BBenneTonTrådstart2009-12-03Har en 740 årsmodell 90 och fattar inte vad det är för fel på den när jag kör så kan den bara dö ibland och lambda lampan börja lysa sen efter några minuter så går det att starta den igen.. har köpt ny lambda och bytt den men problemet fortsätter någon som kan hjälpa mig?
Att lampan med en lamdasymbol lyser betyder att det finns felkoder att utläsa från datorn i bilen. Alltså inte nödvändigtvis att lamdasonden är trasig.
Har haft exakt samma problem som du och då var det impulsgivaren som var trasig.
Här ser du hur man läser av felkoder:
https://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811Tvärdör bilen bara eller rycker den lr hoppar lite innan den dör? för hade liknande problem me en 740-89:a som jag hade, och de va så att man kunde köra o helt plötsligt så ryckte bilen lite sen dog den o lambda lampan lös som du beskriver, men felet på min va att bränslepumpen inte gick som den skulle
den fick alltså inte regelbundet me ström utan den gick bara emellanåt lite som den ville, nästa gång detta händer lyssna hur bensinpumpen jobbar, på min va de en kabel från relädosan till bränslesystemet som hade ärgat sönder, jag bytte dessa kablar från bensinpump osv + relä sen funka min perfa igen
Jjerryandersson2009-12-03 · #Bilen hackar till lite innan den dör sen är den död ca 5-10 minuter sen går den starta igen och ibland lyser lambda lampan och ibland inte med oftast..
@BenneTon 51003 wrote:Bilen hackar till lite innan den dör sen är den död ca 5-10 minuter sen går den starta igen och ibland lyser lambda lampan och ibland inte med oftast..
Kolla anslutningarna bränsleledningar/bränslepump, kan ta tjuvluft där.
Min 745 blev som "ny" med nya slangklamrar