Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

855 el v70? Import eller svensksåld?

Startad av evildoer · 2006-04-08 · 4 svar

evildoerTrådstart
Hej alla experter ;)

Jag tänker nu lämna min 240 bakom mig och köpa en kombi. Dels för att jag behöver en ny bil och dels för att jag är trött på att låta hunden åka baksäte:l
Jag har spanat lite på 855:or på nätet. Vill gärna ha en GLTel T5 då jag eventuellt kommer dra häst då och då, samt att jag vill ha lite krut.

Min fråga är.. ska jag satsa på en dyrare 855 eller en billigare v70?
Oftast blir man juh avråd från att köpa de allra billigaste bilarna man hittar inom resp. modell. Tyvärr är jag inte speciellt rik så det skulle bli en billig v70 i så fall.

När det gäller 855 så är juh nätet fullt av importerade sådana, vad ska man tänka på här? Är det så mycket mer värt att köpa svensksålt, som upp mot 15-20 000? Om jag kan få garanterat miltal och kollar upp antalet tidigare ägare via telefon så kanske en importerad skulle funka lika bra? Känns som att jag hellre lägger de 15-20000 på att fixa i ordning delar av bilen som jag vill ha den. Men jag är fortfarande lite kvar i tänkandet att svensksålt är bättre märker jag.. är det en gammal relik som hänger kvar kanske..

Nå, tips och förslag. Massor av sådana tack! Vad ska jag tänka på och hur skulle ni tänkt. Har juh en väldigt begränsad budget så 855 är kanske att föredra. Men sedan då, import eller ej?
Kraniel
I tyskland utför dom "mätarservice" på bilarna, dvs dom drar ned milen på verkstäder, så importerar man en bil så e det nog lika bra att inte bry sig allt för mycket i vad mätaren står på, utan i stället kolla skicket... Men det är ingen garanti att det stämmer på en svensk bil heller, går att ex slå av trippen, eller köpa utrustning för att dra tillbaka mätare här med.. så jag tror att det kvittar...
classegw
Jo, det är sant, men vad menar de då när de skriver i en del annonser att mätarställningen är kollad av Volvo? Kan man inte ringa förra ägaren i tyskland eller italien och fråga vad bilen hade gått när han sålde den. För de bör väl ha register på sådant? Sedan är givetvis skicket viktigast, men om man betalar för en bil som man tror har gått 15 och den har gått 40 så blir man kanske inte så glad.. :x
Pele
johan123andersson wrote:
I tyskland utför dom "mätarservice" på bilarna, dvs dom drar ned milen på verkstäder, så importerar man en bil så e det nog lika bra att inte bry sig allt för mycket i vad mätaren står på, utan i stället kolla skicket... Men det är ingen garanti att det stämmer på en svensk bil heller, går att ex slå av trippen, eller köpa utrustning för att dra tillbaka mätare här med.. så jag tror att det kvittar...

Nåja, nu är det som så att mätare skruvas lite varstans och ska jag
rekommendera en Import så skulle jag hänvisa till just Tyskland.
Dels får du för det mesta mkt "lullull" så du slipper att montera
efteråt, sen så är INTE mätarna skruvade mera i Tyskland än annorstädes.

Italienimport kanske kan vara nåt men, och ett stort men, dom har inte
dom större motorerna exempelvis 2,5 pga sina avgas o skattebetämmelser.
Men kan du nöja dig med en 2-liters så går det att få fina exemplar även där.

Sen återigen: Svensksäld är INTE = "Den här begagnade bilen är utan fel o värd mycket mera än importerade"

Exempelvis Audi som är importerade är precis lika svindyra som svensksålda,
så bara det visar ju att många i branchen anser att även import kan vara
värda lite grann :-)

Nåväl, vill du ha lite länkar till importsidor så hojta till så ska jag leta lite, annars så är den här rätt bra:

https://www.mobile.de/

Pele
savanna
finns annons på blocket eller var det tradera en bild på en mercedes sprinter skåpbil som var textad över hela bilen HASTIGHETSMÄTAR FIX eller ngt liknande + ett mobilnummer fixar alla bilar och det var i malmö.

så det fixas nog även här i sverige , men en svensk servicebok och alla besiktningspapper som stämmer väl ihop inbördes smäller rätt högt

därför skall ju en importerad bil vara billigare.

sen kan man ju hitta importerade bilar med bra dokumentation men man kanske skall ta dem med en LITE STÖRRE NYPA SALT , analysera , lägga ner tid på att kolla upp finns den i sverige GÖR ETT STORT M- TEST

yes det kostar nog ca 1500-2000:_ men det säger mycket om bilen som inte det lilla m-testet gör som förövrigt mest handlar om trafiksäkerhet -INTE OM DU BLIR LURAD eller förutse stora reparationer

Om bilen gått ett tag i sverige - kolla med vägverket få reda på de 3 sista ägarna . kolla via eniro.se eller hitta.se ring fd ägarna fråga försiktigt om du får ställa några frågor , skriv ner svaren eller gör ett frågeformulär.
fråga hur mycke den gått när de köpte / respektive sålde den
hur de skött den .... service - större reparationer hur länge de ägt den.

sen är bedömningen din - Är de du talat med TROVÄRDIGA eller verkar det skumt - det är bara din magkänsla som avgör....

Skaffa dej en bild på vad den bil du söker kostar - www.blocket.se är ett bra ställe att få en prisbild på .

Du kanske finner att det är bättre att få en 97:a som gått i sverige för samma pris som en importterad -99 som annars är jämförbara

LYCKA TILL !!!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil