740 drar 4 liter milen HJÄLP!!!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17108
    robbaxxxx
    Deltagare

    Hej! Jag har köpt en A-traktor för cirka 2 veckor sedan. Har upptäkt att bilen drar något kopiöst med bensin. Och då syftar jag inte på 1-1.5 liter milen vilket kan vara normalt med en 740, tar inte i om jag säger att den drar 3 liter milen. Det som händer när jag måste tanka är att bilen börjar rycka och gå på 2-3 cylindrar vilket jag tror beror på tankarmaturen, att när bensinen når en viss nivå så måste förpumpen arbeta vilket den troligen inte kan då den kan vara trasig. Spiller då i bensin när detta händer och den går som en klocka tills bensinen nått den nivån igen. Kommer kanske 1.5 mil på 5 liter. Och kanske 5 mil på 20 liter. Trodde att termotidgivaren som ger signaler till kallstartsventilen var trasig så jag drog ut sladden till kallstartsventilen vilket skall enligt en mekaniker jag pratat med resultera att kallstartsventilen inte ska kunna vara öppen. Men jag körde lika snabbt upp 10 liter när jag prövat kört med sladden till kallstartsventilen urdragen.. Jag kan inte komma på några fler troliga orsaker så jag vänder mig hit för råd. Om nu termotidgivaren/tempgivaren för bränslesystemet är paj så borde väl motorn gå väldigt ojämnt och vara svårstartad antingen när den är varm eller när den är kall? Saken är att bilen går relativt rent utom innan bensinen håller på att komma under nivån då den troligen slutar rinna ur tanken, då går bilen ner i tomgång och håller på att dö och sedan upp igen. Det enda symtomet jag kommer på är att den hänger sig lite grand i varv när man släpper gasen innan den går ner på tomgång. Har försökt förklarat allt så gott jag kan och det kan ha blivit lite rörigt men ju mer uppgifter jag lämnar ju mer säkra svar kanske ni kan lämna.
    Kan någon svara på varför den drar 3-5 liter milen och varför den börjar rycka vid en vissa bränslenivåmängd eller vad det nu kan bero på?OBS MOTORN ÄR EN 940 MOTOR FAST SITTER I EN 740

    Gjorde nyss ett felkodsdiagnostest som inte hittade några fel i varken bränsle eller tändningssystemen.. Har fixat fram en lambdasond och en termotidgivare som jag kanske ska byta.. men eftersom motorn inte ger några symtom så vet jag inte vad jag ska göra.. varför drar den så mycket?

    #71756
    Nitrogen
    Deltagare

    Börja med tempgivaren du… Billigt o enkelt o ganska troligt. Kan ju iofs vara kallstartventilen som läcker fast du kopplat bort elen. Testa att ta ur den o kolla om det droppar ur den!

    #71764
    bite
    Deltagare

    @hankypanky 64475 wrote:

    Börja med tempgivaren du… Billigt o enkelt o ganska troligt. Kan ju iofs vara kallstartventilen som läcker fast du kopplat bort elen. Testa att ta ur den o kolla om det droppar ur den!

    Nej kallstartsventilen läker inte utåt, alltså så det rinner från den på blocket. Men det är ju inte alls någon enkel match att byta en termotidgivare. Det är praktiskt taget omöjligt att komma åt den under spridarna och insugsrören bland alla bensin och vakuumslangar….:O

    #71769
    Nitrogen
    Deltagare

    Jag menar ta ur kallstarten o kolla om den står o läcker soppa ur själva spridaren. Sitter väl med två insexor om jag inte minns fel. Ta ur, slå på tändning så pumpen går, o kolla så att det inte droppar ur den. Sitter inte tempsensorn framme vid termostathuset? Kommer inte ihåg hur det var på volvo…

    #71774
    boheme
    Deltagare

    Tempsensorn sitter under 3:ans insug, den går att komma åt om man demonterar lite slangar. Var dock noggrann när du demonterar slangarna och märk slangar och de ställen de skall sitta så att du kan sätta dit dom på rätt ställe sen.

    Mvh Janne

    #71858
    sigge21
    Deltagare

    Eftersom det handlar om en A-traktor…pratar vi om lagliga 30 km/tim och vad har du för varv på motorn vid den hastigheten isåfall??

    #71859
    Nitrogen
    Deltagare

    Jo precis… Det är ju som att ligga på tvåan med en vanlig bil. Men han hävdar att den går illa och på 2-3 burkar ibland. Fast det verkar bara vara när det är risigt med soppa i tanken o behöver ju inte vara ett samband.

    #71908
    adde34
    Deltagare

    Jag misstänker att du kör omkring med dålig koppling, stereon på högsta volym så du inte hör motorn rusa, nån kopplingslukt känner du inte då du tagit bort din termostat för du hörade av dina 15åriga kompisar på macken att det kan göras på rally bilar visserligen 30 år sedan men bilen är ju gammal, vilket resulterat i att du blivigt snuvig av att värmen kommer för sent. Mitt råd är att köra in skiten i en bergsvägg. och åka tåg tills du är 18 och kan köpa en riktig bil!

    #71909
    Rimsky
    Deltagare

    @Gunnel 64686 wrote:

    Jag misstänker att du kör omkring med dålig koppling, stereon på högsta volym så du inte hör motorn rusa, nån kopplingslukt känner du inte då du tagit bort din termostat för du hörade av dina 15åriga kompisar på macken att det kan göras på rally bilar visserligen 30 år sedan men bilen är ju gammal, vilket resulterat i att du blivigt snuvig av att värmen kommer för sent. Mitt råd är att köra in skiten i en bergsvägg. och åka tåg tills du är 18 och kan köpa en riktig bil!

    :ner :ner :ner :ner :ner :ner :ner har du inga bättre råd att komma med? så kom inte med några alls.

    #71929
    sigge21
    Deltagare

    @hankypanky 64623 wrote:

    Jo precis… Det är ju som att ligga på tvåan med en vanlig bil. Men han hävdar att den går illa och på 2-3 burkar ibland. Fast det verkar bara vara när det är risigt med soppa i tanken o behöver ju inte vara ett samband.

    Nä. Skulle tippa på att det är som han misstänker, att förpumpen inte funkar. Eller så har han läck på bränsleröret så den suger luft under en viss nivå…

    #71958
    Weird_G
    Deltagare

    @Gunnel 64686 wrote:

    Jag misstänker att du kör omkring med dålig koppling, stereon på högsta volym så du inte hör motorn rusa, nån kopplingslukt känner du inte då du tagit bort din termostat för du hörade av dina 15åriga kompisar på macken att det kan göras på rally bilar visserligen 30 år sedan men bilen är ju gammal, vilket resulterat i att du blivigt snuvig av att värmen kommer för sent. Mitt råd är att köra in skiten i en bergsvägg. och åka tåg tills du är 18 och kan köpa en riktig bil!

    Lägg ner !!!!!!!
    Sådana komentarer har inte på forumet att göra

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?