LH 2,2 eller 2,4? ( 88a eller 88b )
Har fått problem med min 245 -88 med B230F med 5 växlad manuell låda. Den har gått 40.600 mil och går mycket bra när den går. Ett problem som jag haft länge är att den kan vara svårstartad när den är varm på första startförsöket, men vid andra försöket startar den direkt.
Det andra och större problemet är att den börjat stanna under körning. Då dör motorn totalt. Lika effektfullt som att vrida av tändningen. Inte en hostning eller ryck bara tvärdöd, så det är bara att rulla in till vägkanten. Vrider man på nyckelen så går startmotorn men motorn tänder inte alls. Nu senast den dog så startade den igen "på rullen" innan hjulen stannat. Då var det som en hästspark, all effekt kom tillbaka. Som att vrida på tändningen igen.
Annars så startar den igen efter 1-2 min då och går fint!! Ibland kan felet (stoppet) visa sej igen efter 10 min men för det mesta så går den felfritt i dagar eller veckor.
Har tidigare i år bytt bränlepump i tanken, lambdasond och luftmassemätare.
Har även haft loss kontaktstyken för styrbox och tändmodul för att lägga på kontaktspray.
Misstänker något glapp i tändningslås, bränslepumpsrelä eller hallgivaren.
Vet inte hur hallgivaren och bränslerelät beter sej när det börjar ge upp. Kanske det funkar bra tills det lägger av helt?
Någon som har likande erfarenheter?
Tacksam för tips om problemlösning!
Det andra och större problemet är att den börjat stanna under körning. Då dör motorn totalt. Lika effektfullt som att vrida av tändningen. Inte en hostning eller ryck bara tvärdöd, så det är bara att rulla in till vägkanten. Vrider man på nyckelen så går startmotorn men motorn tänder inte alls. Nu senast den dog så startade den igen "på rullen" innan hjulen stannat. Då var det som en hästspark, all effekt kom tillbaka. Som att vrida på tändningen igen.
Annars så startar den igen efter 1-2 min då och går fint!! Ibland kan felet (stoppet) visa sej igen efter 10 min men för det mesta så går den felfritt i dagar eller veckor.
Har tidigare i år bytt bränlepump i tanken, lambdasond och luftmassemätare.
Har även haft loss kontaktstyken för styrbox och tändmodul för att lägga på kontaktspray.
Misstänker något glapp i tändningslås, bränslepumpsrelä eller hallgivaren.
Vet inte hur hallgivaren och bränslerelät beter sej när det börjar ge upp. Kanske det funkar bra tills det lägger av helt?
Någon som har likande erfarenheter?
Tacksam för tips om problemlösning!