240 som pissar vatten…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4232
    StefaN
    Deltagare

    Nu har gamla Bettan blivit inkontinent på gamla dar…

    I helgen flyttade jag och drog runt ett släp i vanlig ordning utan problem. Men när vi lunchade inför sista lasset märkte jag att motorn började bli varm – den går aldrig över horisontalt läge (ny kylare sen i somras) och nu var den klart ovanför.
    Den fick vila i en halvtimme medan vi käkade men när vi åkte tillbaka gled nålen långsamt uppåt och när vi stannade utanför lägenheten var den nästan inne på rött. Av med motor, upp med huv och hej vad blött det var överallt…
    Nån ljusbrun vätska hade hamnat överallt i motorn tack vare att det träffat fläkten och stänkt omkring, expansionskärlet var tomt och jag letade rätt på en annan bil att dra släpet…

    Sen jag fyllde på vatten är värmen okej, men det droppar duktigt under motorn, men varifrån har jag inte riktigt kommit underfund med än. Det ser lite ut som om det kommer från topplockspackningen (neeeej) eftersom det är fuktigt där, men där läcker det knappast så mycket att det verkligen droppar (nästintill rinner) undertill.

    Det enda ovanliga jag kan komma på som har hänt är när jag vände runt på innergården – med fullt rattutslag krasade det liksom till framifrån och jag trodde jag körde på något, skrapade emot en cementring med blommor som står jävligt i vägen eller krossade nån flaska eller nåt, men när jag backade undan syntes det ingenting. Nu funderar jag däremot på om det har nåt samband med läckandet…

    Med motorn igång syns det inget av läckaget, men det droppar och rinner konstant vid parkering tills det har nått nån viss nivå i motorn och det lugnar ner sig. Inte heller har det stänkt omkring igen.

    Hur fan tar man reda på var det läcker om man inte ser det? 😉

    Tilläggas bör att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till garage eller nåt sånt… :l

    #29896
    Ludde_57
    Deltagare

    Det kommer inte från vattenpumpen tror du ?
    När pumpen börjar bli sliten läcker det ut vatten ur ett skvallerhål som sitter i pumpen.

    Ny pump till Volvo brukar vara billiga, ca 300-400 kronor gissar jag, någorlunda enkla att byta också.

    Byt kamremmen samtidigt så är en möjlig framtida felkälla bortröjd.

    #29933
    StefaN
    Deltagare

    Jupp, fick tillgång till en lyft i helgen och nog var det ur skvallerhålet det pissade alltid…

    Bonnatätade med en modifierad skruv och nåt tätningsmassaklet vi hittade så nu slipper jag förhoppningsvis stanna på vägen till jobbet för att fylla på vatten… :e

    Ny pump ska införskaffas snarast iaf.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?