Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Air bag lampa lyser på WW sharan 98

Startad av peteralriksson · 2012-03-20 · 3 svar

peteralrikssonTrådstart
Har varit och besikta bilen och fick en 2 a på att airbag lampan lyser.
Vad kan vara fel , vad kan man göra??
hjälp önskas snarast då jag bara har 2 veckor på mig att hitta felet.
slirfeldt
Ja just detta nya regelverk har gett helt olika utslag hur desssa skall bedömmas hos bilprovningen där en del fått sina bilar godkända både med lysande som blinkande airbaglampa. För olika bilar har olika mönster på hur dessa system ger felsignaler som dessa personal sagt till dom som besiktat sina bilar med detta.

Men nu sitter du iaf med den 2:an och det bästa är att koppla upp sig till bilens OBD2 diagnostik för att finna på orsaken och där kan det vara någon dålig kontakt till bältesförsträckare, till en passagerar airbag som kopplats ur felaktigt.
Kontakta annars en mindre verkstad som troligen kan utföra detta och iaf få reda på orsaken till att provsläcka den lampan för att se om den förblir släckt.
Serenity_Kelly
Ja du peter nu är det inte bara airbag lampan somlyser, häromdagen så pajade AC pumpen.
antar att allt detta blir en dyr affär så ger upp denna bil nu.
Tror ni man kan sälja denna i det skick den är`? eller som reservdelsbil? vad kan man isåfall ta?
Är en WW sharan 98, inga fel utom detta. sommardäck som bara gått 1 sommar. besiktad men ska ombesiktas då pga
av airbag lampan
slirfeldt
Ja en olycka kommer ju sällan ensam,,,

Jo kan förstå att det tar emot att kosta på mera på en så pass gammal bil iaf gällande AC som i sig inte är ett måste. Där att fixa till kylan i bilen troligt blir mer kostsam än vad bilen är värd...

Men annars beroende på felorsaken till den lysande airbaglampan kan det annars kanske vara värt att få den besiktigead iaf så är den genom detta värd betydligt mer. Allternativt fuska sig till just den funktionen som tydligen blivit allt vanligare sedan dessa nya regelverk trädde i kraft med att då seriekoppla just airbaglampan med tex oljetrycks lampan. En fuling visserligen men en anledning till att kanske inte behöva skrota bilen bara för denna anledning...

Svårt annars säga ett marknadsvärde som den då står men visst är den fin i övrigt och inte rullat allt för långt så bör den väl kunna vara värd kanske strax under10000:- högt räknat.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil