Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

244 från 79, 81, 83?

Startad av Hertigen · 2002-12-28 · 9 svar

HertigenTrådstart
Tänker skaffa en 244 och har hittat ett par intressanta från ovanstående årtal.
Är det någon skillnad maskinellt på bilarna? Är förbrukningen densamma? Är det så, så är 79:an läckrast...=)

En annan undran är om det är värt att byta ut växellådan till en 5vxl?

ha dä!
Kaputt
Förbrukningen beror lite på om det är DL, GL, GLT, GLE eller Turbo modell???

Finns ju också olika motorstorlek på dem, B19, B20, B21, B23 och Förgasare eller insprutare???

Det är svår att säga nåt om bara årsmodellen, det är tycke och smak och skicket som avgör mer än årsmodellen...

Men ju nyare så är det oftast mindre problem och fel och kanske mer komfort än äldre nersuttna varianter...

Bränsleförbrukningen har mer med körsätt att göra än motormodell på Volvon tycker jag - jag har inte haft nån större skillnad i förbrukning på nån Volvo som jag haft...
Visserligen så drog nog 80'ans GLT mest, men mest effekt av GLT modellerna hade den i alla fall...

Kör du långt, så hjälper 5'e växel att få ner förbrukningen och motorljudet, så det kan vara värt det om du hittar en billig låda och mellanaxel...
(Kom bara ihåg att kolla att hastighetsmätaren stämmer om du byter låda, eftersom Volvo har haft olika utväxling till mätaren i växellådorna, hur mycket som skiljer vet jag inte, vet bara att dom hade olika färgmärkning på dreven)...
Krister Lindholm
En 240 GL från 1981 ligger mig varmt om hjärtat & är en vagn som e lättmeckad & det finns massor med delar till den.. En B23A med M46 låda = Stabilt skit!
Ludde_57
Hertigen wrote:
Tänker skaffa en 244 och har hittat ett par intressanta från ovanstående årtal.
Är det någon skillnad maskinellt på bilarna? Är förbrukningen densamma? Är det så, så är 79:an läckrast...=)

En annan undran är om det är värt att byta ut växellådan till en 5vxl?

ha dä!
Hej
Får du tag på en billig låda och kardan så är det busenkelt att skifta dessa,om förbrukningen sjunker vet jag inte då jag inte sett någon större skillnad mellan 4 vxl och 5vxl/4vxl + ö-vxl men motorljudet sjunker till en mer normal nivå, och ska du ha bilen kvar en "längre" tid så är det värt bytet.
Sedan är väl 4 vxl+ ö-vxl att föredra då 5 vxl har en förmåga att gå sönder på 5:ans växel.
Bensinförbrukningen har alltid legat på ca, 1 liter + - 1 dl vid blandad körning för mig oavsett motor och låda och årsmodell, automat borträknat.
Så det beror nog mycket på föraren vilken förbrukning bilen har.

B19 motorn som Kaputt skrev om , är inte den bara monterad i -77:or ?
har för mig att Volvo petade i dom i en del -77:or under jubileumsåret, själv har jag bara sett en enda sådan kombination.
Kaputt
Anders P wrote:
Hej
Får du tag på en billig låda och kardan så är det busenkelt att skifta dessa,om förbrukningen sjunker vet jag inte då jag inte sett någon större skillnad mellan 4 vxl och 5vxl/4vxl + ö-vxl men motorljudet sjunker till en mer normal nivå, och ska du ha bilen kvar en "längre" tid så är det värt bytet.
Sedan är väl 4 vxl+ ö-vxl att föredra då 5 vxl har en förmåga att gå sönder på 5:ans växel.
Bensinförbrukningen har alltid legat på ca, 1 liter + - 1 dl vid blandad körning för mig oavsett motor och låda och årsmodell, automat borträknat.
Så det beror nog mycket på föraren vilken förbrukning bilen har.

B19 motorn som Kaputt skrev om , är inte den bara monterad i -77:or ?
har för mig att Volvo petade i dom i en del -77:or under jubileumsåret, själv har jag bara sett en enda sådan kombination.

De flesta fall jag vet som 5 växlade växellådan gått sönder för på 5'an så är det kört med för lite olja i lådan, eftersom 5'ans axel ligger lite för högt upp jämfört med nivåpluggen, men det fick Volvoverkstäderna veta rätt tidigt, så att de fyllde upp med mer olja och då håller 5 växlade bara bra...

Men...om den bil man tittar på och är intresserad av INTE fått service på Volvo (eller någon annan kunnig), då kan lådan vara illa ute (eller om någon "bara" fyllt upp till nivåpluggen)...

Enl. Volvos Spec. så fanns:
B17A 79-84
B19A 77-84
B19K 84
B19E 77-84
B19ET 82-85

Och växellåda M47 (5 vxl) kom -84...
Mer spec. finns om intresse finns...

Ha De' ...
Ludde_57
Kaputt wrote:
Anders P wrote:
Hej
Får du tag på en billig låda och kardan så är det busenkelt att skifta dessa,om förbrukningen sjunker vet jag inte då jag inte sett någon större skillnad mellan 4 vxl och 5vxl/4vxl + ö-vxl men motorljudet sjunker till en mer normal nivå, och ska du ha bilen kvar en "längre" tid så är det värt bytet.
Sedan är väl 4 vxl+ ö-vxl att föredra då 5 vxl har en förmåga att gå sönder på 5:ans växel.
Bensinförbrukningen har alltid legat på ca, 1 liter + - 1 dl vid blandad körning för mig oavsett motor och låda och årsmodell, automat borträknat.
Så det beror nog mycket på föraren vilken förbrukning bilen har.

B19 motorn som Kaputt skrev om , är inte den bara monterad i -77:or ?
har för mig att Volvo petade i dom i en del -77:or under jubileumsåret, själv har jag bara sett en enda sådan kombination.

De flesta fall jag vet som 5 växlade växellådan gått sönder för på 5'an så är det kört med för lite olja i lådan, eftersom 5'ans axel ligger lite för högt upp jämfört med nivåpluggen, men det fick Volvoverkstäderna veta rätt tidigt, så att de fyllde upp med mer olja och då håller 5 växlade bara bra...

Men...om den bil man tittar på och är intresserad av INTE fått service på Volvo (eller någon annan kunnig), då kan lådan vara illa ute (eller om någon "bara" fyllt upp till nivåpluggen)...

Enl. Volvos Spec. så fanns:
B17A 79-84
B19A 77-84
B19K 84
B19E 77-84
B19ET 82-85

Och växellåda M47 (5 vxl) kom -84...
Mer spec. finns om intresse finns...

Ha De' ...
B17 ?!... har aldrig hört talats om en sådan, vilken modell var den monterad i ?
för att återgå till B19, var inte dessa motorer avsedda för 300/400 serien ?
vad jag menade var att de är ovanliga i 200 serien, men blev ändå
monterade i en del -77 or i 200 serien.

Har du spec, på alla manuella vxl, nr mm, alltså vad M46,47 o.s.v står för
skulle vara intressant att veta.
Krister Lindholm
M46 = 4vx + elektronisk överväxel
M47 = 5vx
Tobbe
Skywalker wrote:
M46 = 4vx + elektronisk överväxel
M47 = 5vx

Hur fungerar en elektronisk överväxel? *nyfiken bara* :h
Krister Lindholm
Det kan inte jag förklara, men du har en knapp på spaken som man klickar in femman med ;)
På de äldre lådorna är det en skjutknapp, på de nyare en tryckknapp.
MoPar 66
Tobbe wrote:
Skywalker wrote:
M46 = 4vx + elektronisk överväxel
M47 = 5vx

Hur fungerar en elektronisk överväxel? *nyfiken bara* :h
Är det inte en en typ av automatlåda som man sätter på den utgående axeln på en 4 växlad manuell? M40+överväxel=M46

Fler trådar i Hjälpforumet Bil