MMinsterTrådstart2010-09-07Hej,
Skall ha nya däck till Chrysler Saratogan.
Original däckdimensionen är 205-60-15 enligt registerboken det är också dessa mått på de gamla däckena. Jag skulle vilja pröva och sätta 215-60-15 däck på samma fälgar men är osäker på om de nya däcken då blir för stora på något sätt och kan ge problem. Enligt däckberäkningsprogrammet så har 215 breda däck 38mm större omkrets och är 12 mm högre än de gamla 205 däcken.
Godkänner bilprovningen dessa större däck?
Sen är jag lite orolig att det blir trångt i hjulhuset framme när man svänger... hmm vet inte... tror ni de större däcken funkar på min bil?
I ditt regbevis del 2(tror jag) står vilka dimensioner som är tillåtna på din bil.
Mvh Janne
Hhuselefanten2010-09-08 · #jo där står 205-60-15 och 195-65-15 då är det alltså de enda tillåtna däckstrorlekarna men hade för mig att storleken ändå fick variera något från dessa värden och ändå vara tillåtna men förstås bäst o hålla sig till de rekommenderade måtten.
Det bästa vad det gäller utrymmes kravet är att rådgöra med en gummiverkstad som troligt kan svara på detta även att dess däckberäkningsprogramet med säger att dessa passar, men annars är det rullomkrets mässigt inga problem alls, då dessa 215 däck bara ökar omkretsen med 1,9% mot max tillåtna 5% upp eller ner i förhållande till den eller de dimensioner bilen är godkänd för (står i bilens registreringsbevis).
Skall man sedan hård dra detta så är det dess alternativ som gäller som står i registreringsbeviset, även om det överlag tummas en hel del på detta och så länge det inte går till överdrivna mått har sällan med besiktning osv inte mera att påpeka just detta.
Spana även in på detta mera modellspecisfika forum om andra har mera praktiska erfarenheter med dessa däck och modell:
https://chryslerforum.se/mopar/ Hhuselefanten2010-09-08 · #Tack Peter H mfl
Nu har jag räknat på en annan däckstorlek som bara avviker något lite från originaldimensionen 205-60-15
Jag har räknat på 195-65-15 och kommer fram till att ett sådant däck är 8 milli högre och 2,4 cm bredare än original däcket. Kan någon vänligen bekräfta detta... att mina uträkningar stämmer ? :)
Verkar skumt att ett 195 däck kan bli bredare än ett 205 men det har väl att göra med den högre profilen (65) eller? är det så eller har jag räknat fel? :q
Ja det är helt korrekt att med dessa allternativ är man än mer närmare originalomkretsen även om det är fullt lagligt osv även med 215 däck, under förutsättning att dessa får plats på bilen som sagt,,,
Dina uppgifter stämmer iaf och att den ökade rullomkretsen bara blir 1,2%, och det är just detta med profilen som gör att ett 65 profildäck blöir något bredare än ett 60 profilare.
Hhuselefanten2010-09-08 · #@Peter H 61777 wrote:Ja det är helt korrekt att med dessa allternativ är man än mer närmare originalomkretsen även om det är fullt lagligt osv även med 215 däck, under förutsättning att dessa får plats på bilen som sagt,,,
Dina uppgifter stämmer iaf och att den ökade rullomkretsen bara blir 1,2%, och det är just detta med profilen som gör att ett 65 profildäck blöir något bredare än ett 60 profilare.
Tack för infon !!! Då får det bli såna däck :) dessutom är 195 däck i regel något billigare än 215 i inköp när jag kollat på nätpriser.
Jo priserna drar ju med i väg med bredare dimensioner och dessutom går det ju lite tyngre med allt bredare sulor,,,