SSibyllaTrådstart2004-05-26Mmmh...hej.
Klantade till det för mig och förstörde vingen när jag skulle stänga bakluckan en kall vinterdag...
Plasten sprack och vingen gick rakt av på mitten :o :(
Bästa vore troligen att lämna in den och få det svetsat, men vafan man är väl hemmafixare?
Tips på förfaringssätt och lim skulle uppskattas...
//bylla
man kan väl inte svetsa i plast?
testa med 2komponents epoxi lim och glasfiberspackel brukar fungera till allting..
Sibylla wrote:
Mmmh...hej.
Klantade till det för mig och förstörde vingen när jag skulle stänga bakluckan en kall vinterdag...
Plasten sprack och vingen gick rakt av på mitten :o :(
Bästa vore troligen att lämna in den och få det svetsat, men vafan man är väl hemmafixare?
Tips på förfaringssätt och lim skulle uppskattas...
//bylla
ska du svetsa i plast?? de går väl inte heller :x
gör som j_karlborg säger eller så lämna in vingen för lagning.
MP4 wrote:
Varför :q :q :q
vadå varför?? X(
det är ju billigare att laga vingen istället för att köpa nytt.
Men MP4 kanske har gott om pengar så han vill inte att man ska laga :p :p
CChrister Gustafson2004-06-06 · #
Sibylla wrote:
Mmmh...hej.
Klantade till det för mig och förstörde vingen när jag skulle stänga bakluckan en kall vinterdag...
Plasten sprack och vingen gick rakt av på mitten :o :(
Bästa vore troligen att lämna in den och få det svetsat, men vafan man är väl hemmafixare?
Tips på förfaringssätt och lim skulle uppskattas...
//bylla
Vad var det för plast i vingen?
Har inte någon större koll på exakt vad för plast det rör sig om. Men någon form av glasfiberarmerad svart hårdplast är det iaf.
Lagade mha epoxy, ett par cd skivor som armering ;)
och ett par lager glasfiberspackel över sprickan. Håller på att spraymåla just nu och det verkar som det blir klockrent.
"Varför?" undrade någon...tja en ny vinge kostar 3000+ pix och vafan, har ni aldrig gjort någonting bara för att se om det går?
Att svetsa i plast ska gå, dock lär det vara grymt svårt. All svetsning handlar ju egentligen "bara" om att smälta samman två fristående delar, och mina empiriska små experiment har visat att plast smälter rättså bra ;)
Sibylla wrote:
Att svetsa i plast ska gå, dock lär det vara grymt svårt. All svetsning handlar ju egentligen "bara" om att smälta samman två fristående delar, och mina empiriska små experiment har visat att plast smälter rättså bra ;)
Svetsa i plast går. Kolla exemplevis på en plastmatta på golvet, framförallt i badrum, nu är ju det mjukplast. Men som du säger det handlar om att man smälter ihop sakerna. Med varmluftspistol och rätt munstycke så kan man svetsa i palst, klarar man en vanlig gassvets så klarar man det också.
CChrister Gustafson2004-08-02 · #
Sibylla wrote:
Har inte någon större koll på exakt vad för plast det rör sig om. Men någon form av glasfiberarmerad svart hårdplast är det iaf.
Lagade mha epoxy, ett par cd skivor som armering ;)
och ett par lager glasfiberspackel över sprickan. Håller på att spraymåla just nu och det verkar som det blir klockrent.
"Varför?" undrade någon...tja en ny vinge kostar 3000+ pix och vafan, har ni aldrig gjort någonting bara för att se om det går?
Att svetsa i plast ska gå, dock lär det vara grymt svårt. All svetsning handlar ju egentligen "bara" om att smälta samman två fristående delar, och mina empiriska små experiment har visat att plast smälter rättså bra ;)
Glasfiber kan du ej svetsa (smälta sammman)
KLART DET GÅR ATT SVETSA I PLAST... vi har en plast-svets på jobbet som vi använder dagligen till att svetsa ihop plast=) sådeså!!
CChrister Gustafson2004-08-04 · #
shifty85 wrote:
KLART DET GÅR ATT SVETSA I PLAST... vi har en plast-svets på jobbet som vi använder dagligen till att svetsa ihop plast=) sådeså!!
Men inte glasfiber!
Har du svetsat i en glasfiberbåt?