Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Alltid obalans/vibrationer....HJÄLP!

Startad av – · · 9 svar

·Trådstart
Det ska sägas direkt, det är en Ford Sierra... -87

Det känns som obalans i framhjulen, men flera balanseringar, fälgbyten, nya däck senare är det fortfarande lika..?

Bromsskivorna är ju ökända, men inga vibrationer alls när man bromsar!
Inget känns i pedalen!

I vissa hastigheter känns det lite i ratten, men ungf. över 50 km/h känns det mest "i hela bilen" typ. Mycket jobbigt!

Med högre tryck i däcken(provat olika däck) känns vibrationerna tydligare.

För ca 6000 mil sedan byttes: fjäderben(stötdämpare),fjäderbenslager/gummi, kompletta länkaramar, så det är väl inte tvärslut direkt... eller?

Kan det vara något annat än framhjulen/framvagnen?

Samma vibrationer om man frikopplar och släpper ner motorn på tomgång (när man har farten uppe alltså).

Stödlager och gummi på kardan är nybytt, ingen skillnad.

Provat en annan (dock beg.) hardyskiva, ingen skillnad...

Framvagnsinställning, kan väl inte hjälpa, eller?

Måste hjulen balanseras på plats? Njaäää?

Några tips?


·
Tycker det låter som hjullagren är dåliga. Jag hade en Opel Rekord för länge sedan där lagren var slut och då vibrerade bilen på det sätt du beskriver. Jag fick köra med lite luft i däcken, då vibrerade det mindre.... :e Minns även en Toyota jag haft som också vibrerade och där var det corden i ett av bakdäcken som hade släppt, det var en liten bula på däcket på insidan...

_________________
// Har du en sportskoter att sälja? Maila... //

[ Detta Inlägg ändrades av: hp den 2001-12-12 20:17 ]
CarMan
Är obalansen i ratten eller i hela bilen?
Minskar obalansen om su lägger foten lätt på bromsen, samtidigt som du gasar?

centrerar fälgarna på mitten hålet?

Är det samma obalans met fullast i bilen?
Thunderbolt
I hela bilen(verkar dock inte komma bakifrån), och i ratten vid vissa hastigheter.
Fälgarna centrerar, har provat flera hjul, samma visa.....
Ska prova det med bromsen.
Med last? Nja det är nog ingen större skillnad.
Kanske är hjullagren ändå?
CarMan
Navet kan ju vara skevt också?
Ratten
För att vara riktigt säker på att det inte kommer bakifrån: hissa upp bakhjulen (ett i taget), öppna någon dörr, lägg i hög vxl, gasa upp till över 50 och se om dörren skakar (var försiktig så att inte bilen åker iväg!).
gnlg
Min gissning är också hjullagren, hissa upp bilen och håll fingrarna på spiralfjädern och snurra till på hjulet.
ServaS
Min gissning...

Fyrhjulsinställning, bussningar i framvagn, same shit på BMW E39 runt -00
lenaola
hjullagren är det INTE !!!!

jag tror du har fel fälgar alltså fälgar som har ett större centrumhål än navet. kolla upp vilken bil fälgarna är till kolla vilket navhålet är där kolla sedan upp vilket navhål du har på din bil. Det finns sidor på nätet för att söka på dessa data tex https://www.dackgrossisten.se/BultCirkelGuiden.aspx
I värsta fall om du inte vet varifrån fälgarna kommer får du mäta upp fälgarna med ett sjkutmått men var då jättenoggrann

sedan finns det centrumringar att köpa somdu sätter i fälgarna för att få ner dom till rätt hål.
här tex
https://infosite.se/Navringar
slirfeldt
En minst tio år gammal tråd,, så den trådskaparen har säkerligen fått ordning på denna om den inte redan är utskrotad,,, :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil