LLojdstromTrådstart2010-05-01ja skulle byta från V-däck till S-däck på sambons bil idag men alla hjulmuttrar är av köpte bilen i vintras så dom satt på när jag köpte den så den som har satt på däcken måste ju ha använt typ muttermaskin och dragit åt dom så att alla har gått av alltså alla var av varenda en hur jävla hårt har man inte dragit då? ja men i alla fall hur ska man kunna få av däcken nu?
Hur menar du, har man dragit av bulten och kört utan hjulmutter hela vintern:q
Ellar du gängat av alla hjulmuttrar och får inte loss hjulet från navet?
Av din rubrik att dömma så har du fått lös samtliga hjulmuttrar men hjulen sitter fortfarande fast, korrekt? För alla hjulbultar kan väl iaf inte gått av?
Om det nu är så att samtliga muttrar är demonterade och hjulen fortfarande sitter fast kan man med en större hammare/slägga och med en träbit mot fälgens insida slå utåt så brukar fälgen till slut släppa.
Menar du att samtliga bultar är avdragna? Dras de för hårt sträcks de och kan då gå av. Jobbig situation om detta gäller samtliga bultar...
Skruva dit bultarna, men dra inte åt.Låt dom sitta typ ett halvt varv loss. Ta sen en kort tur med bilen, kanske 200 meter och sväng fram o tillbaks. Då släpper det. Men ta det lugnt....
Nej inte lyssna på hanky panky, du riskerar minst sagt att skada gängorna eller ännu värre..
Oseriöst värre.
Slägga på en bit 2"x4" på insidan så släpper det.
Borsta sen naven rena och smörj navkanten med olja eller fett eller liknande men med måtta så du inte får fett på bromsskivorna så slipper du problem nästa gång.
Det var den tekniken vi använde på den auktoriserade verkstad jag jobbade på.... Ett par varv på gården så släppte det. Har aldrig hört att det skadat ngt. Blir ju nindre än 1mm glapp om du lossar ett halvt varv. Men visst, slå loss kan man ju. Har gjort så ibland, brukar funka även om man gått bet på det nån gång...
Kanske vi skall lyssna en gång till vad trådskaparen (lojdsrom) verkligen menade, om nu alla var för hårt dragna för att sedan för hand kunna lossa densamma, eller om nu alla till förmodan är avdragna?!
Så blir det lättare att beskriva lämpligaste åtgärderna,,, :-)
@Peter H 57459 wrote:Kanske vi skall lyssna en gång till vad trådskaparen (lojdsrom) verkligen menade, om nu alla var för hårt dragna för att sedan för hand kunna lossa densamma, eller om nu alla till förmodan är avdragna?!
Så blir det lättare att beskriva lämpligaste åtgärderna,,, :-)
Ja, kanske det.... Läser man så står det ju faktiskt att skruvarna är AV!! Att dom gått av.... Har ju hänt, men allihop! :q Då är det ju illa, och nog väldigt svårt att få av hjulet! Å andra sidan har jag inte sett lojdstroms signatur här på ett tag, så det kanske ordnar sig!
Jo vi får väl nära på förutsätta detta då hans närvaro uteblivit,, även om dte är lite spännande hur det verkligen låg till, om det nu bara var att fälgarna satt fast efter det samtliga muttrar till slut gick att lossna, eller om nu till all orimlighet samtliga drogs av,,,,,