AalsunnaTrådstart2008-12-24var lite väl gasglad i helgen pga mitt temprament vilket slutade med att jag märkte inte av att tempen låg på rött vilket lede till att motorn dog när jag slutade gasa och tänkte ställa den på tomgång så vattnet fick cirkulera så den skulle kyla av sig. men ack och ve så var den hellt komplös i motorn när jag försökte starta den och något vatten fann jag inte i behållaren längre:P så tänkte höra med er hur illa ni tror det är med motorn om det kanske räcker med ny topplockspackning, riktplaning av toppen, ny olja och nytt vatten? eller om det är värsting senariot nu som jag hoppas slippa pga av dålig ekonomi att det är lager packning och kolvringar med horning i cylindrarna som måste till?
Svårt att säga så här men gick den inte allt för länge och då även utan missljud började uppstå finns väl tämligen stor chans att det kan räcka med ny topplockspackning och eventuellt planing av toppen, då dessa motorer är tämligen tåliga mot dylik behandling även om det naturligtvis fins gränser. :-)
vid såna extrema "varmkörningar"Brukar ringarna vara lika böjbara som ståltråd:rolleyes:
Jo har det gott så pass "hett" till så är det troligt att skador även finns under topplocket,, som nämt exempel, men som då måste demonteras för att kunna bekräfta omfattningen.
Ddragon_slave2008-12-27 · #heheh ja vem vet, toppen åker troligen av i morgon för inspektion utav topplockspackningen hur illa den är för att försöka få sig ett humm om det är skador längre ner i motorn. måsste även fråga, är det någon som vet vad som skiljer en ft topppackning mot en vanlig f-motors? är det bara att dom typ är förstärkta eller är det något annat?
Jo brukar ge sig då man väl fått bort toppen på hur det övriga mår och vid en snabbsökning så är det iaf samma topplockspackning mellan B230F och B230FT för årsmodellerna 87-92 enligt:
https://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CarReference_ID=35&CategoryType_ID=1 Ddragon_slave2008-12-30 · #har nu iaf börjat plocka isär allt krimskrams runt topplocket eftersom morsan åkte iväg med bilen där jag hade kompressionsprovaren så kunde inte plocka av allting:P men tänkte höra om en sak, ska man va så lat att man inte orkar ta bort grenröret utan skruvar bara bort downpipen och samma sak vid insuget att man bara skruvar bort tryckröret till spjällhuset. eller ska jag va ordenligt och ta bort alltihop?
Lite olika hur man vill göra toppen blir ju tyngre och även lite svårare att hantera med grenrören på plats och måste toppen sedan planas måste gremrören i alla fall demonteras, och med dessa demonterade och nya packningar så är det tätt där iaf,,,
Ddragon_slave2010-03-25 · #pga av arbetslöshet under året så har man inte kommit så mycket längre än att motorn nästan är ute nu, bara lite äckligt krångel innan vi lyfter den-.- är ju automat på bilskrället så 2skruv känns ju nästan omöjliga att göra något åt för att dela motorn och lådan, den ena är kombinerat med ett fäste för downpipen måste den bort? (antar det men frågar ändå) och sen är ju växellådan inte den minsta utan kommer ju verkligen knappt åt den övre skruven på startmotorn:/ några tips?
Är det en vanlig B230 så borde väl inte den skruven sitta omöjligt till? Och 7/940 har ju megastort utrymme bakom motorn jämfört med 240.
Dessutom är det ju bara en skruv på dessa, och inte skruv och mutter som på de äldre motorerna.
Downpipen vet jag inget om, men kom ihåg att lossa converten från "svänghjulet" innan du delar på motor/låda. Sitter med ( troligtvis ) 4 skruv från motorsidan.
Ddragon_slave2010-03-25 · #den övre till startmotorn är riktigt förjävlig att nå eftersom det är automat:/ (kanske ska tillägga att jag ligger på backen utan någon vidare hög domkraft:P) den med fäste till downpipen hade en mutter till ytterst, sen fästet och sen en mutter med gängor in i blocket och även gängor utåt som den yttre muttern hållde fästet imot (knövligt att förstå, jo tack jag vet) downpipen sitter precis ivägen för den skruven så måste väl skära loss monteringsfästet mot katalysatorn:/
Provat lossa den ovanifrån?
Ovanifrån slipper du "runda" "sprängkåpan" eller förlänga och vinkla spärrskaft mm, vanlig block eller lednyckel för ganska enkelt plats bakom motorn. Möjligen får fördelarlocket demonteras för bästa plats.
Om du tycker det är trångt ändå, fundera på varför Volvo fimpade muttern som fanns tidigare och gängade direkt i startmotorn... ;)
Ddragon_slave2010-03-25 · #nja jag har ju tyvärr oljestickan för växellådan ivägen för att kunna få dit en nyckel ordentligt:/ annars hade det varit gött med utrymme där. men blir väl att palla upp bilen det lilla som det går och försöka med alla 4förlängare man harXD är dock bulten till downpipefästet som stör mig allra mest-.-
Kan inte minnas att oljestickan ska ge sådana utrymmesproblem.
Har skrotat en 740 och bytt motor i en 740 med 4 stegs automat utan ha upplevt detta problem. Ok att det är trångt, men vad är inte trångt att reparera i en "modern" bil?
https://motorforum.nu/showthread.php?t=2240&highlight=hiace Ddragon_slave2010-03-25 · #jo det är allt för trångt med mina verktyg iaf, hade ringnyckeln vart rak istället för lite vinklade hade det nog kunna gått. fästet som styvar upp röret är det som är ivägen.men som sagt så är det fästet för downpipen som är det stora bekymmret