Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Är Dexron III samma som DX III ?

Startad av Stefan27 · 2007-12-04 · 1 svar

Stefan27Trådstart
Hej! En enkel fråga!

Är det skillnad på DexronIII eller DXIII? Många kommer nog säga att det är samma sak men jag har hört att DX ska vara en utveckling på Dexronen!
Biltema har båda men inte till samma pris?

Jag har lite lätt transsmissionsljud (vinande) mellan 70-90km/h i 4:automatväxeln och tänkte att jag skulle bedöva oljudet lite! Jag har bytt ut oljan men använde en "billig" olja. Det lätt inget efter bytet i nån dag men sen kom det igen! Det kan ifs vara något lager också men den växlar som den ska och jag lyckades dämpa ljudet för stunden!!
Har hört att "billiga" ATF oljer blir blaskiga ganska snabbt

Det jag behöver är en DexronIII som har tjock varm egenskaper!
Någon som kan tipsa on någon ATF-olja?? Mineral är väl bäst då antar jag!!

Tack på förhand // Stefan
fraggelpelle
Jag kör Castrols DexronIII i min Mazda 626'as manuella låda. Tror det är något sånt som är original. Vill man lyxa till det finns tex Redlines ATF oljor. Mekonomen säljer dessa oljor.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil