Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

740 -87:a, problem vid hög bränsleförbrukning.

Startad av Drektor · 2006-05-27 · 1 svar

DrektorTrådstart
Hej,

Har en volvo 740 87:a kombi med förgasare. Nu är det så att under en längre resa på 60 mil så började den hacka vid hög bränsleförbrukning (120 km/h), så jag sänke min hastighet till 110, och det funkade några mil, sen uppstod samma problem..hackar och orkar inte köra 110 så jag sänkte, osv osv, till snu min max hastighet är 90. Ettan och tvåan full gas går fint, bara dom högre växlarna och vid tunga uppförsbackar som jag måste trixa lite.

Men nu undrar jag vad det kan vara för fel..tänkte åka till mekonomen och köpa lite bränslefilter och luftfiler. Nån som har nån annan ide? Är ju lite lustigt , om det skulle vara ett filter, att det täpptes igen så snabbt...från 120 - 90 på bara några timmar. Men vad vet jag?

Alla svar är väldigt uppskattade eftersom jag idag tänkte börja dom långe 60 milen hem igen...vore ju kul att kunna köra över 50.

Mvh
Wille
Ludde_57
Låter som om bränslefiltret ( om du har ett monterat ) är fullt av smuts.
Gör en allmän service av motorn, och kolla alla filter och slangar mm efter läckagetecken.

En annan sak, men kanske mindre trolig, är att soppapumpen kan vara slut.
Vid vanlig körning orkade den med, men vid acceleration eller hög fart så orkade den inte.
Det var en VW Golf -70 talare som det felet kom på.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil