Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

-93 855 GLT startar inte

Startad av Anders41 · 2010-12-12 · 25 svar

Anders41Trådstart
Tog bilen till Julbordet, gick hur bra som helst!
Kommer ut efteråt...tunnt klädda å bil jäveln startar inte!
Motorn går runt som vanligt, men inte ett liv!!!
Mina misstankar lutar åt reläet till bränslepumpen!
Säkringen är hel.
Nån som har en ide`om var jag ska börja felsöka?
boheme
Börja med att se om det är ett bränsleproblem. Spruta lite startgas i insugskanalen och om motorn då startar har du troligen ett bränslerelaterat problem. Felsök då enligt nedanstående.

Kan vara följande orsaker.

Bränslepumpsrelä, igensatt bränslefilter, bränslepump, förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR).

Mvh Janne
Larry
Var sitter bränsletrycksregulatorn?
anden__z
Kolla eventuella felkoder!
boheme
Bör sitta i direkt anslutning till slutet av insprutningsrailen med en utgående ledning som är tankreturen. På själva BTR sitter en vacuumslang.

Mvh Janne
slirfeldt
Angående felkoder kan förmodligen detta komma till pass: https://motorforum.nu/showthread.php?t=2960&highlight=felkoder
anden__z
@Anders41 64954 wrote:
Var sitter bränsletrycksregulatorn?

Hittade en bild på nätet :-)
Larry
Tackar så här långt, detta forum är fan de bästa på nätet! Har ställt frågan på ett mer märkes kopplat forum, å de ända svar jag fått där är " knuffa igång den".
slirfeldt
Jo vi jobbar ju hårt med att ge så bra svar som bara möjligt med,,, ;-)
Larry
Precis..de är därför jag vänder mig hit!
Larry
Lite uppdateringar.
Har idag provat med startgas, vilket funkade!
Byt relät till pumpen, de ända positiva result av de är att jag tror mig höra att pumpen går...om surret vid bakhjulet kan komma från pumpen
Någon nämnde BTR, kan man kontrollera funktionen på den?
Kan de vara en ispropp?
slirfeldt
Låter mindre troligt med ispropp i dagens modernare soppor med etanol och allehanda tillsatsmedel. Men enklaste sättet att kontrollera en fungerande bränsletrycks regulator är att mätta upp bränsletrycket är det rätta.

Men i vilket fall som helst är det högst troligt bränslerelaterat problem.
Larry
Ja så långt är jag också med...kan du förklara lite närmare vad du menar med att mäta upp trycket och hur de går till?
slirfeldt
Jo det man gör är brukar vara att man kopplar in sig med en T-koppling mellan btr och bränslepumpen och o regel i anslutning till ingående bränsleslang till fulerailern på motorn.

Där om man inte har avsedd manometer kan man tillfälligt med använda vanlig manometer för tryckluft faktiskt. Och med nyligen tändningen påslagen eller hellre med motorn i gång bör visa runt 2-3 bar på dessa motorer så är bränsletrycket korrekt.
Larry
Ja, då är de bara till att försöka få in bilen i garaget...där temperaturen ligger på rätt sida om nollstrecket!!!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil