Hej ni kunniga, jag har ett mysko problem med min Volvo 740. Det är så att den dör då och då under körning och för att få igång den igen så måste jag koppla ur batteriet så att allt nollställs. Det enda jag kan tänka mig är att det är något fel med databoxen ? Annar när den väl går så går den som en klocka!
Bbrazzmachine2010-06-15 · #@P19 59050 wrote:Hej ni kunniga, jag har ett mysko problem med min Volvo 740. Det är så att den dör då och då under körning och för att få igång den igen så måste jag koppla ur batteriet så att allt nollställs. Det enda jag kan tänka mig är att det är något fel med databoxen ? Annar när den väl går så går den som en klocka!
kan okså vara bränslerelät haft samma problem en gång med min 240
@P19 59050 wrote:Hej ni kunniga, jag har ett mysko problem med min Volvo 740. Det är så att den dör då och då under körning och för att få igång den igen så måste jag koppla ur batteriet så att allt nollställs. Det enda jag kan tänka mig är att det är något fel med databoxen ? Annar när den väl går så går den som en klocka!
Vilken årsmodell av 740?
Vilket insprutningssystem CI, LH jetronic 2.0, 2.2, 2.4 eller annat?
Vilket tändsystem?
Mvh Janne
Årsmodell 1990 nått det andra har jag inte koll på det andra men skall hem nu och ta reda på det !!!
@P19 59061 wrote:Årsmodell 1990 nått det andra har jag inte koll på det andra men skall hem nu och ta reda på det !!!
Då har du med största säkerhet LH Jetronics 2.4 och EZ-116K tändsystem.
Som en annan medlem påpekade kan det bero på bränslepumpsreläet, antingen helpajat eller bara dåliga lödningar. Har du eller någon kompis lödutrustning så löd om alla lödpunkter. så kallade kalllödningar kan vara mycket luriga, jag hade en gång en 740 som hade lite startsvårigheter, då knackade jag och ruckade på reläet vilket i mitt fall brukade hjälpa. Reläet sitter för övrigt bakom askkoppen tillsammans med säkringarna och en del andra reläer. Jag har tyvärr ingen referens på reläerna men jag tror att det står på insidan av askkoppen.
Det kan vara annat också, det vore bra att veta vad det är som faller ur.
Om det är bränsletillförsel, tändning eller bådadera.
Försök att titta på det nästa gång du blir stående
Mvh Janne
vill minnas att många 740's får problem med tändmodulen också, min far hade liknande problem med sin 745:a nyligen och då bytte han tändmodulen ock relä sen funka den, kolla också
kablaget/anslutningar till bränslepumpen så att dom är friska ,hade själv en 740 en gång där kablaget vid pumpen hade ärgat såpass att de glappade och pumpen bara gick emellanåt och som den ville ungefär vilket ledde till att den stannade emellanåt, men då är i för sig kruxet att du måste nollställa den varje gång? vilket mer tyder på nåt data strul och då möjligen tändmodul, och den hittar du på insidan av vänster framskärm, om nån polare också har 740 hade de vart bra för då hade ni kunnat skruva loss hans tändmodul o testa med,
Tack Alla för tipsen skall försöka hinna kolla allt nu i helgen! återkommer sen om det var nått av dem!
@P19 59130 wrote:Tack Alla för tipsen skall försöka hinna kolla allt nu i helgen! återkommer sen om det var nått av dem!
Kolla tändlägesgivaren som sitter på svänghjulskåpan kan räcka med rengöring
men kan sitta fast ordentigt i kåpan triligaste felet.
mvh Gurra