740 gl -90 problem felkoder

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    amazon 66
    Deltagare

Hej, Har problem med en 740 som hade frysigt, och sen blivigt körd så den kokade. Har fått igång bilen efter att bytt topplockspackning. Men det finns två stycken felkoder.

Den ena är 1-2-3 och betyder: Signal från kylvätsketempgivaren. Antar att det är den givaren som sitter i kylaren när man har elfläkt? men det finns ju ingen givare i kylaren. Varför finns då den felkoden nu och inte förrut?

och den andra felkoden är 2-3-2: Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Bilen går riktigt så förstår inte riktigt varför den larmar heller…

Bryr sig bilprovningen om att motorfels lampan lyser?

Någon som har några idéer?

anden__z
    Deltagare

Ja! bilprovningen gillar inte att lampan lyser,du kan inte tabort den heller för då gnäller de oxå 🙁

På min gamla 745 -90a uppstod felkoden 2-3-2 få fort jag mesade med gasen (så motorn nästan stannade) när jag skulle köra iväg. Motorn gick däremot helt perfekt så jag nollställde allt och körde vidare. Det hände någon gång i månaden.

Jag hade nog nollställt allt för att se om felkoderna återkommer.

Ludde_57
    Deltagare

Under insugsröret finns 2 stycken tempgivare monterade, den ena är till temp,mätaren och den andra är till databoxen, och är förmodligen den som ger felkoden.

Kontrollera att kontakten är återmonterad efter arbetet med topplockspackningen, alternativt ohm-mät givaren.
    Ca,värden på Bosch-NTC givare

0° 6000 ohm
    20° 2500 ohm
    60° 600 ohm
    100° 180 ohm

Den andra felkoden kan möjligen vara ett följdfel till den första felkoden i.o.m att databoxen inte får rätt temp,värde från temp,givaren.

Och nej, SBP gillar inte lysande ( eller ej lysande vid kontroll för den delen ) lampor som har med avgasrening eller bromsar att göra, given 2a vid besiktning.

carman77
    Deltagare

Hejsan! Nu har jag kollat så att givaren funkar med ohm-mätning från ena kabeln och den verkar okej. Finns det nå mer jag kan kolla?? Tacksam för era svar hittils och hoppas att jag får fler ideér av er=)

Ludde_57
    Deltagare

Vilken givare mätte du?
    Givaren till motorstyrningen har flatstift, och den till temp,mätaren rundstift enligt mekonomens reservdelssida.
    Tror den ska sitta under insuget vid 3ans cylinder.

Är rätt givare uppmätt och ok, sumra kabeln mellan givare och styrbox.

Om du nollar koderna, kommer de tillbaka igen?

Nollning görs antingen genom att använda diagnosuttaget, ansluta kontakten så att lysdioden tänds och hålla knappen intryckt 5 sekunder, vänta tills lysdioden tänds igen och hålla knappen intryckt ytterligare 5 sekunder.
    Eller att lyfta minuspolen någon Minut, men då kan stereokoder mm raderas.

anden__z
    Deltagare

@Anders P 52633 wrote:

Vilken givare mätte du?
    Givaren till motorstyrningen har flatstift, och den till temp,mätaren rundstift enligt mekonomens reservdelssida.
    Tror den ska sitta under insuget vid 3ans cylinder.

Är rätt givare uppmätt och ok, sumra kabeln mellan givare och styrbox.

Om du nollar koderna, kommer de tillbaka igen?

Nollning görs antingen genom att använda diagnosuttaget, ansluta kontakten så att lysdioden tänds och hålla knappen intryckt 5 sekunder, vänta tills lysdioden tänds igen och hålla knappen intryckt ytterligare 5 sekunder.
    Eller att lyfta minuspolen någon Minut, men då kan stereokoder mm raderas.

Att rycka ut säkring nr 1 funkar oxå 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?