WwhoublaTrådstart2005-11-10Hejsan allihopa! Jag är ny här på forumet och tänkte jag skulle börja med en liten 240-fråga!
Köpte en 240 (1982, B23A, M46) förra vintern och den gick som en klocka hela säsongen tills jag ställde av den när våren nalkades i mars. Den stod avställd hela sommaren och nu har det blivit dags att ta den i bruk igen.
Av någon anledning har den blivit svårstartad ibland, upplevde aldrig det problemet förra vintern... Om man kommer ut till den på morgonen startar den alltid, under förutsättning att den föregående dag har körts ordentligt varm och batteriet är ordentligt laddat. Dock om man får för sig att stanna den en kort stund efter att den kallstartats går den inte igång igen. Hostar bara runt på startmotorn tills batteriet är slut. När den sedan får starthjälp från en annan bil startar den på 10 sekunder...
Batteriet är antagligen rätt dåligt i så fall verkar det som eftersom den startar med starthjälp, eller hur? Varmstart utan choke är inga problem; behöver bara vrida nyckeln en halvsekund sen går den igång först på lite för låga varv men sen kommer den snabbt upp till tomgång igen.
Tacksam för lite hjälp!
Är alla tänddelar fräscha, och korrekt inställda?
Kamremmen är korrekt monterad/inställd?
Membranet i förgasaren, är det helt och "spänstigt"?
Pumpar bränslepumpen bränsle som den ska?
Några saker som kan påverka, men antagligen är det batteriet som är orsaken
till problemen.
Kan det vara så att bensinen är gammal??
Det är ju en färskvara.
Ronald Jakobsson wrote:
Kan det vara så att bensinen är gammal??
Det är ju en färskvara.
Njae... ja, ifall bilen varit avställd under ett flertal år ja, men inte över sommaren bara.
Att den inte håller 100% kvalitet är en sak, men den kan försämras ganska mycket innan den ej går att starta på.
Det kan vara flotörnålen som läcker i förgasaren.
Mvh Owe
Köp nya tänddelar när du ändå byter batteri på bildelsspesialisten kostar det för Tändstift 92kr, Kabelsats 380kr, Fördelarlock 71kr, Fördelararm 38kr, kontaktsats 38kr, kondensator 52kr +moms 168kr = 839kr
Näe jag säljer inte, jag har deras program så jag kan kolla priser bara. Mycket bra program "he he"
@ankman 16619 wrote:Köp nya tänddelar när du ändå byter batteri på bildelsspesialisten kostar det för Tändstift 92kr, Kabelsats 380kr, Fördelarlock 71kr, Fördelararm 38kr, kontaktsats 38kr, kondensator 52kr +moms 168kr = 839kr
Näe jag säljer inte, jag har deras program så jag kan kolla priser bara. Mycket bra program "he he"
Jag trodde alla deras priser fanns på nätet och att man inte behövde särskilda program.
:(