Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Volvo 245, 230F dör och startar igen

Startad av P164B · 2007-12-27 · 24 svar

m-i-c-k-e
245:an började hacka igen förra veckan. Beteendet var identiskt med felet i december då bilen plötsligt stannade och sedan startade igen gång på gång. Nu i tjällossningen så blir det gropigt och när bilen åker i gupp så stannade motorn till en sekund. Gick dåligt och hackade. När jag kom hem så lät jag bilen stå på tomgång och öppnade huven. Men när jag drog i huvvajern så stannade motorn! Altså måste det finnas i närheten av vajern? Körde bilen på tomgång och kännde på alla tänkbara kablar i motorrum och säkringsdosan, utan att bilen stannade eller hostade. Av en tillfällighet så kände jag på huvudsäkringen (?) 25amp som sitter på vänster sida motorrummet på innerskärmen. den var het. Tyder på dålig kontakt. Drog ur säkringen så stannade motorn. Visade sej att det var ärjat av fukt och vägsalt som runnit ner i springan mellan skärm och huv. Gjorde rent och nu går bilen BRA.
Ludde_57
Lustigt att den här tråden låg överst på listan av nya trådar idag.
Min bil lade oväntat av halvvägs till jobbet, efter precis samma beteende som beskrivet här i tråden.
Säkringarna kontrollerade utan att någon skillnad kunde märkas.
Dock såg huvudsäkringen lite ärgad ut, men då den lossades helt och återmonterades. Borde ny "fräsch" kontaktyta repats upp där säkring och hållare möts.

Min tanke där i vägkanten, var att bränslefiltret är fullt av skit som lossnat efter min etanolkonvertering. Har kört på E85 uppskattningsvis 3-500 mil nu.

Usch vilken trist start på veckan :(
Ludde_57
Efter byte av bränslefiltret, verkar bilen gå bra igen.
Sågade isär det gamla filtret för att se hur skitigt det egentligen var, men det var mycket "renare" än vad jag förväntat mig.
Johansson
Hej allihopa...
har för mig att 3 vanliga fel när bilen spontar dör är huvud-relä (sitter på höger sida under huven) Huvud säkring på vänster sida under huven brukar ärga i kontakt stycke och bränslepumps relä (man ser om det är paj brukar vara duktigt bränt)
Ludde_57
Säljes: Billig volvo
Säg den glädje som varar, om min resväg till jobbet varit endast lite längre.
Så hade jag nog fått gå sista biten idag.

Bilen gick 100% i ca, 9 Mil, för att halvvägs till jobbet börja hacka under allt längre stunder.
Först under en ½ sekund, och nu mot slutet upp emot ca, 30 sekunder.

Innan bytet av bränslefilter lät bränslepumpen mycket ansträngd, och gick knappt att testköra. Jag gissade på högt mottryck p.g.a tätt filter.
med lös pump, och med nytt filter. Så snurrade den helt obehindrat och jämnt/tyst.
Hur den går nu vet jag inte då jag varken hann eller ville ligga i regnet och kolla upp pumpen.

Pumprelät är bytt/lånat från en annan fungerande bil, och det gamla verkade också bra.
Får jag bara hem bilskrället, så får den andra bilen donera del efter del tills felet hittas. Hoppas jag.
Tändspolen är ej varm/het, alla kontakter sitter riktigt. Bränsle finns, och alla säkringar är kollade.

Huvudrelä, Höger sida?
Mitt minne är både kort och begränsat, men sitter det ett relä där?
jonas55555
@P164B 27426 wrote:


Det andra och större problemet är att den börjat stanna under körning. Då dör motorn totalt. Lika effektfullt som att vrida av tändningen. Inte en hostning eller ryck bara tvärdöd, så det är bara att rulla in till vägkanten. Vrider man på nyckelen så går startmotorn men motorn tänder inte alls. Nu senast den dog så startade den igen "på rullen" innan hjulen stannat. Då var det som en hästspark, all effekt kom tillbaka. Som att vrida på tändningen igen.

Annars så startar den igen efter 1-2 min då och går fint!! Ibland kan felet (stoppet) visa sej igen efter 10 min men för det mesta så går den felfritt i dagar eller veckor.



har själv haft samma symptom på min 740 och då var det styrboxen som var kass.
Ludde_57
Påverkar styrboxen ( bränsle eller tändning ) bränslepumpreläet på något vis?

B-pumpen hackar och låter ansträngd nu, liksom förra gången motorn dog under körning.
Då pumpen testades löst på arbetsbänken, lät den bra. Likaså efter att filtret bytts.

De här på jobbet jag talat med, säger att b-pumpen är slut. Men märks det på det här viset? Min erfarenhet är att de antingen fungerar, eller inte.
Ludde_57
Efter lite felsökning igår kväll, fann jag att matarledningen till huvudbränslepumpen ( under bilen ) var helt torrlagd på bränsle. Där fanns nog orsaken till missljudet jag hört från den pumpen. Den har gått torr helt enkelt.
Förpumpen i tanken gick svårligen att tvångsköra kortare stunder, och inget bränsle pumpades fram alls.

En liten sidonotering är att den på Volvo som konstruerat tankkonstruktionen på 240 borde skämmas då det kommer till fastsättning av tankrör och armatur.
Och blev avtappningspluggen kvar på konstruktionsavdelningen?

Tankarmaturen satt rejält fastrostad, och gick ej att lossa med vare sig teknik eller grovt våld med tanken på plats.
Om luckan i bagageluckegolvet gjorts större, eller om armaturen skruvats fast hade arbetet underlättats avsevärt.
Efter att den välfyllda tanken baxats ned på golvet, kunde jag med huggmejsel och minislägga lossa bajonettfattningen till armaturen och demontera den.

Tanken såg hyfsat "ren" ut, och filtret till förpumpen såg heller inte speciellt smutsigt ut.
Tyvärr var rören till armaturen rostiga och trasiga, varför jag ej kunde byta ut förpumpen och återmontera allt igen.
Typiskt då jag hade en lös sådan i garaget.

Så troligen är det tankpumpen och/eller rör/ledning mellan den och huvudbränslepumpen som är/var orsak till mina problem.

Fortsättning följer...
Ludde_57
Tankarmatur mm beställt via Volvo då den ej gick att få tag på begagnad hos de skrotar jag kontaktade.
Endast ca, 2000kronor X(
Ludde_57
@Anders P 30639 wrote:
Tankarmatur mm beställt via Volvo då den ej gick att få tag på begagnad hos de skrotar jag kontaktade.
Endast ca, 2000kronor X(

Man får inte mycket för 1873 Kronor hos Volvo :(
Förpumpen som sades ingå, ingick inte. kostar endast ca, 1000 Kronor extra för att få med.
Biltema säljer motsvarande pump för ca, 400 Kronor, och turligt nog hade jag en demonterad pump liggandes i garaget.

Så nu startar bilen igen i alla fall, dock ej ännu provkörd.