Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

ABS-Lampa lyser

Startad av Tobbe · 2003-10-10 · 6 svar

TobbeTrådstart
Abs lampan har börjat lysa, innan har den gjort det ibland idag gjorde den det varje gång nästan direkt. Har hört om att det kan vara kass givare? Någon som kan nått om ABS?

Måste lägga till lite var nyss ute o körde.....lampan var släckt hela tiden Abs= fungerande. När jag bromsade hårt och kom ner i fart då troligen abs börjar jobba så hördes det typ som att kuggar som inte går i varandra riktigt, ja ni vet som man lägger i en växel utan koppling.
Och så kändes det i pedalen, jag vet att pedalen pulserar med abs och med pedalen i botten, men med ljude så borde det ha med abs att göra? Efter ett par sådana bromsningar så tändes abs lampan på nytt.......
CarMan
Tobbe wrote:
Abs lampan har börjat lysa, innan har den gjort det ibland idag gjorde den det varje gång nästan direkt. Har hört om att det kan vara kass givare? Någon som kan nått om ABS?

Måste lägga till lite var nyss ute o körde.....lampan var släckt hela tiden Abs= fungerande. När jag bromsade hårt och kom ner i fart då troligen abs börjar jobba så hördes det typ som att kuggar som inte går i varandra riktigt, ja ni vet som man lägger i en växel utan koppling.
Och så kändes det i pedalen, jag vet att pedalen pulserar med abs och med pedalen i botten, men med ljude så borde det ha med abs att göra? Efter ett par sådana bromsningar så tändes abs lampan på nytt.......

Ja det ska låte & pulsera när abs:en jobbar.
Bromssade du så hårt så att abs:en skulle börja arbeta eler börjar den jobba för tidigt?
Vad har du för bil?
Det vanligase feler på ett abs-system är fel på givare eller fel på kuggkransarna som givarna läserav.
Du kan mäta givarna dum ska ha ca 1200 ohm & dom skall leverara mer än 0,15V växelstrom när du snurrar på hjulet i en hastighet av 1varv/sek
(0.3 är ganska normalt)
Det är viktigt att det inte skiljer mer än ca 0,1V på samma axel.
Tobbe
CarMan wrote:

Ja det ska låte & pulsera när abs:en jobbar.
Bromssade du så hårt så att abs:en skulle börja arbeta eler börjar den jobba för tidigt?
Vad har du för bil?
Det vanligase feler på ett abs-system är fel på givare eller fel på kuggkransarna som givarna läserav.
Du kan mäta givarna dum ska ha ca 1200 ohm & dom skall leverara mer än 0,15V växelstrom när du snurrar på hjulet i en hastighet av 1varv/sek
(0.3 är ganska normalt)
Det är viktigt att det inte skiljer mer än ca 0,1V på samma axel.

Opel Omega -88
Jag bromsade ganska hårt men ändå inte så jag tycker att abs skulle arbeta, jag blev mest orolig för det mekaniska ljudet som uppstod.
Mätning av givare o sånt e nog inte min grej så jag får väl göra en felsökning o kostnadsförslag på Opel....
Henka
har du testat att rengöra kontakterna , (1 vid varje hjul) det räcker att det är dålig kontakt i en av dom för att lampan ska lysa..prova det innan du åker till en verkstad
Henka
har du testat att rengöra kontakterna , (1 vid varje hjul) det räcker att det är dålig kontakt i en av dom för att lampan ska lysa..prova det innan du åker till en verkstad
Tobbe
Henka wrote:
har du testat att rengöra kontakterna , (1 vid varje hjul) det räcker att det är dålig kontakt i en av dom för att lampan ska lysa..prova det innan du åker till en verkstad

Nej det har jag inte gjort det skall jag definitivt göra då, är det lätt att se var de sitter?
Det märks skillnad om jag kör en regning dag och en torr om det kan ha med saken att göra
regning dag = abs lyser irekt
torr dag = tar ett tag ibland inte alls
Henka
ja det är ganska lätt att både hitta och ta lös dom, åtminstone om du tar loss hjulet så ser du dom direkt...det är ju inte säkert att det är problemet men det är ju värt ett försök!! lycka till

Fler trådar i Hjälpforumet Bil