är det en strombergförgasare , kanske har ATF oljan tagit slut eller gummimembranet ett litet hål i eller en spricka
Volvo 740 -87a går dåligt när kall och fuktigt
Om det är den stora vakumstyrda förgasaren så byt till en stromberger,det gjorde jag på min 87:a och fick en "ny" bil.
I den stora förgasaren så finns det tydligen en hel hög med o-ringar m.m som kan krångla,en reperatör på volvo i sandviken sa att den förgasaren aldrig har gjort någon lycklig men många fattig,på en fråga om priset på en rep.sats så svarade han att den var svindyr.(du måste byta grenrör vid byte till stromberger förgasare)
Om jag kommer ihåg rätt så var det tio(10)vakumslangar till den förgasaren och efter bytet så har jag en (1) vakumslang.
MvH Per
I den stora förgasaren så finns det tydligen en hel hög med o-ringar m.m som kan krångla,en reperatör på volvo i sandviken sa att den förgasaren aldrig har gjort någon lycklig men många fattig,på en fråga om priset på en rep.sats så svarade han att den var svindyr.(du måste byta grenrör vid byte till stromberger förgasare)
Om jag kommer ihåg rätt så var det tio(10)vakumslangar till den förgasaren och efter bytet så har jag en (1) vakumslang.
MvH Per
@Dazzel 16914 wrote:
Det är alltså Volvos K-motor du har!? kolla vad du har för topp!
står det 531 i slutet på alla siffror så kan du vara lycklig! denna topp
lämnar ca: 5-15% effekt mer! :)
den förgasaren är ingen hitt o brukar inte gå så långt, utan att de börjar att
krångla! ja repsats m.m. är ganska dyrt, men testa att spraya med startgas
runt "foten" på förgasaren för har du tur så har den börjat att läcka (suga luft) vid anslutningen till insugsröret o den papperspackningen kostar inte
många kronor att byta, kolla sedan alla j*vla vakumslangar att ingen är sprucken...
jag rekomenderar dej att byta förgasare till en vanlig strombergförgasare
sitter på alla volvos motorer som har betäckningen "B230A"
att byta förgasare från en A motor till en K som du har är godkänt på besiktningen! :)
det du behöver är:
Förgasare, insug, ny panel vid ljusreglaget pga att det är manuel choke,
sedan om du byter ut röret som går på höger sida motorn bak upp
till den gamla insuget eller om du helt enkelt pluggar den. den har med
automat cholen att göra...
dessa delar får du ta i billigt på en skrot, jag har bytt några stycken nu
o jag har fått ge' mellan 500-800:- beroende på skick.
Glöm inte att införskaffa nya packningar till insug o en rep sats till
förgasaren + ATF olja... repsatsen köper du billigast på Biltema
den innehåller nippel o gummimembranet... (nä det är ingen skit!) pris ca:80:-
lycka till i skruvandet...
glöm inte att ställa in förgasaren sedan...
Om det är den stora vakumstyrda förgasaren så byt till en stromberger,det gjorde jag på min 87:a och fick en "ny" bil.
I den stora förgasaren så finns det tydligen en hel hög med o-ringar m.m som kan krångla,en reperatör på volvo i sandviken sa att den förgasaren aldrig har gjort någon lycklig men många fattig,på en fråga om priset på en rep.sats så svarade han att den var svindyr.(du måste byta grenrör vid byte till stromberger förgasare)
Om jag kommer ihåg rätt så var det tio(10)vakumslangar till den förgasaren och efter bytet så har jag en (1) vakumslang.
MvH Per
Det är alltså Volvos K-motor du har!? kolla vad du har för topp!
står det 531 i slutet på alla siffror så kan du vara lycklig! denna topp
lämnar ca: 5-15% effekt mer! :)
den förgasaren är ingen hitt o brukar inte gå så långt, utan att de börjar att
krångla! ja repsats m.m. är ganska dyrt, men testa att spraya med startgas
runt "foten" på förgasaren för har du tur så har den börjat att läcka (suga luft) vid anslutningen till insugsröret o den papperspackningen kostar inte
många kronor att byta, kolla sedan alla j*vla vakumslangar att ingen är sprucken...
jag rekomenderar dej att byta förgasare till en vanlig strombergförgasare
sitter på alla volvos motorer som har betäckningen "B230A"
att byta förgasare från en A motor till en K som du har är godkänt på besiktningen! :)
det du behöver är:
Förgasare, insug, ny panel vid ljusreglaget pga att det är manuel choke,
sedan om du byter ut röret som går på höger sida motorn bak upp
till den gamla insuget eller om du helt enkelt pluggar den. den har med
automat cholen att göra...
dessa delar får du ta i billigt på en skrot, jag har bytt några stycken nu
o jag har fått ge' mellan 500-800:- beroende på skick.
Glöm inte att införskaffa nya packningar till insug o en rep sats till
förgasaren + ATF olja... repsatsen köper du billigast på Biltema
den innehåller nippel o gummimembranet... (nä det är ingen skit!) pris ca:80:-
lycka till i skruvandet...
glöm inte att ställa in förgasaren sedan...