KknivenTrådstart2007-01-17Hej!
Jag och en kompis var ute och åkte men min 245 idag, när den plötsligt började låta jävligt konstigt när man gasade. Vi såg att tempen stod på max så vi körde in till kanten och fick se att det inte var något vatten i kylaren. Vi tänkte att det inte hade varit något när vi åkte eftersom den hande stått ett tag. Men när vi hällde vatten i behållaren så rann allt bara ut igen. Jag tror inte att det är vattenpumpen för den bytte vi i sommras, utan det ser ut som att vattnet rinner ut längre bak. Ungefär 15-25 cm bakom där vattenpumpen sitter.
Någon som vet vad det kan vara för något. Har inte varit inne och kollat under eftersom jag ej har tillgång till en lyft eller garage för tillfället.
Är tacksam för alla svar.
Frostplugg?
Går även ett vattenrör in i vattenpumpen, under avgasgrenröret. Som leder in vatten till värmepaketet. Men det borde väl knappast ha gått sönder.
Nää, jag vette fan.
Frostplugg?
Är med inne på en frostplugg som rostat/lossnat, dessa sitter inpressade på sidan på motorblocket, och det händer att dessa får bytas ibland,, det är även en sådan man tar bort då en block värmare skall monteras.
häll på vatten och ha en till att se var det kommer ut...
BRA LAMPA REKOMMENDERAS...
bara hoppas att motorn inte tagit skada av överhettningen.......
när du hittat och åtgärdat felet och hällt på vatten i motorn igen är det
viktigt att du är vaksam och lyhörd på motortemperaturen / håll koll på tempmätaren kolla ofta om vatten försvinner.
läs lite på min länk för ökad förståelse om kylsystemet
https://motorforum.nu/showthread.php?t=2682
LYCKA TILL !!
Vart köper jag en frostplugg till en B230A?
Borde väl finnas på mekonomen men jag hittar det inte på deras hemsida.
Pz
Volvo, alt, OKQ8 som ofta har ganska mycket Volvo originaldelar.