Hejsan
För ettpar veckor sen så skrev jag följande:
För ettpar veckor sen så skrev jag följande:
Stefan85 wrote:
Hej!
Jag har en liten fråga här, men först lite inledande info:
I november förra året så köpte jag en Golf II. 1.8i, 88:a. Den har (nu) gått 26000 mil.
När jag besiktigade bilen i februari så hittade de följande fel:Motorn läckte lite olja, CO-värdet för högt (8.50, 3.50 var Godkänt) och bakdäcken var slitna.
Jag fixade till allt förutom CO-t där vi inte kunde hitta felet. Jag har tagit bilen till mekaniker och han kunde heller inte hitta felet. Så det verkar vara ett stort fel.
(Annars är bilen besiktigad)
Förutom detta så har bilen lite rost vid bakluckan och vid förardörren, ventilerna i motorn knackar när den är kall, högerbak stötdämpare håller på att ge upp, ibland går det lite trögt att att lägga i backen och ytterst sällan 5:ans växel (det hjälper oftast att släppa upp kopplingan, sen trycka ner den igen.) (Annars tror jag inte att det är nått större fel med växellådan) Sen är det lite svårt att öppna förardörren ibland, precis om den har glapp.
Förutom detta så är bilen tiptopp, den är pigg och startar alltid, och i alla väder.
Den dricker 0.7 blandad körning.
Och nu till frågan:
Morsans pojkvän har lite kontakter nere i Ungern och Rumänien, han sa, om kör jag ner bilen på egen bekostand så ser han till att de att kolla igenom allt, fixa till allt som är sönder eller i dåligt skick och dessutom spraya om den.
Är det värt att köra ner för 5500 kr och sen fixa till allt som kan tänkas vara fel på en sådan här gammal bil? Jag köpte bilen för 6000 och det kostar ca 5500 att ta sig ner till Ungern och hem igen. Är jag väl där nere så tänker jag ta lite semester.
Tack för att du orkade ta dig igenom mitt inlägg
Ha de!
Jag har funderat och jag ska ta ner bilen till Ungern och renovera den, men frågan kvarstår: vad ska dem kolla på extra noga? Vad har Golf IIor för svagheter?
Det är en Golf II, 1.8i, 88.
Tack på förhand!
Jag har en liten fråga här, men först lite inledande info:
I november förra året så köpte jag en Golf II. 1.8i, 88:a. Den har (nu) gått 26000 mil.
När jag besiktigade bilen i februari så hittade de följande fel:Motorn läckte lite olja, CO-värdet för högt (8.50, 3.50 var Godkänt) och bakdäcken var slitna.
Jag fixade till allt förutom CO-t där vi inte kunde hitta felet. Jag har tagit bilen till mekaniker och han kunde heller inte hitta felet. Så det verkar vara ett stort fel.
(Annars är bilen besiktigad)
Förutom detta så har bilen lite rost vid bakluckan och vid förardörren, ventilerna i motorn knackar när den är kall, högerbak stötdämpare håller på att ge upp, ibland går det lite trögt att att lägga i backen och ytterst sällan 5:ans växel (det hjälper oftast att släppa upp kopplingan, sen trycka ner den igen.) (Annars tror jag inte att det är nått större fel med växellådan) Sen är det lite svårt att öppna förardörren ibland, precis om den har glapp.
Förutom detta så är bilen tiptopp, den är pigg och startar alltid, och i alla väder.
Den dricker 0.7 blandad körning.
Och nu till frågan:
Morsans pojkvän har lite kontakter nere i Ungern och Rumänien, han sa, om kör jag ner bilen på egen bekostand så ser han till att de att kolla igenom allt, fixa till allt som är sönder eller i dåligt skick och dessutom spraya om den.
Är det värt att köra ner för 5500 kr och sen fixa till allt som kan tänkas vara fel på en sådan här gammal bil? Jag köpte bilen för 6000 och det kostar ca 5500 att ta sig ner till Ungern och hem igen. Är jag väl där nere så tänker jag ta lite semester.
Tack för att du orkade ta dig igenom mitt inlägg
Ha de!
Jag har funderat och jag ska ta ner bilen till Ungern och renovera den, men frågan kvarstår: vad ska dem kolla på extra noga? Vad har Golf IIor för svagheter?
Det är en Golf II, 1.8i, 88.
Tack på förhand!