Japp det var det första jag kollade, så ingen unge varit framme och skruvat loss dem.... (hänt för en annan på gatan, då han körde iväg flög 2 hjul..).
Volvo 740 GLE :88 , död, jordfel ?
Ingen balansvikt på fälgen som lossnat då?? men som andra sagt, har man skev bromsskiva så kan man få vibration med
känner mig lite orolig ang det du skrev !!!
"Självklart tryckte jag tillbaka kolvarna och oljade etc så att den gled fint på vänster fram igen."
Olja !!!! ???? Du har väl inte kladdat olja i bromsoket/i bromsregionen !?
När det gäller vibrationerna tycker jag det låter som du har problem med något däck... provat att hänga på sommardäcken och sett om det försvunnit !? Förutsätter att du redan kollat lufttrycket....
"Självklart tryckte jag tillbaka kolvarna och oljade etc så att den gled fint på vänster fram igen."
Olja !!!! ???? Du har väl inte kladdat olja i bromsoket/i bromsregionen !?
När det gäller vibrationerna tycker jag det låter som du har problem med något däck... provat att hänga på sommardäcken och sett om det försvunnit !? Förutsätter att du redan kollat lufttrycket....
tänkte testa byta bakdäcken mot framdäcken i hopp om att se någon skillnad, sämre eller bättre.
Vet inte om det var olja, fick burken av farsan som hade den över, han sa åt mig att trycka in det i mellan och spreja så den glider lättare (kolven som trycker på bromsbeläggen)... jag "twingade" ihop dem, tryckte på bromsen för att få ut dom igen, och gjorde så några gånger för att göra att det gled lättare.
det är inga alu fälgar utan det är plåt fälg, men det kanske sitter vikter på dem med.
Vet inte om det var olja, fick burken av farsan som hade den över, han sa åt mig att trycka in det i mellan och spreja så den glider lättare (kolven som trycker på bromsbeläggen)... jag "twingade" ihop dem, tryckte på bromsen för att få ut dom igen, och gjorde så några gånger för att göra att det gled lättare.
det är inga alu fälgar utan det är plåt fälg, men det kanske sitter vikter på dem med.
de jäkligt viktigt att man inte blandar in petroliumbaserad olja i bromsammanhangen. gummipackningar och tätningar som har med bromsen att göra tål INTE olja.
Många tror att det är ju "bromsolja" i bromssystemet så det tål ju naturligtvis lite olja bara jag e försiktig och inte kladdar på bromsskivan eller beläggen. Men det är FEL! I bromssystemet är det Bromsvätska (inte olja). Bromsvätska är en alkohol.
Många tror att det är ju "bromsolja" i bromssystemet så det tål ju naturligtvis lite olja bara jag e försiktig och inte kladdar på bromsskivan eller beläggen. Men det är FEL! I bromssystemet är det Bromsvätska (inte olja). Bromsvätska är en alkohol.
Använt det för bromsarna i 18 år, samt oljebesprutat underdelen av bilen varannat år, alla packningar och sånt är täckta av denna olja, du menar att de inte tål detta ?
tack för varningen iaf.
tack för varningen iaf.
Okej liten updatering, har kännt på däcket och försökt höra efter nån klonk ljud etc...
tyckte det lät lite när jag rörde ratten litte lätt fram och tebax i vissa lägen....
men när jag körde hem från jobbet var det helt perfekt, inga skakningar inga konstigheter alls oavsätt hur mkt jag svängde etc.... så jag tänkte på det här med bromsarna och tvärnitade 2 gånger.... och då kom det tebax och skakningarna/vibreringen var tebax precis lika illa som efter vi fixat den.
känns som att det är något med bromsarna.
tyckte det lät lite när jag rörde ratten litte lätt fram och tebax i vissa lägen....
men när jag körde hem från jobbet var det helt perfekt, inga skakningar inga konstigheter alls oavsätt hur mkt jag svängde etc.... så jag tänkte på det här med bromsarna och tvärnitade 2 gånger.... och då kom det tebax och skakningarna/vibreringen var tebax precis lika illa som efter vi fixat den.
känns som att det är något med bromsarna.
Kan vara så enkelt att oket sitter något löst, har upplevt det på leksaken i avataren.
Och då blev det ungefär som du beskrivit.
Och då blev det ungefär som du beskrivit.
Hade ett liknande problem med min volvo och då var det laddningsregulatorn som var slut.(kolet i generatorn) bankar man lite på baksidan av den så brukar det sista av stiften hoppa ut och man kan ta sig hem.
Har du kollat om allt i framvagnen sitter som det ska tex. krängningshämmaren eller nåt?
Har du testat att skifta hjul än?
Det är ganska vanligt att slitbanan släpper från stommen på gamla däck.
Hissa upp hjulet, vrid ut det, titta i däckets rullningsriktning, snurra långsamt och se ifall däcket har en blåsa. Kan vara svårt att se, om man råkar parkera på blåsan med ett "varmt" däck kan det vara extra svårt att se.
Kan hjälpa att hålla en lampa bakom så att profilen blir tydligare.:i
/D
Det är ganska vanligt att slitbanan släpper från stommen på gamla däck.
Hissa upp hjulet, vrid ut det, titta i däckets rullningsriktning, snurra långsamt och se ifall däcket har en blåsa. Kan vara svårt att se, om man råkar parkera på blåsan med ett "varmt" däck kan det vara extra svårt att se.
Kan hjälpa att hålla en lampa bakom så att profilen blir tydligare.:i
/D
Jo om ett däck råkat ut för detta är det i regel rätt lätt att se detta med ovanstående beskrivning och bör då vara som sagt kallt, så brukar en eventuellt bula snart synas i så fall.
Hej liten uppdatering då.
Har bytt bakdäcken mot framdäcken för att se om det var någon som helst skillnad, men icke.
Exakt samma beteende.
Kan det vara så att bromsarna ligger på ? för jag tycker det gör skillnad om jag tvärnitar etc. Den drar vänster när jag bromsar och den drar även lite vänster när jag kör.
Jag har inhandlat nya bromsbelägg, tänkte montera dem, och tvinga ihop kolven på båda sidor och trycka ut den lite och upprepa nån gång sådär så jag ser att båda rör sig hyfsat smärtfritt.
Nej allt under bilen verkar OK, rattens rörelse förmedlas direkt i hjulen (dock tycker jag det låter lite klonk ljud när jag rör ratten fram och tebax, inte kunna lokalisera ljudet, låter mer som det kommer från där ratten sitter fast), och som sagt, den har gått igenom besiktningen för mindre än 1 månad sen utan någon anmärkning, de brukar ju kunna hitta spindelleder etc etc annars.
kom gärna med mer synpunkter, så ska ajg ut i snöovädret och byta belägg.
[Edit]Glömde att tillägga att jag har kännt på bromsoken, de sitter som de ska, hjullagren på båda sidor verkar okej, har försökt hitta någon som helst glapp genom att "juka" på hjulet, men sitter stabilt
Har bytt bakdäcken mot framdäcken för att se om det var någon som helst skillnad, men icke.
Exakt samma beteende.
Kan det vara så att bromsarna ligger på ? för jag tycker det gör skillnad om jag tvärnitar etc. Den drar vänster när jag bromsar och den drar även lite vänster när jag kör.
Jag har inhandlat nya bromsbelägg, tänkte montera dem, och tvinga ihop kolven på båda sidor och trycka ut den lite och upprepa nån gång sådär så jag ser att båda rör sig hyfsat smärtfritt.
Nej allt under bilen verkar OK, rattens rörelse förmedlas direkt i hjulen (dock tycker jag det låter lite klonk ljud när jag rör ratten fram och tebax, inte kunna lokalisera ljudet, låter mer som det kommer från där ratten sitter fast), och som sagt, den har gått igenom besiktningen för mindre än 1 månad sen utan någon anmärkning, de brukar ju kunna hitta spindelleder etc etc annars.
kom gärna med mer synpunkter, så ska ajg ut i snöovädret och byta belägg.
[Edit]Glömde att tillägga att jag har kännt på bromsoken, de sitter som de ska, hjullagren på båda sidor verkar okej, har försökt hitta någon som helst glapp genom att "juka" på hjulet, men sitter stabilt
Ja det tyder klart på att iaf vänster frambroms ligger på med dessa fenomen och efter lite körning borde så även dess fälgsida vara tämligen varm och känns även det hjulet tungt så är detta bekräftat och pröva så sedan att motionera upp dess kolvar och se om det med det går att få igång dom igen, men ta det bara lugnt så inte kolvarna går ut för långt tipset där är att använda ett par väldigt slitna belägg eller lagom tjock plåtbit.
Med klonket kan det vara någon rattaxel upphängning som glappar,,,
Med klonket kan det vara någon rattaxel upphängning som glappar,,,
tack för tipset med smal plåtbit etc, ska nog kunna hitta något som passar.