LLundan_Trådstart2007-06-01Audi 100 2.0E 1990..
Bilen som först vill dö när man trycker lite lätt på gasen sen vill den accelerera. och då rycker den. Även då man ska släppa på gas. Det händer inte om ja trycker fullt ut på gasen. Ska man kryp köra vid vilken hastighet som helst så rycker bilen. Tomgången är det inget fel på. När bilen drar själv iväg utan att jag gasar så rycker den aldrig, Alltså bara när jag tar lätt på gasen mellan 1000 och 3000 varv vid cirka:: 30, 50, 70, 90 , 110km/h...
Är fundersam, Sitter det någon givare som sköter Kylvätskan + oljan för att bilen har plötsligt börjat varna om det där. Som kan vara felet?
Oljefilter,Bränslefilter,Luftfilter, Ny olja, Lambda, Prövat me startgas lite överallt. Har prövat rycka ut tomgångsmotorkabeln bilen gör som samma sak. Prövat även att rycka ut en del kablar och köra utan osv men...
Kan man och vågar man ställa om något me bränslet eller insprutning/ hur gör man
är tacksam för förslag. Min första och sista Audi men men. nu har man lärt sig. Hjälp mig fixa detta! kan det helt enkelt va så att bränslepumpen börja ge sig. Detta fenomen uppstod efter jag kört till Ikea för ca 2-3 veckor sedan!
Alltid tråkigt när bilar börjar strula,,, hur långt har den rullat? Svårt att ställa diagnos bara så där och egentligen bör man få eventuella felkoder avlästa innan man helt hamnar i bytes karusellen,,, men ett hett tips är att om du inte redan prövat detta, är att nolla minnet till styrboxen genom att lossa en batterikabel en stund 15-30 minuter, bara detta har fått fart en mängd småstrulande bilar.
Hade liknande symtom på egna Caravelle -95 2,5L och då var det efter mycket uteslutande av detaljer till slut hallgivaren (tändlägesgivare) men med min var det temperaturberoende att den då började smårycka på detta vis först när den blev varm till den klippte tändningen helt när den kom upp i värme.
Jo det finns en vattentempgivare för stryrboxen men är själv lite fundersam om en defekt sådan skulle ge dessa fenomen bara,, men det är möjligt att det kan vara en orsak, vad varnar den tända varningslampan för funktion? Och beter sig bilen så oavsett motortemperatur?
Kan,,, även vara så att pumpen som sagt börjar ge sig om bilen har en del mil bakom sig och den kan man även provtrycka själv om man är något sånär händig, nej inte utan vidare bör man ge sig på att ställa om med mer bränsle (såvida man inte vill konvertera,,) för det föreligger ju ett fel någon stans.
Tråkigt annars att du är less på Audi (även om man kanske kan förstå det) för det är annars bra och förhållandevis pålitliga bilar.
Sst_alfonzo2007-06-02 · #:D Bilen har gått 32..... Men den motorn i övrigt låter bra. Rör man inte gasen så pendlar inte tomgången, Bara när man håller in lite hela tiden på samma gasnivå. då jäklar.
Det känns som att direkt man startar bilen en dag så rycker den inte förrän motorn som blivit varm då börjar den direkt ca 200-800m.. lite olika det där beroende på hur mkt man tvär gasar eller kör lugnt..
Vill tacka för att du skrivit lite iaf. Håller fortfarande på. Verkar inte finnas någon som verka ha direkta lösningen till detta. Är dock inne på något med bränslet att göra. Känns som att bilen drar lite mer bränsle nu också änv ad den brukar. Vi bytte ju lambdan bara för att... men ingen skillnad.
Bränslefilter, Tändstift, luftfilter,
Blir nog byte av tempgivare den som sitt under samt över där.. kablarna går från den undre till den övre osv om man säger så... ska nog byta dom 2 då jag har tid annars vet jag inte alls vad ja ska göra. Köra tills bilen dör om den nu gör det en "vacker dag" ;=)
Haft mkt problem med ojämnbromsverkan osv osv men allt fixat. Bilen har ju bra komfort osv man kan ju inte klaga förutom att det är dyrt att snöra ut alltför mycket pengar på en 1990 bil.. det är de som känns inge bra.
Ja att komma på felorsaker till dessa fenomen kan många gånger vara svårt, även för märkesverkstäder faktiskt, att jag är lite inne på just hallgivaren är att dess strul i regel är värmerelaterat, men som sagt,, inte alls att detta även gäller din.
Att den verkar dra mer bränsle tyder ju på att den får bränsle iaf, har den nyligen varit besiktad om hur avgasvärdena var då? I så fall kan man i det närmaste utesluta bränslet, jo man får försöka inse en gräns hur mycket det är värt att kosta på en gammal bil...
Sst_alfonzo2007-06-11 · #Bilen är besiktad. Inget fel på något för tillfället utan rycken bara..
Rycker alltså vid alla hastigheter men över 1000 varv..
Har funderat på tändkablarna men har mätt dom och tycker inte att det ska vara något där egentligen men har ju läst att det kan vara dom ändå , vissa som bytt 2ggr för att det börja funka då...
Tempgivaren ska på skroten och skruva loss lite idag. Få hoppas dom har något bara... Dom hade tändkablar där också men vet inte om det är värt att köpa beg tändkablar.
har provat det som sagts här var inne på att det skulle kunna vara hallgivaren också,men så tog jag bort den blåa kontakten brevid den vita,(den blå skall väl meddela till data boxen hur varm motorn är) det som händer då är att tomgången ökar från 800 till 1000 sen bara funkar skiten VARFÖR. har även datakollat min å det visade att motorn var minus 33 grader och varvtalet minus 4200 varv : var på skroten och lånade en box.MEN SAMMA FEL ÄNDÅ
en kompis kollade kollade alla kontakter om det var nå ärgat och smorde upp med 5.56,sedan luftade han kylsystemet (det var luft i det) hade en liten läcka i kylaren tidigare som man inte såg alls och nu funkar det med allt inkopplat.så nu sitter man på grejor som man köpt i resev,hela paketet med tändningspaketet (vet inte vad hela den kallas som allt sitter på fördelarlocket+hallgivare mm.)
Ja det är troligt densamma med din bil, att det kan handla om ärgade kontakter som man då i tron plöjer ner slantar på friska grejor,,, gick själv igenom 75000 mila caravellen när det begav sig och det var inga vackra kontaktdon på sina ställen för att få motorn att fungera bra,,
MIn bil uppför sej ungefär likadant. Den varvar rätt högt när den är kall och svajar som f...n efter några hundra meter.
Har bytt motorstyrningen.