Motorforum.nu

ForumFilmer & bilder

245 Etanol edition

Startad av Anders P · 2006-05-30 · 19 svar

Anders PTrådstart
Några bilder på etanolbil nummer 2 på gården.
245 -75 ombyggd till -83(?) års utförande invändigt och utvändigt av något fordonsgymnasium tidigare.
Köptes först som skrot/reservdelsbil med en massa rost i trösklar, golv och bagageutrymme, men med lite svetsning, byte av dörrar, skärmar, huv och trösklar bl.a så blev den ju som ny.

Lite slipande på förgasarnålen också, så blev den etanoldriven med.
Perfekt bil, 35 kronor om året i registerhållningsavgift, billig att försäkra 1700 kronor helåret i helförsäkring och etanoldriven.
Kan det bli bättre? :e

Från början var den Grön och full av klarlackssläpp, och såg bedrövlig ut i lacken.
Efter att ha hittat lite billig färg på jobbet, någon som känner igen den tro?
Så garagelackades den Gul med tillhörande rinningar & missar...
Men på håll ser det ju i alla fall bra ut.

Slänger även med en bild på den gamla vita etanolkombin med den trädformade bakskärmen...
Någon drumlig skogsbonde hade ställt en grov Björk mitt i kurvan jag sladdade igenom härom vintern.
T.o.m sidorutan var bananformad, men den höll.
Volvokvalitet :e
MP4
Volvo 245 och alkoholism har ju ett samband,men varför visa det här? Skicka bilderna till "uppdrag granskning" eller nåt§e
Ludde_57
MP4 wrote:
Volvo 245 och alkoholism har ju ett samband,men varför visa det här? Skicka bilderna till "uppdrag granskning" eller nåt§e
Du är säkert bara avundsjuk :p
Ludde_57
Efter 2 tankningar och ca, 75 mil, så har förbrukningen båda gångerna landat på 1,07 liter E85 per mil a´7,99 = 8,55 kronor.
Och då är motorn endast grovt inställd/konverterad ännu.
Med bensin skulle kostnaden per mil ha varit minst 11,50 kronor, eller vad fossilbränsle kostar idag :D
Ludde_57
245:an fick sällskap av en Ford Granada 2,8i idag vad gäller etanoldrift.
Blev ett otroligt ryt i den motorn jämfört med tidigare. Frågan är vad som påverkade mest, rengöring av styrtrycksventilen eller modifieringen av densamma?

Bilen gick otroligt bra efter väg, dock blev tomgången lite orolig. Men det är väl en justeringsfråga antar jag.
Ludde_57
På förekommen anledning, kan jag tala om att jag även ( om än tillfälligt p.g.a andra problem med motorn ) konverterat en -90 245 med B230F motor.
Den konverterades genom spridarbyte till turbospridare från Volvo V70 med nr, 0280155831. De skall ge ca, 330cc/min vilket är mer än originalspridarna på runt 200cc/min om jag minns rätt.

Spridarlista finns att söka i Guider, listor & manualer forumet, för att få fram just din bilmodell/spridare.
+ 20-40% mot original spridare bör de ge för att kunna användas vid E85 konvertering.

Kallstart löstes på samma sätt som på de förgasarbilar jag beskrivit i tråden https://motorforum.nu/showthread.php?t=2236&highlight=e85
Ludde_57
Nu är det vår/sommar i luften, så nu är etanolbilen i trafik igen.
Lagom till att E85 priset sänkts en aning också :e
slirfeldt
Jo nu är vårvärmen här igen,,, och passerade själv i dagarna 15000 etanolmil och 9 år med konverterade fordon,, så pass att även den (naturligvis) etanoldrivna hojen nu redan passerat 150 mil i värmen.
Ludde_57
Ytterligare en 240 Etanol edition i bilparken.
Konverterade en -75 242 med B21a igår kväll, skall besiktas på Tisdag. Så hur avgasvärdena eller förbrukning ser ut återstår att se.

Ett förargligt missöde inträffade dock under konverteringen. Hade slipat nålen i 2 steg, och skulle slipa den en tredje gång då motorn inte gick bra ännu.
Monterade nålen i skruvdragaren och lade nålen an emot slippappret då jag hörde ett klick, och tappade allt motstånd nålen och slippappret bjudit på tidigare.
Naturligtvis hade nålen gått av vid foten, och precis då jag var nästan klar :(
Så det blev till att söka reda på en ny nål ur gömmorna och börja om. Men motorn gick till slut mycket bra, även om toppfarten ( i den mån det fanns någon från början... ) verkar ha lagt sig kring 120km/h.
Ludde_57
Jahapp, det där gick ju sisådär.
Inte ett enda fel på bilen i övrigt, mer än en bra att vetaanmärkning på rost i ett hjulhus bak. Men co-halten var tyvärr skyhög trots 98% E85 i tanken, 9,3%.

Frågan är varför den var så hög, redan vid betalningsdisken påtalade jag att tomgången kunde lägga sig lite högre än normalt, men att ett lätt gaspådrag åtgärdade detta.
Då bes,killen sade att allt var okej, f ö r u t o m co-halten, sade jag att det var det jag var orolig för. Och att det var därför jag påtalat det där med tomgången tidigare, vis av tidigare erfarenhet av hög tomgång, E85 och co-halter.
Då såg bes,killen lite skamsen ut, ungefär som att han glömt något. men jag kunde ju inte gärna kräva en ommätning direkt heller kände jag. I.o.m att jag inte varit närvarande under mätningen då jag talade med en annan bekant i hallen.

Men nåja, en 32år gammal 240 som varit avställd minst 1 år, och inte har några anmärkningar besiktningsmässigt. Det får man vara nöjd med ändå.
Kunde ju ha varit värre *tar i trä*.
Ludde_57
Nästa bil till rak.. tankning vid E85 pumpen.

Efter att ha betalat januaris bensinräkning, grävde jag fram mina V70 turbospridare ur gömmorna. Och monterade dessa på nuvarande vinterbil 240 -90 ( B230F ) för att sedan styra mot E85 pumpen.
Än så länge allt väl efter ca, 9 mils körning. Ganska omgående märktes en bättre segdragningsförmåga, bränsleförbruknigen återstår att se.

Sist jag testade E85 i denna bil gick det sisådär, i.o.m att det fanns flera andra fel i bakgrunden. Bl.a dålig LMM.
slirfeldt
Ja det lär bli viss skillnad på dom nya fakturorna med etanol,, kom inte själv ihåg då det nu var 9 år sedan sista bensinräkningen dök upp,,, ja går bilen bara bra så bör förbrukningen med bli rätt normal, men återkom med tankrapport som alltid är intressant.
Ludde_57
Tankade häromdagen ca, 15 liter till ca, 13 mils körning.
Varav drygt 1,5 mil var med tung boggietrailer med anliggande bromsar. Full gas på 4:an behövdes nästan för att få ekipaget att röra sig framåt.

Har sedan i söndags kört ca, 33 mil med tom bil, så snart kommer en bättre rapport om förbrukningen.

Peter, har du några nya fräscha Etanolbil-dekaler kvar?
De jag köpte sist verkar ha torkat ihop :(
slirfeldt
Jo det går ju lite extra med tunga lass,,, självklart har jag hela dekalutbudet kvar!
Men i hoptorkade? Det var första gången det rapporterats av hundratals sålda diton,, men hur har dom förvarats?

Men inga problem kan skicka över några nya eller om det blir en träff någon gång vilket var ett tag sedan...
Ludde_57
De har legat i garaget hela tiden.
De var dels svåra att separera från skyddspappret, och dels mycket svåra att applicera på bilen. Några bokstäver fastnade benhårt, och några verkar vara teflonbelagda...

Sänder dig ett Pm med adress mm.

Fler trådar i Filmer & bilder