Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

2 cylindrig injection Volvo 745:a

Startad av deuce · 2007-05-13 · 4 svar

deuceTrådstart
Har bytt fördelarlock och rotor, stift, tändkablar. Även hällt i en flaska STP Injectioncleaner. Men inget har hjälpt. Går fortfarande på 2 cylindrar. Nämnas bör att det var lite olja i det gamla locket i nederkant.
Gick som den skulle förra veckan, men började krångla i Måndags.
Kan det vara nåt med spridarna ( ser ut som det går elsladdar till dom ). Kom ett kraftigt regn da´n innan om det kan ha nå´n betydelse. Är min första bil med injection så jag vet inte var man skall börja felsöka. Var lite enklare med förgasare.
Bilen är en -87:a och motorn 230 F.
Tacksam för alla tips
slirfeldt
Normalt sett skall det inte behöva vara mer stul med insprutare, snarare tvärtom faktiskt när det fungerar,, att det var lite olja i nederkant saknar troligt större betydellse men är det redan lite dålig kontakt vid tex spridarna så kan det räcka med en regnskur för att slå ut en eller flera spridare.

Men efter upptorkning bör det inte var några problem, men se över hur det ser ut vid dessa anslutningar, att kontakten är bra osv,,
samspandex
Ok, jag kollar det. Har även kollat gnistan och den är åt det gula hållet istället för blå. Kan det vara tändspolen som är dålig? Har även lyssnat med några andra 740 ägare och det finns nå´t som kallas för " Hallgivare " som kan vara dålig. Var sitter den?
Tacksam för mera bra svar.
slirfeldt
Svårt att säga om gnistan för bilen är bra eller ej, men det kan vara tändspolen som är dålig för gnistan ska generellt var mer blå (högre temperatur), jovisst kan det även vara hallgivare (tändlägesgivare) som strular.

Den sitter den under fördelarlocket och under rotorarmen, en annan relativt känslig komponent är tändmodulen som sitter på sidoväggen bakom vänster strålkastare som jag nära på skulle börja med att byta som stämmer över symtomen, en sådan har tex Biltema för 198:-
samspandex
Ok, det var några bra tips. Blir ett Biltema besök i veckan och handlar in en modul. Kommer ett svar när jag bytt den så får vi se om det är den som jäklas.
Du skall ha tack så länge.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil