Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

240 som kräver choke ?

Startad av Volvo-Pelle · 2006-06-17 · 10 svar

Volvo-PelleTrådstart
Min B 21 A stannar på tomgång och går risigt i marchtempo. När jag drar ut choken, så går det bättre. Har bytt nål och munstycke, bytt alla vacum-slangar, pluggat EGR-ventilen, pluggat PVC´n. Inget hjälper. Återstår snart bara att lacka om bilen.

Finns några tips i etern ???

Volvo-P.
wicke
Men har du kollat insugspackningen då?? Den ger sånna symtom. Spruta startgas försiktigt över insuget o se om motorvarvet ökar
Greymane
Kollat membranet i förgasaren:q
savanna
har du kollat det lilla ståltrådsfiltret ¤ 20mm som sitter i slangen över oljefällan ?? den kan gör att bilen går skitdåligt.

under insuget sitter en svart burk på sidan av motorn är till vevhusventilationen , i en slang som jag tror går till plenumet ( svarta plast stycket som kommer från luftrenaren)

prova ta bort den först - är den igengeggad - köp en ny på volvo - kostar inte många tior.
savanna
FUNDERAR PÅ om det hjälper att lacka om bilen....... tror motorn skiter i det...
Ludde_57
Volvo-Pelle wrote:
Min B 21 A stannar på tomgång och går risigt i marchtempo. När jag drar ut choken, så går det bättre. Har bytt nål och munstycke, bytt alla vacum-slangar, pluggat EGR-ventilen, pluggat PVC´n. Inget hjälper. Återstår snart bara att lacka om bilen.

Finns några tips i etern ???

Volvo-P.
Även kollat vakumslangen till bromsservon?
Rickardia01
Tackar för alla svar. Vacumslangen till bromsservot är kollad. Har även prövat att plugga den. Ingen skillnad. Har prövat startgasknepet också. Flamsläckarn över oljefällan är rengjord och nytt gummi runt nippeln. Membranet i förgasaren är bytt. Imorgon skall jag byta kamrem. Sen återstår bara insugs-packningen. Även om jag inte märker ngt speciellt med startgas runt insugs-röret, så är det väl det enda som återstår.

P.
Ludde_57
Fungerar bränslepumpen riktigt?
Finns det något bränslefilter som kan vara tätt?
Motorn står på rätt inställning vad gäller kamremmen?
Går motorn jämt då den väl går, eller kan någon tändkabel vara skiftad?
Tänddelar i övrigt, skick?
Rickardia01
Tjenixen Anders P!

Bränslepumpen är bytt. Nytt bränslefilter. Det kanske finns ett i tanken. Det har jag inte bytt, men å andra sidan skulle den väl gå ännu sämre på höga varv i så fall och kunna gå lite på tomgång. Skall som sagt byta kamtem, men jag tror faktiskt mest på insugs-packningen.

Volvo-Pelle.
Ludde_57
Tanken saknar såvitt jag vet bränslefilter.
Att insugspackningen skulle orsaka det här problemet utan att visa tydliga tecken på blåsljud, eller reagera på startgas/vatten tycker jag är lite märkligt.

Vad för förgasare har du?
Är det rätt oljenivå i dämpkolven? ( inte för att det i sig skulle ge det här problemet... )
Är membranet korrekt monterat. Finns en flik i det som skall passas in i en försänkning i förgasaren.
Hamnar membranet snett så går motorn ovillkorligt dåligt.

Vad gäller 240 kan jag rekomendera detta forum https://forum.svenska200klubben.se/
Där finns nog stor chans till snabbt svar på frågan i.o.m att det bara diskuteras 240 där.
Rickardia01
Oljenivån är ok i dämpkolven. Membranet är rätt monterat. Det finns två flikar; en mot innerdelen som man skruvar fast membranet i och en i själva " packningsdelen( mot locket )". Skall kolla 200-sidan.

P.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil