Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

740 tic med b21 et underdel?

Startad av patrikke · 2008-07-09 · 9 svar

patrikkeTrådstart
Hejsan!
Jag har en 740 tic-85,a.
Det sitter en b230et i den och den knackar och oljetrycket är dåligt.
Nu har jag hittat en b21et underdel till rätt pris och undrar om deet är någon idé att sätta i den underdelen och ta min topp osv.

Hur blir det i så fall med effekten och bes?

Vore glad för svar ang. det.
thoola
Du får ju 200 kubik mindre, så några hästar försvinner... Har aldrig hört att SBP reagerar om man byter till ett svagare motoralternativ :-) men du kan ju se till att det ser så lika ut som möjligt på den nya motorn, typ fördelarplacering mm (om den inte sitter i toppen) Det finns nitiska besiktningsgubbar...
Benkedo
Så många hästar kan väl ändå inte försvinna?
hmmm finns det något annat att tänka på som toppackningen tex?
Natty
kör du org? då har det ingen betydelse, men klart bättre att sätta dit ett 23 block eller 230.

Jag hade ALDRIG satt dit ett 21 block.
anden__z
Det är samma topp packning på b21 som på b230, om det var det du funderande över.
Benkedo
Det är en b230 et i bilen nu och blocket är en b21 et.
Turbo med andra ord.

Poke: är du säker på att det är samma toppackning?
Kg motortrimning har olika artnr på dem men det kan ju även vara ett säljarknep från deras sida.
Annars var det exakt det jag funderade över.
anden__z
Blev lite osäker helt plötsligt :-) .
Elmis
Toppen passar, men packningen vill man den ska vara så nära cylinderdiametern som möjligt, därför kör dom 1 till B19-B21 & 1 till B23:an
Benkedo
Jag pratade med motorkungen Reijo N och han sade att jag ska ha en b23 toppackning.
Detta pga förbränningsrummen på toppen.

Nu vet vi det alla som undrar.
Benkedo
Nu har jag slopat de planerna och köpt en reservdelsbil istället med komplett motor.

Jag skulle sätta ihop min b21et med toppen och såg att oljeanslutningarna inte sitter på samma ställen mellan b230 och b21.
Samt att b230 har 2 givar som sitter vid svänghjulet och de fästena saknar b21.

Är det någon som är sugen på en b21 et med topp och turbo och lite fix så finns det en här.
Det sitter b20 tråg på den och fästen till 140!!
Samt nya lager och packningar.
Vet ej ringarna men sannolikheten att de är nya är stooor:)

Maila gärna ett bud om ni är intresserad.
patrik@zmn.se

Fler trådar i Hjälpforumet Bil