bra, så länge man inte kan ha för mycket olja.
Filter vid bränsleslange har jag ingen aning om!
Tändstift ska vra nya sedan några månader, kikade på ett eller två som såg bra ut.
Fördelarlock...en sak med fyra slangar i? Vet inte hur det ska se ut men jag det ska inte vara några konstigheter.
Jag måste påpeka att det här problemet hade jag inte innan jag bytta membranet så det måste i princip vara något som har med förgasaren att göra.
Filter vid bränsleslange har jag ingen aning om!
Tändstift ska vra nya sedan några månader, kikade på ett eller två som såg bra ut.
Fördelarlock...en sak med fyra slangar i? Vet inte hur det ska se ut men jag det ska inte vara några konstigheter.
Jag måste påpeka att det här problemet hade jag inte innan jag bytta membranet så det måste i princip vara något som har med förgasaren att göra.
när du startar bilen o har tomgång...vad händer när du gasar...varvar den?
kollat noga så inga sladdar eller slangar lossnat runt om där du varit?
kollat noga så inga sladdar eller slangar lossnat runt om där du varit?
Om bilen stod på tomgång och jag gasade till snabbt så hackade bilen till, jag fick ingen respons direkt utan först efter någon sekund. Nu när jag varit ute och åkt en bit så har problemen försvunnit, kan det vara så att skiten i förgasaren blåsts bort?
Nu när jag har varit van vid dålig acc så känns det som jag flyger fram på vägarna (50-70km/h)...hoppas inte snuten stoppar mig...hehe
Tack alla för tips, hjälp och idéer!
Nu när jag har varit van vid dålig acc så känns det som jag flyger fram på vägarna (50-70km/h)...hoppas inte snuten stoppar mig...hehe
Tack alla för tips, hjälp och idéer!