@miklaren 18290 wrote:
ja elfel är skummt. Hade liknande på en 79:a , där var det kablarna under motorn.
på en annan 81:a var det dålig jord..satte en startkabel från batteriet o jorda på motorn. då slocknade dom.
Men oftast är det generatorn. Har du haft upp den i provbänk?
Starta bilen, och släpp på jordkabeln på batteriet. Bilen ska ju fortsätta att gå om den är riktig. händer det nått då?
Lossa drivremmen, och starta bilen, lyser dom då när inte generatorn går runt?
de lyser normalt när de kablarna är bortkopplade.
jag hittade en del kablar som saknade isolering vilket nu är åtgärdat men symptomet kvarstår. jag har även bytt glödtrådsvakten på skoj utan resultat.
nu är det inte roligt att leta elfel längre.
ja elfel är skummt. Hade liknande på en 79:a , där var det kablarna under motorn.
på en annan 81:a var det dålig jord..satte en startkabel från batteriet o jorda på motorn. då slocknade dom.
Men oftast är det generatorn. Har du haft upp den i provbänk?
Starta bilen, och släpp på jordkabeln på batteriet. Bilen ska ju fortsätta att gå om den är riktig. händer det nått då?
Lossa drivremmen, och starta bilen, lyser dom då när inte generatorn går runt?