Aamazon 66Trådstart2010-01-09Hej, Har problem med en 740 som hade frysigt, och sen blivigt körd så den kokade. Har fått igång bilen efter att bytt topplockspackning. Men det finns två stycken felkoder.
Den ena är 1-2-3 och betyder: Signal från kylvätsketempgivaren. Antar att det är den givaren som sitter i kylaren när man har elfläkt? men det finns ju ingen givare i kylaren. Varför finns då den felkoden nu och inte förrut?
och den andra felkoden är 2-3-2: Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Bilen går riktigt så förstår inte riktigt varför den larmar heller...
Bryr sig bilprovningen om att motorfels lampan lyser?
Någon som har några idéer?
Ja! bilprovningen gillar inte att lampan lyser,du kan inte tabort den heller för då gnäller de oxå :-(
På min gamla 745 -90a uppstod felkoden 2-3-2 få fort jag mesade med gasen (så motorn nästan stannade) när jag skulle köra iväg. Motorn gick däremot helt perfekt så jag nollställde allt och körde vidare. Det hände någon gång i månaden.
Jag hade nog nollställt allt för att se om felkoderna återkommer.
Under insugsröret finns 2 stycken tempgivare monterade, den ena är till temp,mätaren och den andra är till databoxen, och är förmodligen den som ger felkoden.
Kontrollera att kontakten är återmonterad efter arbetet med topplockspackningen, alternativt ohm-mät givaren.
Ca,värden på Bosch-NTC givare
0° 6000 ohm
20° 2500 ohm
60° 600 ohm
100° 180 ohm
Den andra felkoden kan möjligen vara ett följdfel till den första felkoden i.o.m att databoxen inte får rätt temp,värde från temp,givaren.
Och nej, SBP gillar inte lysande ( eller ej lysande vid kontroll för den delen ) lampor som har med avgasrening eller bromsar att göra, given 2a vid besiktning.
Hejsan! Nu har jag kollat så att givaren funkar med ohm-mätning från ena kabeln och den verkar okej. Finns det nå mer jag kan kolla?? Tacksam för era svar hittils och hoppas att jag får fler ideér av er=)
Vilken givare mätte du?
Givaren till motorstyrningen har flatstift, och den till temp,mätaren rundstift enligt mekonomens reservdelssida.
Tror den ska sitta under insuget vid 3ans cylinder.
Är rätt givare uppmätt och ok, sumra kabeln mellan givare och styrbox.
Om du nollar koderna, kommer de tillbaka igen?
Nollning görs antingen genom att använda diagnosuttaget, ansluta kontakten så att lysdioden tänds och hålla knappen intryckt 5 sekunder, vänta tills lysdioden tänds igen och hålla knappen intryckt ytterligare 5 sekunder.
Eller att lyfta minuspolen någon Minut, men då kan stereokoder mm raderas.
@Anders P 52633 wrote:Vilken givare mätte du?
Givaren till motorstyrningen har flatstift, och den till temp,mätaren rundstift enligt mekonomens reservdelssida.
Tror den ska sitta under insuget vid 3ans cylinder.
Är rätt givare uppmätt och ok, sumra kabeln mellan givare och styrbox.
Om du nollar koderna, kommer de tillbaka igen?
Nollning görs antingen genom att använda diagnosuttaget, ansluta kontakten så att lysdioden tänds och hålla knappen intryckt 5 sekunder, vänta tills lysdioden tänds igen och hålla knappen intryckt ytterligare 5 sekunder.
Eller att lyfta minuspolen någon Minut, men då kan stereokoder mm raderas.
Att rycka ut säkring nr 1 funkar oxå :-)